Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Har en S80 -00 . När man ska låsa eller låsa upp bilen surrar det ca 3 sekunder i förardörren innan den låser/låser upp. Ibland är den tyst.Jag upplever att det är mer när det är kallt ute. Är centrallåsmotorn trasig eller är det något annat fel?
Användarvisningsbild
av helgonet1
ÖIVIN skrev:Har en S80 -00 . När man ska låsa eller låsa upp bilen surrar det ca 3 sekunder i förardörren innan den låser/låser upp. Ibland är den tyst.Jag upplever att det är mer när det är kallt ute. Är centrallåsmotorn trasig eller är det något annat fel?
Hej, jag har en 01 (se sign) och när jag låser bilen med fjärren så låser sig alla dörrar förutom förardörren, den låser sig efter 15-25 sek men knappen åker inte ned den förblir uppe (som den är när dörren är upplåst) mysko. Detta gör den varje gång - i början trodde jag det var låskistan som kärvade eftersom jag hört att det är ett vanligt fel på S80 men då låser dörren ofta upp sig igen. Så nu vet jag inte vad som krånglar faktiskt.

I mitt fall förblir alla dörrar låsta - förardörren då efter en stund och dörrknappen rör sig ej. Så tittar man in i bilen så ser det ut som förardörren är olåst men när man ska öppna så är den låst he he - i ditt fall kanske det räcker med att du smörjer upp grejorna eftersom det märks mer i kall väderlek. :-)-)
Användarvisningsbild
av B4B
Helgonet1, hör du inte centrallåsmotorn när du låser med fjärren?
Blockeratlåsläge gör att det inte går att öppna dörren efter att det gått in.
Det hörs ett litet klick när det går in, det tar en stund sedan du låst bilen.
Om så är fallet så byts hela låskistan.
Användarvisningsbild
av helgonet1
B4B skrev:Helgonet1, hör du inte centrallåsmotorn när du låser med fjärren?
Blockeratlåsläge gör att det inte går att öppna dörren efter att det gått in.
Det hörs ett litet klick när det går in, det tar en stund sedan du låst bilen.
Om så är fallet så byts hela låskistan.
Hur menar du?? Hänger inte riktigt med i resonemanget. Om det är blockeratlåsläge så borde väl knappen åka ned när förardörren låser sig?? Blockeratlåsläge är det väl alltid, tills man kopplar ur det om man te x låser bilen med barn i den (så om nåt skulle hända så kan barnen öppna dörrarna inifrån). I mitt fall så kopplar jag inte ur blockeratlåsläge då ingen är kvar i bilen när jag låser den. Fattar inte riktigt vad du menar - Du får bena ut detta lite åt mig. ??:-/
av wexe
ÖIVIN Jag fixade en s80 som hadde samma problem den lät konstigt från dörren när den stått kallt men inomhus fungerade det fint var också en s80 på den så var det enheten på dörren den med elhisknappar osv som var felande länken. Böt delen sen funkade det kanon
Användarvisningsbild
av B4B
Helgonet1
När du låser bilen hör du då att centrallåsmotorn låser förardörren?
Om inte, går det då att öppna dörren utifrån?
Om det är så att du inte hör att dörren låses och att det går att öppna den utifrån direkt efter att du låst bilen.
Då är det förmodligen låskistan som felar.
Blockeratlåsläge gör att det inte går att öppna dörren efter det slagit till, och det tar en sund innan det gör det, samt att det hörs ett litet klick när det slår till.
Användarvisningsbild
av helgonet1
B4B skrev:Helgonet1
När du låser bilen hör du då att centrallåsmotorn låser förardörren?
Om inte, går det då att öppna dörren utifrån?
Om det är så att du inte hör att dörren låses och att det går att öppna den utifrån direkt efter att du låst bilen.
Då är det förmodligen låskistan som felar.
Blockeratlåsläge gör att det inte går att öppna dörren efter det slagit till, och det tar en sund innan det gör det, samt att det hörs ett litet klick när det slår till.
Ok nu fattar jag. Nej det hörs inget från förardörren och det går att öppna den direkt efter att man låst bilen. Får kolla upp vad en låskista kostar (då är det blockeratlåsläge som låser dörren en liten stund efter) Undrar om skruvat.se säljer låskistor?? 8)

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]