Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
joj2 skrev:Fanns 1987 fram till 1993. De sista årsmodellerna har annorlunda baklucka som är mindre rostkänslig. Nackdelen med 245 är väl bullret, tystare bilar har jag åkt i.
Tror att man i så fall ska satsa på 88b och nyare, det var (väl ?) då som LH 2.4 kom, innan var det LH 2.2 som är lite sämre enligt mitt tycke. Min var väldigt tyst för att vara en 245:a. Vet inte vad de petat i den, men det gick klart lätt att prata med varann på motorvägen. Kollegan anmärkte alltid när jag skjutsade hem honom hur tyst den gick.
av Rådlös
Jo det stämmer, 88b kom med LH 2.4. Lite förklaring om någon har missat det: Vanligtvis sker ju årsmodellbytena på hösten, september tror jag? Men när det gäller årgång 1988 på Volvo 240 (kanske 740 också? Bekräfta om någon vet) så kom en övergång från LH 2.2 till LH 2.4 någon gång på försommaren, "mitt i" årsmodellen. Därför brukar man kalla dom med LH 2.4 för 88b. Även ordet Sen 88:a förekommer.
Vad är den märkbara skillnaden på 2.2 och 2.4? Jo 2.4 har diagnosuttag, en felkodvisare som talar om vad som är trasigt eller i olag. Väldigt bra om bilen krånglar. 2.2 har inte detta uttag. Uttaget sitter vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet, en svart plastdosa som går att öppna. Det är ett antal kontakstift däri och en lysdiod som blinkar en kod om något är fel. Det sitter en kabelstump med ett stift på dosan också. På alla moderna bilar heter detta OBD2-uttag, och är standardiserat så att man t.ex. kan koppla till en dator och läsa felmeddelandet i klartext, plus mycket mera om man har ett program för det. Detta går inte på Volvo 240. Dom är för gamla för den finessen. Allt detta hör ihop med avgaskontrollen och motorstyrningen.
Men om någon begagnad bilhandlare av den tvivelaktigare typen påstår att det är LH 2.4, så kolla vid vänster fjäderben. Finns det ingen dosa så ljuger han, och då skall man inte spekulera över den bilen (handlaren) mera.
Detta med ljudnivå i kupén är i mycket en fråga om däckvalitét och asfaltbeläggning, så det kan till stor del skilja från bil till bil. Vinterdäck t.ex. hörs mer än dom flesta sommardäck, men det varierar som sagt.
Ett tillägg till felkoderna. Hur vet man om det finns några felkoder? Jo då tänds motorstyrningslampan eller som den också kallas, Lambdalampan. En vit lampa i instrumentpanelen. Kan också vara bra för en oerfaren att veta vid ett bilköp. Lyser motorstyrningslampan så är något fel. Och det går inte att bortförklara. Det kan gå att släcka lampan tillfälligt, men om man inte åtgärdar felet så lyser den strax igen. En sådan bil skall man inte heller fundera på. Det förekommer att någon bedräglig pillar bort lampan, men då ger fortfarande diagnosuttaget felkod om man startar den proceduren. Det finns trådar om detta som beskriver det närmare på forumet.
av grovgeneral
intressanta svar! står det någonstans i t.ex. vin-koden om det är en lh 2.4 motor eller inte? kanske någon kan skicka en bild för lättare förstå rätt.

Har varit runt och testat ett antal fina bilar och börjar få en skön bild av vad en tvåförtifemma går ut på. har stött på en trevlig en med en härligt ingrodd doft av doftgran. förresten, vad är skillnaden mellan lavendelpåse och wunderbaum? hur manligt är det med lukta-gott egentligen? en volvo ska ju för bövelen lukta svett, olja och gammal volvo! eller är jag fel ute?

det var ett litet sidospår. det jag verkligen undrar är hur pass allvarligt det är om bilen sätter sig i kurvorna. den går ner på framvagnen på innerhjulet när jag svä
nger. känns svajigt på det hela. biltema stötdämpare skyllde försäljaren på, trots nybytta. är det troligt att ett byte till nya av bättre kvalité är lösningen?

sedan fanns det ett läge när bilen går rakt fram, då kan man svänga på ratten en liten bit åt höger och vänster utan att bilen svänger. tänk i storleksklassen parkinson av ryck i händerna. sedan går inte ratten tillbaka i när jag svängt. lösningen stavas styrväxel enligt ägaren? lösningen enligt er?
av rd350
88b är egentligen en tidig 89a, de kallades så för att man skulle få nån form av statlig rabatt vid köp av katalysatorbil och den gällde upp till 88års modell. 2,2 ser man på att luftmassemätaren har en pluggad co-justering den har dessutom tomgångsjustering. 2.2 är överlägsen i driftsäkerhet och har varit så ända sedan bilarna var nya, betydligt färre styrenheter och sådant som går sönder men i och för sig så var det pumpreläerna på de första 2.4 som knäckte styrenheterna. Vill inte på något sätt mena att 2.4 skulle vara dåliga men ändå.
av Rådlös
Det stog lite luddigt om man försökte tyda VIN-kod i beskrivningen på Wikipedia. Det stog LH 2.2 / 2.4 i deras exempel, och det var ju ingen hjälp.
Emellertid så ser ett diagnosuttag på det här viset, och sitter där pilen pekar:
Bild
Och som jag skrev tidigare, LH 2.2 har inget diagnosuttag.

Din beskrivning på framvagnen, liknar min bil när en fästbult till främre krängningshämmaren hade gått av. När jag länmade den till verkstad, den var ganska ny då, ville dom inte tro att det var sant. Men dom fick se det med egna ögon. För säkerhets skull bytte dom båda bultarna.
En bil med sådana egenskaper i framvagn och styrning tycker jag inte att du skall fundera på något mer.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
grovgeneral skrev: Har varit runt och testat ett antal fina bilar och börjar få en skön bild av vad en tvåförtifemma går ut på. har stött på en trevlig en med en härligt ingrodd doft av doftgran. förresten, vad är skillnaden mellan lavendelpåse och wunderbaum? hur manligt är det med lukta-gott egentligen? en volvo ska ju för bövelen lukta svett, olja och gammal volvo! eller är jag fel ute?

det var ett litet sidospår. det jag verkligen undrar är hur pass allvarligt det är om bilen sätter sig i kurvorna. den går ner på framvagnen på innerhjulet när jag svä
nger. känns svajigt på det hela. biltema stötdämpare skyllde försäljaren på, trots nybytta. är det troligt att ett byte till nya av bättre kvalité är lösningen?

sedan fanns det ett läge när bilen går rakt fram, då kan man svänga på ratten en liten bit åt höger och vänster utan att bilen svänger. tänk i storleksklassen parkinson av ryck i händerna. sedan går inte ratten tillbaka i när jag svängt. lösningen stavas styrväxel enligt ägaren? lösningen enligt er?
Det är aldrig kul att byta stötdämpare. Bak är ok.. väldigt enkelt och billigt. Personligen har jag inga dåliga erfarenheter av Biltemas dämpare, men jag har hört att de var sämre förut.. så det beror väl på när de byttes.
Rent spontant kändes det ganska onödigt att behöva mecka med styrväxeln också.. Du kan hitta väldigt fina objekt därute som inte har de problemen men som ändå inte kostar mer än 5 papp. I och med bensinpriset så ligger RIKTIGA Volvo (tillochmed 940) väldigt lågt i pris. De ses som törstiga, vilket håller ner prislappen. Förvisso så drar de en del bensin.. men du åker stridsvagn... vad kan man förvänta sig =) (Min drar 0.85 på landsväg i 110, och jag vill verkligen INTE byta till nån fjuttig riskokare bara för att spara en deciliter här o där.)

**edit* Fram till och med årsmodell -86 så är det ok att ha en hel klase med gamla uttjänta doftgranar hängande från backspegeln. Det ska gärna stinka bordell i bilen. Lavendelpåse... nä.. det är fjolligt. ;)
Användarvisningsbild
av Tilltugg
grovgeneral skrev:men skillnaden mellan lavendelpåse och wunderbaum är slående liten?
Jag har faktiskt ingen aning. Är uppvuxen med wunderbaum... skulle inte förvåna mig om påsarna är smartare... men gamla hundar och sitta... du vet.
Användarvisningsbild
av dalle76
vill bara påpeka att en b230a motor med förgasare är grymmt bra ingen avaserad elektonik som jävlas och drar obetydligt mer soppa fattar inte att folk gillar att vara beroende av verkstäder när man med en sådan här motor klarar sig med en skruvmejsel och en skiftnyckel!
Användarvisningsbild
av Tilltugg
dalle76 skrev:vill bara påpeka att en b230a motor med förgasare är grymmt bra ingen avaserad elektonik som jävlas och drar obetydligt mer soppa fattar inte att folk gillar att vara beroende av verkstäder när man med en sådan här motor klarar sig med en skruvmejsel och en skiftnyckel!
AMEN, broder! =)

Min -86'a heter MEM, förresten - vad heter din?

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]