- ons 17 mar 2010, 09:28
#390054
Jag körde riktigt långt då, ca 7000 mil per år, och gillade räckvidden, den lugna gången och det kraftiga vridmomentet. Bilen fungerade utmärkt på värmländska landsvägar, tyska autobahn och italienska små alpvägar.
Efter Audin blev det snåla bensinmotorer istället. Som privat ägare ville jag inte riskera att falla offer för märkliga förändringar i beskattningen (som ju i ett svep kan försämra andrahandsvärdet). Vidare fick jag inte ihop kalkylerna när dieselversionerna kostade trettio ellef fyrtio tusen kronor mer än bensinversionerna.
Nu har jag två bilar i vagnparken - en V70 2.0F MY09 och en helt nyinköpt (privat) Renault Mégane Sport Tourer 1.5dCi MY10. Trivs med att ha en diesel igen - den nästan larvigt låga förbrukningen gör mig glad. Än trevligare är att modellen är EURO5-klassad och lär förhoppningsvis inte bli utsatt för någon skatteattack vid eventuellt regeringsbyte...
Guligan skrev:Jag hade en D5 (185 hk) för några år sedan, innan dieselboomen slog till på allvar. Kan säga att det enda jag saknar med den bilen är aktionsradien, det var riktigt trevligt att kunna köra närmare 100 mil mellan tankningstillfällena. Det är ju tyvärr nackdelen med E85, känns surt att inte ens kunna köra t.ex Gbg-Örebro T/R över dagen utan att "mellantanka".Min första dieselbil var en ny Audi A3 1.9TDIs, modellår 1999. Någonstans där i slutet av nittiotalet kom en ganska omvälvande dieselvåg. På den tidan var det inte ovanligt att man fick tanka på bensinstationerna baksidor tillsammans med lastbilschaffisarna.
Jag körde riktigt långt då, ca 7000 mil per år, och gillade räckvidden, den lugna gången och det kraftiga vridmomentet. Bilen fungerade utmärkt på värmländska landsvägar, tyska autobahn och italienska små alpvägar.
Efter Audin blev det snåla bensinmotorer istället. Som privat ägare ville jag inte riskera att falla offer för märkliga förändringar i beskattningen (som ju i ett svep kan försämra andrahandsvärdet). Vidare fick jag inte ihop kalkylerna när dieselversionerna kostade trettio ellef fyrtio tusen kronor mer än bensinversionerna.
Nu har jag två bilar i vagnparken - en V70 2.0F MY09 och en helt nyinköpt (privat) Renault Mégane Sport Tourer 1.5dCi MY10. Trivs med att ha en diesel igen - den nästan larvigt låga förbrukningen gör mig glad. Än trevligare är att modellen är EURO5-klassad och lär förhoppningsvis inte bli utsatt för någon skatteattack vid eventuellt regeringsbyte...