Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s60-tanten
hej!

Tyvärr krockade jag med min bil för några veckor sedan och den blev inlöst. Blev lite bråttom att skaffa ny bil och nu undrar jag vad jag köpt för något egentligen. Det är en V70 -04:a med 170 hk. Har haft en S60-02a och en V70-04a innan denna bilen.
Så till problemet. När jag startar den så låter det normalt till sista sekunden, innan den helt startar, då det dunkar till/slår till ganska rejält och sen spinner den igång och låter normalt. Inga konstigheter när man sen kör heller. Har inte haft den så många dagar men jag tycker att det verkar uppstå när bilen är kall (det är dock inte minusgrader utan plus 5-10 grader). Vad kan detta vara? ??:-/

Jenni
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Har du köpt bilen på en bilfirma så har du ju garanti på den. En mån minst i.a.f. Dom ska ju kunna gå igenom problemet åt dig. :-)-)
av s60-tanten
midnight - Jo garanti finns men hoppas ha lite mer "kött på benen" innan jag åker dit och ska förklara ett fel som inte alltid "finns" !

wissel- nej, ingen automat! Förra v70n hade automat, S60n manuell, de bilarna startade utan konstigheter.

Tack
Jenni
Användarvisningsbild
av wissel
Undrar just hur ditt övre motorfäste ser ut ?
Lätt att kolla själv, är det den gamla sorten så har det pajjat med 100 % säkerhet.
Du ser det lätt utan att röra något, ta med en ficklampa o lys in i lagringen, den brukar saknas helt.....
Freddie
av s60-tanten
wissel skrev:Undrar just hur ditt övre motorfäste ser ut ?
Lätt att kolla själv, är det den gamla sorten så har det pajjat med 100 % säkerhet.
Du ser det lätt utan att röra något, ta med en ficklampa o lys in i lagringen, den brukar saknas helt.....
Freddie
Jag var ute och tittade. Jag har inte så mycket att referera till om det såg normalt ut. Såg en gummilist som gick runt, några millimeter tjock men något annat vet jag inte...

Är det troligast att det är motorfästet som ger bilens symptom?

Jenni
Användarvisningsbild
av wissel
Av din beskrivning så verkar det som om lagringen är borta helt. Det skall se ut som om 4 "gummipelare" sträcker sig ut mot "höljet" Sattan svårt att beskriva :-)
tA en penna eller nåt, kan du föra den runt inuti, ja då är lagringen borta, inte dyrt och snabbt att fixa, se till att du får det "nya" fästet som påstås håller längre.
Håller tummarna.
8) Freddie
av s60t501
Hejs,hade ett sådant ljud ljud på min S60 T-01,min motorkudde den högra ,under remskivan,var helt av..köpte en ny på "skruvat.se"hur enkelt som helst att byta,sen så var det "konstiga dunkljudet borta"

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]