Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
Om verkstan ska vara ansvarig för bilarna på parkeringen (delar & skador) så vil dom säkert ha en egen inlåst parkering där ingen annan kan komma in, sen ska nån flyta bilen dit också.
Det har väl de flesta verkstäder, att parkeringen i direkt anslutning till verkstaden är inhägnad. Åtminstone de verkstäder jag utnyttjat de senaste 30 åren.
KKR skrev:
CarMan skrev:
Om verkstan ska vara ansvarig för bilarna på parkeringen (delar & skador) så vil dom säkert ha en egen inlåst parkering där ingen annan kan komma in, sen ska nån flyta bilen dit också.
Det har väl de flesta verkstäder, att parkeringen i direkt anslutning till verkstaden är inhägnad. Åtminstone de verkstäder jag utnyttjat de senaste 30 åren.
Så du menar att din verksta omedelbart när du lämnat nyckeln flyttar din bil till en parkering, som är låst 24h/dygn ?
sen när du ska hämta bilen så går nån o hämtar bilen från denna låsta parkering o kör fram den till dig?
KKR skrev:
CarMan skrev:Hur det gick med den försvunna bilen vet jag inte. man jag vet att den inte bergades till annan verksta uten till våran.
När jag tänker efter så var det desutom nått strul med försäkringen då bilen inte hunnit ställas över på nya ägaren (kan ha varit en firma han köppt den av o inte en privatperson)
Hur är det? Om någon "stjäl" min bil med min nyckel så räknar ju försäkringsbolaget inte det som stöld utan olovligt brukande. I bästa fall får man en självrisk på 10 % (Lägst 5.000:-) i sämsta fall ingen ersättning. Om nu bilen stjäls på bilfirman, som inget ansvar har, vad gör man då?

Nu måste vi skilja på stöld o stäld !!!

om någon stjäl din bil, efter det att du lämnat nyckeln, men nyckeln är kvar orörd hoss verkstan så är det ju som vilken bilstöd som helst.
Den här tråden handlar ju om stölder som sker på parkeringen där bilen står i väntan på att den ska in på verkstan eller i väntan på att kunden ska hämta bilen.

Om bilen stjäls med nyckel så måste ju tjuven först hämta nyckeln inne på verkstan, alternativt hämta hela bilen när den är på verkstan. då lär det nog gå på verkstans försökring, alternativt att verkstan får betala ur egen ficka.
Stupid-Flanders skrev:Om du råkar ut för samma sak i IKEA's parkeringshus, är det då IKEA som ska stå för kostnaderna?
Stupid-Flanders har svaret på lösningen med sin fråga?

Det som förvånar är, att vissa är så infantila och tror, att bilverkstäder har direkt ansvar för allt vad som sker.

:wink:
camaro69 skrev:
Det som förvånar är, att vissa är så infantila och tror, att bilverkstäder har direkt ansvar för allt vad som sker.

Nej inte allt. Men om du lämnar in din elektronikprodukt på reparation så tror jag du tycker att verkstaden är ansvarig för den så att du får den tillbaka komplett. Vad är skillnaden?
:lol:

Jag lämnar inte min elektronikprodukt på gatan eller utomhus. Gör du?

camaro69 skrev::lol:

Jag lämnar inte min elektronikprodukt på gatan eller utomhus. Gör du?

!!!? :-(O)
Ansvaret hänger fritt tills någon tar det.

Och när verkstaden tar det så är det ren goodwill utan försäkringsbolag.

Det hände för mig senast idag och då gör jag alltid en bedömning av kunden.
Bra eller dålig människa?

Bra i detta fall. Dvs. vi gör det som står i vår makt för att kunden ska bli nöjd trots att vi inte har någon direkt skyldighet.

Man kan inte slå ifrån sig allt. Bilen ska vara i tryggt förvar hos oss...

Men det finns många som "försöker"....
Bilia visade goodwill och gav mig en ny grill....

MEN: denna grillen är tydligen ett mycket populärt stöldgods! Tror ni inte att någon nu stal grillen igen...Och denna gången slets alla fästen av pluss brytskador i plastkarossen över grillen..Hade en BMW en gång och då var det BMW märket man blev av med kosnatnt...På Volvo verkar det vara grillen som av någon anledning är attraktiv att sno :(
CarMan skrev:
KKR skrev:
CarMan skrev:
Så du menar att din verksta omedelbart när du lämnat nyckeln flyttar din bil till en parkering, som är låst 24h/dygn ?
sen när du ska hämta bilen så går nån o hämtar bilen från denna låsta parkering o kör fram den till dig?
Den verkstad jag brukar vara till har området inhägnat, öppet dagtid låsta nettetid. Jag skulle hålla dom ansvariga om något händer min bil då jag lämnat den hos dom, även dagtid då grinden är öppen. Detta då de satt en skylt som gör området otillåtet för alla utom behörig personal. Man får inte vara innanför grindarna, den publika parkeringen som även den är deras ligger utanför grinden.

Om det är en parkering utan inhägnad men med en skylt som visar att platserna tillhör XXXXXX AB så skulle jag kräva samma ansvar av dom, de har isf skyltat för att platsen inte är för allmänheten.
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en f[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]