- tor 13 apr 2006, 10:06
#38007
2.5Bar har jag i mina vinterpuckar 195/65-15. Lägre ökar bränsleförbrukningen med upp till 7-10liter/100mil samt minskar livslängden på däckena.
Direkt stulet från TPC i ämnet däcktryck:
Det är bara oekonomiskt att köra på för lite luft och biltillverkare har alltid på tok för låga värden som rekomendation
På gammla goda tiden jag hade S40 med 215/40-17 har jag fått byta en fälg pga att den blev skev av lågt (2.5Bar)lufttryck och svenska vägar.
Men som kort svar utan långt utlägg så är 2.9+/-X en bra utgångspunt sen får man justera efter hur slitaget ser ut och hur livslängden samt bränsleförbrukningen påverkas.
ge_219 skrev:Tycker jag inte, högre däcktryck innebär mindre däckslitage och lägre bränsleförbrukning.ER skrev:jag har 3.25 i 225/45-17 så minst 3.3 skulle jag vilja påstå.Har själv den dimensionen på mina däck, har 2,5 på alla 4, är det inte lite för mycket du har , 3.25...Vad ska jag egentligen ha på alla 4 ??
2.5Bar har jag i mina vinterpuckar 195/65-15. Lägre ökar bränsleförbrukningen med upp till 7-10liter/100mil samt minskar livslängden på däckena.
Direkt stulet från TPC i ämnet däcktryck:
TPC skrev:Här kommer en lista som många kör efterJag utgick från denna men insåg att det inte funkade med 2.9 i sommardäcken så det slutade på 3.25 innan jag var nöjd med hur slitagebilden samt livslängd såg ut på däcken. Inte blev det stötigare heller.
Det har funkat väldigt bra enligt alla jag pratat med
Profil - Bar/Kg
30 - 3,2
35 - 3,1
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Det är bara oekonomiskt att köra på för lite luft och biltillverkare har alltid på tok för låga värden som rekomendation
På gammla goda tiden jag hade S40 med 215/40-17 har jag fått byta en fälg pga att den blev skev av lågt (2.5Bar)lufttryck och svenska vägar.
Men som kort svar utan långt utlägg så är 2.9+/-X en bra utgångspunt sen får man justera efter hur slitaget ser ut och hur livslängden samt bränsleförbrukningen påverkas.
Loner skrev:Sen beror det lite på vad man själv mäter sitt lufttryck med, åker man till macken så får man ju bara ett mätvärde på en höft.Jag har alltid min egen tryckmätare med så att jag alltid får samma tryck oavsett om luften kommer från egen kompressor, jobbets eller mackens.
Lokaltidningen här var ute ihop med MRF och kollade mackarna pumpar förra sommaren, det var över 1 bars skillnad mellan dom sämsta.
Hur fasen skall då svensson kunna ha ett bra däcktryck?
Får 3.2 bar på OKQ8 medans Statoil visar 2.2 bar..
/L
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..