Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
johnnype skrev:Om bilen låses efter 2min trots att du öppnat någon dörr så är troligen brytaren till den dörren defekt!

Tips, kolla om innerbelysningen verkligen tänds för varje dörr som öppnas.. gör den inte det så är brytaren kass och bilen "ser" inte att dörren öppnas å vips har du låst in nycklarna.
+1
Om man är snål kan man flytta runt brytarna så att förardörrens brytare fungerar iaf...
av vedhuggarn
jag tycker det låter mest logiskt att bilen skall låsa sig då man låst upp men inte rört bilen. Som en säkerhet. :D
Användarvisningsbild
av s40mannen
vedhuggarn skrev:jag tycker det låter mest logiskt att bilen skall låsa sig då man låst upp men inte rört bilen. Som en säkerhet. :D
Ja och exakt så fungerar det. Men vissa har problem med att bilen låser sig även om någon dörr har öppnats och att nyckeln sitter i tändningslåset. Det ska inte gå att göra så. Det har med dörrbrytarna (som de andra pratat om) att göra.

Jag har som vana att alltid ha med mig nyckeln ut ur bilen även om den inte ska kunna låsa sig själv efter att man öppnat en dörr, då är man på säkra sidan. :)

Inte så kul att åka ut till ett köpcenter och råka låsa in nycklarna pga att inte brytarna fungerar som de ska.
Användarvisningsbild
av vetten
Finns det ingen som vet om och isåfall hur man kopplar bort "eländet" Idag hände det igen på gummans V40 -98
att dörrarna låste sej utanför ett köpcenter och naturligtvis "råkade" nyckeln, handväska, mobiltelefonen osv som damen bär med sej ligga i bilen redan. Ja hon fick låna en telefon och ringa mej på jobbet 3 mil därifrån så att jag kunde komma och öppna åt henne på vägen hem en timme senare.
Det verkar vara så att den låser sej lite hur den vill ibland, dock aldrig under körning men jag törs aldrig lita på att den inte ska låsa sej och lämna nyckeln kvar i bilen utan att ha rutan nere om jag kliver ur.
Alla dörrkontakter funkar så felet måste sitta nån annanstans, sitter väl såklart inbyggt i någon elektronikbox så att man inte ska kunna ändra något.
ELLER ?:-/ Någon som vet ??:-/
av jorgenjoh
bumpar den här gamla tråden då jag skulle vilja kunna koppla bort att bilen låser sig själv efter att jag låst upp, även om jag inte rör bilen.

Någon som vet om det går att fixa?
Användarvisningsbild
av ketto
jorgenjoh skrev:bumpar den här gamla tråden då jag skulle vilja kunna koppla bort att bilen låser sig själv efter att jag låst upp, även om jag inte rör bilen.

Någon som vet om det går att fixa?
Ja är ganska ny på X40, men skulle tro att de handlar om programmering!
Användarvisningsbild
av goransson89
Samma lika på min. Låser jag upp bilen så låser den sig själv efter ca 2 minuter om jag inte öppnar någon dörr. Annars kan jag öppna vilken dörr som helst och sedan stänga den lika fort. (Även bakluckan funkar det lika på min iallafall)

Men varför ska man lås upp bilen och lägga i nycklarna? Dom har man väl i fickan tills man går in i bilen?
Förutom på vinter då när man inte orkar skrapa rutorna :oops:

Vad jag vet så kan man inte programera om detta på gamla X40, men dom nya kan man nog det.
Användarvisningsbild
av vetten
Det har även hänt att "bilfaen" har låst sej fast den har blivit öppnad på förarsidan och startad, sen rökte hon färdigt ciggen utanför bilen med stängd dörr och kopplade ur värmarkabeln, när hon sen efter ca: 5min. ska åka är dörrarna låsta :-O)
Tur att jag inte åkt till jobbet ännu då med extranycklarna i fickan :mrgreen: Så nu löste det sej, men att jag litar på att inte bilen ska låsa sej nyöppnad eller nystartad ?:-/
Nej :evil: det finns inte, utan ner med rutan eller ha dörren öppen och det alltid vid nystart efter parkering.
av juste
Har du frågat Bilia? Det är väl inte så att detta är ett känt fel (programfel) på vissa modeller?
Jag förmodar att bilen känner att dörren öppnas (att innerbelysningen tänds).
Felet kan ju också ligga i en halvkass fjärrkontroll som sänder ibland när den inte skall. Eller en en mottagare/styrbox som blir störd eller är trasig.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]