Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#390655
Ja det drar lite mer bränsle pga gummiblandning+mönster. Åretrunt däck är inte bra på något underlag men har man fått nya med vill man nog slita upp dessa först.
av Schröder
#390666
Halloj!
Körde förr med åretrunt däck på min gamla 940 vinter tid och tyckte de funkade rätt skapligt faktiskt......trots bakjulsdrift......
Beror nog mycket på vilket underlag man oftast kör på men som vinterdäck på snövägar funkar dessa däck kanon!
Dock kan man få funderar lite och köra "snällare" om man har dessa på vintern.
Hade Continental Conti Contact på min gamla kärra..... Körde dubbfritt i 7 år med den :wink:

Fördelen var att man slapp dubbbullret och sen håller dom aningen längre än dubbdäck pga inga dubb att slita ner.

Nackdelen är väl att dom inte är fullt lika bra som dubb på isiga vägar, sen om du kör på sommaren slits de snabbare än ett sommar däck pga en annan gummi blandning!
Dock är dom inte värdelösa på is men alltså inte fullt lika bra som dubb. På snö är de dock minst lika bra som dubb :!:
Mycket viktigt är att köra in dom på asfalt nån vecka eller två innan man beger sig ut på vinterväg, annars funkar sajpningen "mönstret" dåligt på dom.....


MVH Schröder
av rd350
#390806
Åretruntdäck finns ej! Vinterdäck under fem plusgrader annars sommardäck. Skillnaden är enorm om du panikbromsar när det är tjugofem grader varmt med ett dubblöst vinterdäck. Fast det är klart, det verkar ju inte ens bli vår någon gång! 8)

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]