Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NisseMann
Bilen blir kraftlös vid kallstart vid kall väderlek. Om jag har parkerat i en liten uppförsbacke, stampar på gasen så orkar inte motorn varava upp och åka iväg. Ungefär på 3:e försöket kommer varvet upp och efter det går bilen som vanligt. Känns som om turbon inte laddar? Får inga felmeddelanden. Kanske turboras på g? Kanske någon tempgivare? Någon som haft liknande problem eller har något tips?
Användarvisningsbild
av Svahn
Manuell eller Automat? Min firmabil (Mercedes) är ungefär som du beskriver. Men på den är det Automaten som inte drar som den skall när den är kall. Gasar, men inget drag förrän efter 100 m.
av Daddan
Automaten på svärpäronens XC90 D5 gav upp efter 12000 mil. Kan du backa när bilen beter sig på detta vis? Backen gav upp för dem och lådan behövde tyvärr bytas.
Spelar ingen roll om jag backar...det är motorn som vägrar att "varva" upp...men håller jag kvar gasen, å sen släpper.. kanske 3 ggr...så varvar motorn upp och går sen som vanligt..
Nu blev det kallt igen...och samma problem återkommer...
Idag var jag in och läste av felkoder på volvo men det fanns inga (bara några sk spökkoder). Kollade även någon tempgivare med bilen på tomgång genom vadis. D visade rätt temp oxå. Kollade även på slangar osv men d såg bra ut... ingen som har något tips om vad jag kan fortsätta min felsökning??
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tippar på den där tempgivaren dom kollader T-map sensorn på laddluftkylaren. om man nu ska ha gissnings tävlan (vad kan man vinna?)

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]