Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleSvens
Vänster strålkastartorkare på min V70-00 går inte, den stannar rakt upp. Har försökt få bort bort motorn men stoppade då jag inte kunde lossa kylaren som måste flyttas bakåt för att få ut motorn. Vet någon vilka skruvar som skall lossas för att kunna flytta kylaren? Vad brukar det vara för fel, måste motron bytas, kan man öpnna den? Tacksam för råd!
Användarvisningsbild
av Nexus
Motorn måste tyvätt bytas.Solstad på forumet brukar ha begagnade till bra priser.
Kylaren lossar du genom 2 skruvar(ganska klena saker) som sitter :::ska ta en bild återkommer senare::::: :D
Användarvisningsbild
av Taxen47
Hur mycket har du kollat,innan du river?
Har du ström fram till motorn?
Går motorn,fast den stannar på fel ställe?
Kan armen ha flyttat sig på axeln,om den varit fastfrusen?
Användarvisningsbild
av Nexus
Foton som utlovat .Sitter en torx på varje sida vid röda pilen.Det ska räcka lossa de så får du bak kylaren lite och kan lirka ut motorn förbi det förbannade röret som siter ivägen där bakom :lol:
Klicka på bilderna för större:
Bild Bild
av Ghurra
Ja det där är inte så kul...
Jag filade upp hålet lite innanför så blev det lite lättare att lirka ut skiten.
De är bra när de funkar!
av oldtimersmc
Må djävulen ta saab för detta påfund...
av KalleSvens
Tack för foton, jag skall ge mig på detta i helgen. Svar till Taxen, jo, jag har ström fram till motorn. Motorn hackar sig mycket långsamt ner till viloläge, det tar ett par dagar! Och när någon sedan spolar rutan så stannar torkaren rakt upp igen ... / Kalle
av KalleSvens
Erfarenhet av att byta vänster strålkastartorkarmotor på en V70: Bäst är att skära upp plasthöljet bakom strålkastarren. Det räcker med 10-15 mm och det görs enklast med ett bågfilblad el likn. Ett smalt spår gör att axeln kan föras åt sidan så mycket att motorn lätt kan tas bort utan att man behöver lossa eller flytta kylaren. / Kalle
av kjellgohlsson
Tjipp!
Bytte den högra motorn på min V70 i helgen. Spenderade först två timmar på att försöka komma på ett sätt att få bort motorn, med enbart strålkastaren bortplockad och plastsjoket som håller strålkastare och torkarmotor, lite lossat på ett par ställen... Jag törs nog säga att - det GÅR inte. I alla fall inte om man som jag känner ett starkt obehag inför att bända i en massa kablar och övrig utrustning.

Mitt råd är bita ihop och först plocka av främre stötfångaren! Det är mycket mycket enklare än man tror. Den sitter i princip bara fast med två långa 14mm bultar (underifrån, väldigt nära dimljusen) + är nitad i innerskärmarna i bakkant. För att komma åt behöver man oxå lossa ett sprutskydd i plast under bilen och det sitter fast med två små bultar i sidorna. Väl lossat så drar man bara stötfångaren rakt framåt så lossar den!

När stötfångaren väl är loss, kommer man underbart enkelt åt alla bultar och skruvar som håller fast den dära stora plastdetaljen som torkarmotorn är bultad i. När man fått loss den är det bara dra plastdelen framåt så att torkarmotorn enkelt kan plockas ur inne i motorrummet. Tror att det tog ca 1.5-2h från att jag bestämde mig för att ta bort stötfångaren, till dess att bilen var helt ihopsatt igen, med utbytesmotor monterad! För monteringen är det bra att ha exvis 8 pop-nitar eller självgängande skruvar för att sätta fast stötfångaren i innerskärmarna igen!

700:- på skroten för motorn. 0:- för det egna arbetet.

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]