Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
ge_219 skrev:
ER skrev:jag har 3.25 i 225/45-17 så minst 3.3 skulle jag vilja påstå.
Har själv den dimensionen på mina däck, har 2,5 på alla 4, är det inte lite för mycket du har , 3.25...Vad ska jag egentligen ha på alla 4 ??
Tycker jag inte, högre däcktryck innebär mindre däckslitage och lägre bränsleförbrukning.
2.5Bar har jag i mina vinterpuckar 195/65-15. Lägre ökar bränsleförbrukningen med upp till 7-10liter/100mil samt minskar livslängden på däckena.

Direkt stulet från TPC i ämnet däcktryck:
TPC skrev:Här kommer en lista som många kör efter
Det har funkat väldigt bra enligt alla jag pratat med

Profil - Bar/Kg

30 - 3,2
35 - 3,1
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Jag utgick från denna men insåg att det inte funkade med 2.9 i sommardäcken så det slutade på 3.25 innan jag var nöjd med hur slitagebilden samt livslängd såg ut på däcken. Inte blev det stötigare heller.
Det är bara oekonomiskt att köra på för lite luft och biltillverkare har alltid på tok för låga värden som rekomendation
På gammla goda tiden jag hade S40 med 215/40-17 har jag fått byta en fälg pga att den blev skev av lågt (2.5Bar)lufttryck och svenska vägar.
Men som kort svar utan långt utlägg så är 2.9+/-X en bra utgångspunt sen får man justera efter hur slitaget ser ut och hur livslängden samt bränsleförbrukningen påverkas.
Loner skrev:Sen beror det lite på vad man själv mäter sitt lufttryck med, åker man till macken så får man ju bara ett mätvärde på en höft.

Lokaltidningen här var ute ihop med MRF och kollade mackarna pumpar förra sommaren, det var över 1 bars skillnad mellan dom sämsta.

Hur fasen skall då svensson kunna ha ett bra däcktryck?

Får 3.2 bar på OKQ8 medans Statoil visar 2.2 bar..

/L
Jag har alltid min egen tryckmätare med så att jag alltid får samma tryck oavsett om luften kommer från egen kompressor, jobbets eller mackens.
Användarvisningsbild
av VS60
Tack för lista.
Jag ökade tryck till 2,8 bar fram & back, köregenskaperna har blivit bättre men, ska öka imorgon till 3 bar. Ska testa hur bli det.
av Steff 99
Har också fått rekomendationen att ha högre än rekomenderat, har idag 2,9-3,0 i mina 225x45x17 ser att de är väldigt jämt slitna .
Men det känns lite konstigt att ha för mycket tryck i däcken, tidigare sa man alltid att för högt tryck sliter däcken på mitten och för lågt på kanterna, detta stämmer tydligen inte på breddäck p.g.a deras uppbyggnad.
av Teemu
tror nog att det stämmer även på bredare lågprofildäck, men gränserna går väl vid ett betydligt högre tryck än på tex 195/65-16 eller så.
av Pam
Tyvärr orkar man inte åka dit varje gång man kollar däcken... :lol:

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]