Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det var bland det dumaste jag läst.

vad är skillnaden mellan att köpa denna mojeng o andvända sina vanliga hyllsor & valinga dragskaft.
mot att köpa sig en vanlig momentnyckel o till den andvända sina vanliga hyllsor??
Den käns ju desutom aningen klumpig
av Rådlös
Klumpig???
Vad har du för begrepp om "klumpig" när du tycker att en pryl som är mindre än en mobiltelefon är klumpig jämfört med t.ex. den här:
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=79456
Biltemaexeplet är ca en ½ meter långt och har ungefär samma mätområde som den lilla "klumpiga" elektroniska prylen. Som dessutom duger att kalibrera Biltemas halvmeterskaft med.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Lite skeptisk sådär. Det gäller ju att den börjar varna innan man fått upp rätt moment, annars är ju risken att man drar förbi det. Finns säkert lägen där det kan va bra, men än så länge har jag inte haft bekymmer att få plats med nåt av mina skaft, varken 3/8" eller 1/2"
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Rådlös skrev:Klumpig???
Vad har du för begrepp om "klumpig" när du tycker att en pryl som är mindre än en mobiltelefon är klumpig jämfört med t.ex. den här:
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=79456
Biltemaexeplet är ca en ½ meter långt och har ungefär samma mätområde som den lilla "klumpiga" elektroniska prylen. Som dessutom duger att kalibrera Biltemas halvmeterskaft med.
Den fanns väl inte på Bilias hylla och då kan inte Carman gilla den... :lol:
av svempus
kommer nog att skaffa en vanlig momentnyckel från biltema deras är ändå små mot swedols som rör sig upp mot 1,2 meter. blir nog svårare att komma upp i rätt moment me den där digitala saken skulle jag tro lätt att dra över. sen är ju frågan hur exakt är den är om den ligger på typ +-3% eller 4% mot inställt värde.
Användarvisningsbild
av CarMan
alla som nån gång andvänt live verktyg, vet att det är lättast att dra pm man är vinkelrätt imot skruvens huvud. om man har en lång hyllsa eller förlängare, så blir det fel, då kraften inte går raka vägen. Det är alltså knapigare/klumpogare att dra, ju längre från skruvens huvud du hamnar.
Den här mojängen gör att man alltid komer en bit ifrån skruvskallen. + att det kan blir svårt eller omöjligt att få plats, om den alltid ska bygga extra ut från skruvskallen.
av Rådlös
CarMan, du är en mästare på att prata bort dig själv och fövilla dig ut i overkligheter.
Vitsen med det här verktyget är ju att man kan använda sitt vanliga spärrskaft. Biltemas och andras momentdragare, är bortåt en ½meter långt, medan spärrskaftet är ca 25 cm. långt!
Användarvisningsbild
av CarMan
Rådlös skrev:CarMan, du är en mästare på att prata bort dig själv och fövilla dig ut i overkligheter.
Vitsen med det här verktyget är ju att man kan använda sitt vanliga spärrskaft. Biltemas och andras momentdragare, är bortåt en ½meter långt, medan spärrskaftet är ca 25 cm. långt!
ju den delen förstod jag.
normalt har man på en verksta flera momentnycklar. (typ en på 15-40) en annan på 30-80 / 60-180 / 100-250) förutom att skalan ändras så ändras ju även storleken på verktygen. jag har aldrig upplvet att ett verktyg varit för långt, därimot är det ofta för lite plats att få plats med en 1/2tum hylsa & momentningel, typ om du ska dra dit ett drag.

som hobby mek köper du inte alla dessa momentnycklar då dom är väldigt dyra, så vist kan du köpa den där mojängen i tron att den fngerar hyfsat til att ersätta flera. men personligen hade jag nog hoppat över att köpa en momentnyckel helt i sånna fall, då den nog inte är så smdig att andvända som man kan tro.

Letar original gummimattor till V70 -04 och textil[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.