Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Hej!

Har sökt här på forumet efter svar men finner inget så jag skriver eget och hoppas på hjälp.

Det det gäller är kärvande broms, på vänster fram. Så långt inga konstigheter.. dock så inträffar detta såklart bara sporadiskt. Men, kärvande bromsar har jag fixat förut så jag tog mig an problemet och monterade ner oket. Packningen runt cylindern hade släppt delvis så jag misstänkte rost. Men efter att ha tryckt ut cylindern ( inte hela vägen ) ser den helt fräsch ut. Detsamma gäller oket i övrigt. Men jag införskaffade iaf ett specialverktyg för att trycka ihop cylindern igen. Har använt rörtång tidigare men tyckt det är ganska osmidigt.

Nu till det igentliga problemet. Trots att jag inte hittar något synligt fel på oket. Inget glapp, ingen rost, glidpinnar som går bra. Så kärvar det ändå. Jag fick tvinga in det med ganska mycket kraft första gången. Ut med det igen och upprepa. Grejen är att det går trögare o trögare istället för tvärt om :S Nu får jag inte in det alls längre. Vad kan vara fel? Så vitt jag kan se har jag inte pressat cylindern snett, den går att trycka ut men jag får inte in den igen.

Rent hypotetiskt, kan felet sitta någon annanstans än i själva oket ? Jag tänker då främst på om där är någon skit i rören eller om det finns någon annan källa som kan ställa till det. T.ex. vid broms cylindern i motor rummet ( den man påverkar med pedalen ) Något med ABS enheten som kan krångla ? Känns dumt att bara köpa nytt ok när jag inte kan se vad som är fel på det befintliga mer än att det faktiskt inte funkar ;)

Till saken hör att jag sprayade på med WD40 för att smörja. Läste här att man inte bör använda mineral olja, är WD 40 en sådan?

tackar på förhand för synpunkter. MvH / Fredrik

*edit* Det är en V70 -98 automat 24 000 mil
av MrMaxi
Hej!

Du kan ju ha en bromsslang som släpper genom vätska men ej returen ...

Testa att plocka bort slangen från oket och moionera sedan upp det och smörj packningar mm...

Då ser du ju om oket är okej iaf...

Seden kan du misstänka slangen...

Annars får saltet hårt åt oken nu...

Lycka till!

Hälsn Jan
Användarvisningsbild
av CarMan
ta isär oket, o kolla pakningen, det är söker den det är fel på. Eller så ser du vad som är fel, när du får isär sakerna...

du bör smörja med bromsvätska!
om Wd-40 är skadligt eller ej, vet jag inte, men med tanke på att det blivit sämre så låter det ju så.
av MrMaxi
Kör själv med FTE bromssmörjning, fukar bra, använder oxå Lockheeds pasta...

Har börjat anända silliconspray under dammskydden...

Hälsn Jan
av rd350
Som någon skrev har du nog en dålig bromsslang, går det lättare med luftnippeln av så har du en täppt slang. Alla sorters rostlösare är helt förkastligt. Bara fett som är anpassat till bromskolvar och gummitätningar, har du inget annat så smörj med bromsvätska. Kolvarna är känsliga för alla beläggningar, de ska vara helt blankpolerade.
av ruffe
Jag hade samma problem med min bil.
Frågade runt lite och kom fram till att det var bromsslangen.
Kordren i slangen var dåliga och det visade sig så att när jag bromsade så vidgade slangen sig samtidigt som oket lade sig an.
När man sen släpper bromsen så går slangen tillbaka men inte oket. Bromsarna lade sig bara på hårdare och hårdare ju mer jag bromsade.
Bytte båda slangarna trots att det bara låg på på ena sidan för säkerhets skull och mitt problem var löst.

Kan vara samma fel på din bil.
Användarvisningsbild
av emwtur
problem med slangarna kollas lättast genom att man släpper luftskruven när man pressar tillbaka kolven.
går det tillbaka "som det skall" med luftskruven släppt - så ligger inte problemet i oket !
Bromsslang - klämt bromsrör - fördelningsventil - ABS styrenhet - eller andra grejor mellan pedalen och slangen !
/emwtur

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]