...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Så länge jag kör på mindre väg än huvudled (där alltid högerregeln gäller) så är jag alltid extra uppmärksam och saktar ner vid korsande väg från höger så jag har möjlighet att hinna stanna om det plötsligt dyker upp en bil.
Ynot skrev:Så länge jag kör på mindre väg än huvudled (där alltid högerregeln gäller) så är jag alltid extra uppmärksam och saktar ner vid korsande väg från höger så jag har möjlighet att hinna stanna om det plötsligt dyker upp en bil.
Det låter bra. Jag har dock aldrig sett någon göra det på en större gata med anslutande mindre gator. Och som sagt efter någon veckas praktik kan jag konstatera att jag i normalfallet får stanna och vinka fram bilar som kommer från från mindre gator från höger. Fast oftast blir det bara att jag visar att jag bromsat in och visat min välvilja, och när de då inte tar initiativet så kör jag vidare.
Det är förbjudet att vinka fram bilar, liksom gångtrafikanter vid övergångsställen osv.
Endast polisen får dirigera trafiken.

Stannar bilen från höger kan man köra, är det rull på bilen från höger måste man lämna företräde.
Det är mycket enkelt.
torbjorn_75 skrev:Det är förbjudet att vinka fram bilar, liksom gångtrafikanter vid övergångsställen osv.
Endast polisen får dirigera trafiken.
Jag ser fram emot att bli anmäld.
torbjorn_75 skrev:Stannar bilen från höger kan man köra, är det rull på bilen från höger måste man lämna företräde.
Det är mycket enkelt.
Har jag påstått att det är svårt?
StringerBell skrev:Har jag påstått att det är svårt?
Det vet jag inte, det var mest en allmän reflektion.
Om alla visste exakt hur man ska bete sig i en korsning där högerregeln gäller, dvs så som jag förklarat, och dessutom håller med om att det är mycket enkelt skulle det väl inte vara så mycket snack i den här tråden.
Användarvisningsbild
av Severin
torbjorn_75 skrev:Stannar bilen från höger kan man köra, är det rull på bilen från höger måste man lämna företräde.
Det är mycket enkelt.
Spelar ingen roll om bilen fråm höger sätter sig och fikar man har väjningsplikt iaf, sen om man vill chansa är det upp till var och en men bara för att bilen från höger har stannat betyder inte det att väjningsplikten har upphört.
Mina senaste inlägg handlar bara om några enkla egna observationer om trafikkulturen i Sverige angående högerregeln, som visar att det enklaste är att anpassa sig till denna med förnuft, och inte "gå efter bokstaven" endast.
Användarvisningsbild
av erikn
StringerBell skrev:Jag har roat mig sista tiden med att ta högerregeln på allvar, dvs ge företräde åt dem som kommer från höger, och jag har aldrig mött så många totalt frågande ansikten och förvirrade uppsyner.

Svenskar kör helt enkelt inte efter höger regeln utan efter "frekvensregeln" dvs. den gata som är bredast och/eller mest trafikerad ses som "huvudled". Alla som kommer ut från smågator med liten trafik ger ALLTID företräde.
Håller med fullständigt. Dessutom urholkar man högerregeln på många håll. Har sett det på flera håll, men det är i närområdet man kommer ihåg det. I Tumba där jag bor finns det MASSOR av kosrsningar som är felskyltade. T.ex. så krockade två bilar korsningen Hökvägen/Skäcklingevägen. Bilen från Hökvägen körde ut på Skäcklingevägen som är "huvudled". Efter olyckan sätter väghållaren (Botkyrka kommun) upp en väjningsskylt från Hökvägen. Men man gör inte Skäcklingevägen till riktig huvudled, inte ens Bild sätter man upp. Så ser det ut i massor av korsningar, man har väjningsplikt från sidan men "huvudleden" är vare sig riktig huvudled uppmärkt med Bild eller den andra ovan. Så när man kör på "huvudleden" så vet man inte vilka vägar som har väjningsplikt eller inte. Följden blir att alla kör som om det var huvudled, men skiter i att kolla skyltar eller ta hänsyn till högerregeln.
Severin skrev:Spelar ingen roll om bilen fråm höger sätter sig och fikar man har väjningsplikt iaf, sen om man vill chansa är det upp till var och en men bara för att bilen från höger har stannat betyder inte det att väjningsplikten har upphört.
Nej, det är inte upp till var och en.

Trafiken av idag ställer krav på trafikanterna, det är inte samma nu som på 50-talet eller när du tog körkort och det knappt fanns några bilar att ta hänsyn till, och man kunde köra cowboy efter eget tycke och smak.

När man kommer till en korsning där högerregeln gäller är det nuförtiden, liksom vid alla trafiksituationer, viktigt att veta hur man ska agera.

Lugnt villaområde med nästan ingen trafik är en sak, men tänk hårt trafikerad smal gata rusningstrafik storstad.
Det blir väldigt fel om du då ställer dig och fikar en kvart bara för att osäkra tant Agda, 82, från höger gör det. Du kommer att blockera korsningen och alla bakom dig kommer att häva sig på tutan - med all rätt.

Hur ska man göra då, det är ju trots allt högerregeln som gäller? Det är enkelt, man ska göra så som jag förklarat. Det är inget som jag hittat på själv utan kommer direkt från körskola.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]