Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av erc
Guligan skrev:Jag hade en D5 (185 hk) för några år sedan, innan dieselboomen slog till på allvar. Kan säga att det enda jag saknar med den bilen är aktionsradien, det var riktigt trevligt att kunna köra närmare 100 mil mellan tankningstillfällena. Det är ju tyvärr nackdelen med E85, känns surt att inte ens kunna köra t.ex Gbg-Örebro T/R över dagen utan att "mellantanka".
Min första dieselbil var en ny Audi A3 1.9TDIs, modellår 1999. Någonstans där i slutet av nittiotalet kom en ganska omvälvande dieselvåg. På den tidan var det inte ovanligt att man fick tanka på bensinstationerna baksidor tillsammans med lastbilschaffisarna.

Jag körde riktigt långt då, ca 7000 mil per år, och gillade räckvidden, den lugna gången och det kraftiga vridmomentet. Bilen fungerade utmärkt på värmländska landsvägar, tyska autobahn och italienska små alpvägar.

Efter Audin blev det snåla bensinmotorer istället. Som privat ägare ville jag inte riskera att falla offer för märkliga förändringar i beskattningen (som ju i ett svep kan försämra andrahandsvärdet). Vidare fick jag inte ihop kalkylerna när dieselversionerna kostade trettio ellef fyrtio tusen kronor mer än bensinversionerna.

Nu har jag två bilar i vagnparken - en V70 2.0F MY09 och en helt nyinköpt (privat) Renault Mégane Sport Tourer 1.5dCi MY10. Trivs med att ha en diesel igen - den nästan larvigt låga förbrukningen gör mig glad. Än trevligare är att modellen är EURO5-klassad och lär förhoppningsvis inte bli utsatt för någon skatteattack vid eventuellt regeringsbyte...
av erc
isak skrev:totalkalkylen E85 jämförelse diesel givetvis?
isak
Den är det nog många som gör. Jag själv bland annat.

En V70 med dieselmotor skulle ha blivit allt för dyr för min budget. Skillnaden hade jag inte kört in. Blir det en V70 igen om ett drygt år är det möjligt att jag slår till på en diesel - men då en 1.6DRIVe. Ska det vara snålt - ja då ska det banne mig vara rejält snålt.

Andrabilen gick däremot urlätt att räkna hem. Den är en diesel.
isak skrev:totalkalkylen E85 jämförelse diesel givetvis?
isak
Jo men det är en förutsättning. Man behöver inte vara inskränkt bara för man köper en Flexifuel. I mitt fall hade en motsvarande 1,6D blivit 35.000:- dyrare, det kommer jag aldrig kunna räkna hem, så mycket kör jag inte. Restvärdet vid bilbyte om c:a 3 år vet vi inget om. Mycket ligger i hur politikerna beslutar om beskattning.
Hur som helst ska det ska bli intressant att se vad som händer med försäljningen när Dieselpriset går upp. Det ska också bli intressant om riksdag och regering gör någon åtgärd. EU har krav att 10% av energin inom transporter ska vara förnyelsebar 2020. Sverige har idag 5% och trenden är minskande del förnyelsebart pga dieselbilarna och att folk tankar BF95. Nationell har vi ett mål på fossilfritt 2030. Det låter väldigt optimistiskt men det vore ett misslyckande att inte ens komma halvvägs. Det mest tragiska är att när infrastrukturen är på plats så minskar försäljningen av förnyelsebara bränslen. Det vore märkligt om politikerna bara står och ser på.
av erc
MattiasD skrev:Hur som helst ska det ska bli intressant att se vad som händer med försäljningen när Dieselpriset går upp. Det ska också bli intressant om riksdag och regering gör någon åtgärd. EU har krav att 10% av energin inom transporter ska vara förnyelsebar 2020. Sverige har idag 5% och trenden är minskande del förnyelsebart pga dieselbilarna och att folk tankar BF95. Nationell har vi ett mål på fossilfritt 2030. Det låter väldigt optimistiskt men det vore ett misslyckande att inte ens komma halvvägs. Det mest tragiska är att när infrastrukturen är på plats så minskar försäljningen av förnyelsebara bränslen. Det vore märkligt om politikerna bara står och ser på.
Det där är siffror jag har svårt att tro på. BF95 har ju fem procent etanolinblandning och nuvarande dieseln har väl en femprocentig inblandning av biodiesel? Redan där ligger vi på 5%. Med europas största andel E85-bilar borde vi väl ändå ha passerat fem procent?
erc skrev:
Det där är siffror jag har svårt att tro på. BF95 har ju fem procent etanolinblandning och nuvarande dieseln har väl en femprocentig inblandning av biodiesel? Redan där ligger vi på 5%. Med europas största andel E85-bilar borde vi väl ändå ha passerat fem procent?
Jo. men det påstås, inte minst här på forumet att ägarna till "E 85- bilarna" tankar BF95 i sina bilar till minst 50%. Det är detta som politikerna måste göra något åt, om det vore sant, inte se till att BF95-användningen i E85-bilarna blir större genom Marit Paulsens förslag. Annars uppnår vi aldrig målet i och med att "dieselracet" ökar.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
erc skrev:
MattiasD skrev:Hur som helst ska det ska bli intressant att se vad som händer med försäljningen när Dieselpriset går upp. Det ska också bli intressant om riksdag och regering gör någon åtgärd. EU har krav att 10% av energin inom transporter ska vara förnyelsebar 2020. Sverige har idag 5% och trenden är minskande del förnyelsebart pga dieselbilarna och att folk tankar BF95. Nationell har vi ett mål på fossilfritt 2030. Det låter väldigt optimistiskt men det vore ett misslyckande att inte ens komma halvvägs. Det mest tragiska är att när infrastrukturen är på plats så minskar försäljningen av förnyelsebara bränslen. Det vore märkligt om politikerna bara står och ser på.
Det är 5% låginblandning av etanol i BF95 i VOLYM, inte energi. Märk att jag skriver 10% förnyelsebar energi. Nu hittar jag inga siffror för 2009, men för 2008 är siffrar 4.9% förnyelsebar energi. Jag gissar att siffran för 2009 är något lägre då försäljningen minskat för E85, även om E85 är fortfarande en lite andel.

Mer info:

http://spi.se/statistik.asp?art=120

Som sagt, det ska bli intressant hur målet på 10% förnyelsebar energi ska nås med dagens utveckling.
av erc
Intressanta uppgifter.

Jag gissar att biodieseln kommer öka markant under kommande år. Det är väl den och en eventuell ökad låginblandning av etanol i BF95 som kan vara de realistiska förutsättningarna till det tioprocentiga målet.
Sådana här omställningar går alltid långsammare än man tror. Etanolen har ett enormt försprång som alternativt bränsle.

På papperet ser olja ur alger mest attraktivt ut vad gäller dieselersättning. Går att odla i saltvatten, konkurrerar inte med odlingsmark, etc., men t o m de som varit pionjärer överger dieselbränsle-spåret till förmån för andra oljeprodukter.

Det enda som kan dra igång en rejäl utveckling är ett pris på fossila bränslen på kanske 30 kr litern.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]