Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Min far har nu gjort sig av med sin 850 årsmodell 1992. Jag hittade en fin 940 blå solid, sedanmodell från 1997 som gått ca 27,000 mil. Servad regelbundet. Manuell låda, drag och ingen AC. Pris 31,000 kr, privat säljare.

Men vågar man köpa en sån här bil idag? 13 år gammal. Är det risk för mycket reparationer (och man inte mekar själv) om man tänker sig ha den säg 5 år framöver.
av rd350
Den enda fråga som man säkert kan svara ja på! Billig att reparera var du än väljer att göra det. Den bilmek som säger nej till en 940 finns inte.
Användarvisningsbild
av leifer
Jag försöker hitta nåt bra argument som kan övertyga farsan. Han var riktigt less på alla fel på 850n och alla reparationer. Han säger nu "köpa en 13 år gammal" bil känns fel.
Jag försöker säga att 940 inte är som andra bilar men det biter inte riktigt. Detta trots att han haft både 240 och 740 länge tidigare och verkligen gillat dom modellerna.

För mig känns det som sista chansen att köpa dessa RWD-bilar idag. Om några år kommer nog bensinpriset göra dom mindre attraktiva, för att inte säga att det kommer vara svårare att hitta nån i bra skick.
av rd350
Kvalitetsmässigt står 940 långt över alla andra, kan man leva med en något omodern bil är den perfekt! Har själv varit Volvomek så jag har sett till att mina närmsta sörjande kör 740/940. De sista årsmodellerna är de bästa ,98an slipper du till och med de skrynkliga dörrklädslarna! :D
av FXWG
Man vågar absolut, mer bil för pengarna än detta går ju inte att hitta... Seriöst.. Jag har ägt och kört "riktiga" volvo i 25 år, och jämför jag mina erfarenheter mellan de olika bilmärken som florerat i familjen, kan jag säga, Volvo´s värde varar! :D
av Rick
Klart man vågar, kör själv en 945T+ 93:a som slog över till 40K mil idag :-) Original motor, låda och bakaxel= kvalité

Men ska "tyvärr" byta ner mig till en V70 T5 som jag inte tror kommer att gå lika långt...

R.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]