Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PINGPÅNG
Hej,en fråga om körsätt,jag har kört 855 GLT,V70 GLT, nu har jag en V70N LTT,skall man köra en turbo på ett annorlunda sätt än en vanlig sugis?Jag menar dra ut varvet mer t,ex. Som jag tidigare nämnt i forumet så har min V70N gått som en kratta vid jämnt gaspådrag den har ryckt när jag legat på jämn gas och farthållare.För ett par tre veckor sedan så såg jag som sista möjlighet innan jag skulle köra upp till VOLVO och kräva ett återköp att testa något som jag aldrig trott på själv,och det var att hälla i en flaska fuel injection cleaner,och se på f-n, efter en runda till jobbet (15 mil) så började bilen gå normalt,har nu kört några veckor utan ryck,det jag kom att tänka på var att det kunde vara spridarna som hade beckat igen,till saken hör att jag pendlar ca 15 mil om dagen och ligger då på farthållare i princip hela vägen(motorväg) i ca 100/110km/h så man drar aldrig ur motorn med höga varv.Så mår motorn bättre av att man varvar upp den ibland så att det blir högre tryck i spridarna så att det rensar ur dom ????
MVH Peter
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Nej detta ska inte behövas. Ska du kör snålt ska du varva till max 3000rpm samt köra på höga växlar. Bensinen skall i regel innehålla additativ som ska rengöra spridare mm. Du kanske ska byta soppafiltret också. Jag vet att japanerna med deras GDI-motorer skulle varvas upp mot 5500rpm emellanåt för att rena sig själva.
Jag har haft problem med min ena volvo V70 2.5t 1998 som inte tålde JET:s bensin. Min fru har haft en saab 900 som inte tålde Statoils soppa.
av -94 9000 2,3T cse
Men kan bilen på nått sätt "lära sig" körsättet?

Varför jag undrar, är att min förra bil, en Saab fulltryckare, efter nån vecka i stadstrafik blev klart slöare. Efter några landsvägssmil eller om jag lyfte av batterikabeln så var bilen betydligt piggare igen, ändå tills jag stadskört nån vecka igen, då den slöade till sig.

Mvh
av PINGPÅNG
OK,till 90% så tankar jag OKQ8, men är det inte likadan bensin eller är det mer föroreningar i det ena bolagets bensin än i det andra ??
av llesrof
Alla bilar mår bra av att få sträcka ut ordentligt. En vecka i stadstrafik gör dem slöa. Det kanske mest är placebo, men det var nog så märkbart för mig. Störst skillnad var det på min gamla Volvo 440. Efter en 15 - 20 mil på motorväg gick den riktigt bra. I alla fall för att vara en Volvo 440 GL. De andra bilarna har jag inte märkt någon större skillnad på. Intressant det där med en V70 2,5T -98 som inte tålde Jets bensin. Jag hade tidigare en S70 2,5T -98 med SCT steg 1 (235 hk) som jag uteslutande tankade på Jet. Inga problem alls. Innan jag började tanka på Jet tankade jag på OKQ8 och det var heller inga problem med den bilen. 9 gånger av 10 tankade jag 98 oktan men märkte heller ingen skillnad mellan detta och 95 oktan. Kommer förresten inte alla bensin från samma depåer oavsett om det är Shell, Statoil eller vilken mack det nu är frågan om? Eller gäller det bara diesel?
av Daddan
Som insatt vet jag att bensinen kommer från samma depåer. Shell, Statiol eller OKQ8 är exakt samma bensin. Med diesel vet jag inte dock och Shells 99 oktaniga är det dessutom annorlunda tillsatser i som är bra för motorn.
av hansjkpg
Daddan skrev:Som insatt vet jag att bensinen kommer från samma depåer. Shell, Statiol eller OKQ8 är exakt samma bensin. Med diesel vet jag inte dock och Shells 99 oktaniga är det dessutom annorlunda tillsatser i som är bra för motorn.
..
Då är det väl mackarna som är dåliga på att hålla sina tankar rena , för jag tankade min bil (inte volvon utan en toyota ) och den började hacka så mycket så jag höll på att lämna in bilen , kollade dock tändstift men det syntes inga fel på dom, men som sista åtgärd innan inlämning körde jag ner tankvolymen rätt mycket och tankade på ett annat ställe , efter det gick den som vanligt igen

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]