Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklaskull
Efter att ha köpt min Volvo S80 -02 hos en bilhandlare i Jönköping så har två problem uppstått, Det ena är slitna bromsskivor fram samt ett kamremsbyte som jag blivit tvungen att göra efter att Volvo sagt att den var så pass sliten att den var tvungen att bytas.
Nu är frågan vem som ska stå för de här sakerna? Jag anser att det är bilhandlaren som har lämnat trafiksäkerhetsgaranti på bilen (vilket det är lag på) plus att han garanterade att kamremmen var bytt enligt serviceintervallen även fast det inte fanns med i serviceboken.

Han har gått med på att föra över 1000 kronor för bromsskivorna motvilligt för han menar att den inte skulle gått igenom besiktningen som var 2 månader innan jag köpte bilen av honom, Nypris är 970 kr styck hos Mekonomen.

Angående kamremsbytet så har han kontaktat förre ägaren som lovat att kamremmen var bytt vid 16000 mil (nu står den på 19850 mil). Men hur kan det då komma sig att Volvos servicegubbar säger att den behövde bytas så pass akut?

Har ni några tips om hur man ska gå vidare med det här så vore jag oerhört tacksam! Vill absolut inte betala pengar för nåt som jag var garanterad att det skulle vara i bra skick vid köpet...
Användarvisningsbild
av niklaskull
Daddan skrev:Du har konsumentköplagen att luta dig mot. Läs lite om den på: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/
Just ja, Hade glömt av den totalt :D

Just detta stycke tycker jag talar till min fördel:
"Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
*kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet."

Och eftersom vi kom överens om vid köptillfället att kamremen skulle vara bytt och det senare visade sig att den inte var det så borde jag väl kunna få ut ersättning för det bytet också, eller vad tror du?
av llesrof
Jag ser några problem och frågetecken som måste rätas ut. Är det "din" lokala verkstad som säger att bromsskivor och kamrem behöver bytas? Behöver de verkligen bytas eller vill de bara att du skall göra det så att de tjänar pengar? Är kamremmen verkligen bytt?
Om bromsarna var dåliga när du köpte bilen, alltså så dåliga att den inte går igenom en besiktning, bör bilhandlaren ta detta på trafiksäkerhetsgarantin. Det gjorde Nybergs Bil i Jönköping när jag köpte en Volvo 850 av dem för en massa år sedan. Jag blev ståendes med låst handbroms på en parkering samma vecka som jag köpt bilen. Jag lyckades få loss den med bromsarna var dåliga så det fixade de utan diskussion.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur många mil sedan senaste besiktningen och fram tills nu ?
Vad finns skrivet/dokumenterat ang. Kamremsbytet ?
Har säljaren "bara sagt" eller finns det på kontraktet ?
Du kan lätt hamna i en diskussion där ord står mot ord !
Kan du få din Volvomek att intyga att Kamrem var i uselt skick och inte bytt vi 16 000 mil ?
I alla händelser Lycka till
Freddie
Användarvisningsbild
av niklaskull
llesrof skrev:Jag ser några problem och frågetecken som måste rätas ut. Är det "din" lokala verkstad som säger att bromsskivor och kamrem behöver bytas? Behöver de verkligen bytas eller vill de bara att du skall göra det så att de tjänar pengar? Är kamremmen verkligen bytt?
Om bromsarna var dåliga när du köpte bilen, alltså så dåliga att den inte går igenom en besiktning, bör bilhandlaren ta detta på trafiksäkerhetsgarantin. Det gjorde Nybergs Bil i Jönköping när jag köpte en Volvo 850 av dem för en massa år sedan. Jag blev ståendes med låst handbroms på en parkering samma vecka som jag köpt bilen. Jag lyckades få loss den med bromsarna var dåliga så det fixade de utan diskussion.
Förstår vad du menar, Ja det är min lokala verkstad, Bilbolaget i Östersund som utförde bytet och konstaterade att det behövdes. Vet ej om bromsarna skulle gå igenom en besiktning eller inte.
Användarvisningsbild
av niklaskull
wissel skrev:Hur många mil sedan senaste besiktningen och fram tills nu ?
Vad finns skrivet/dokumenterat ang. Kamremsbytet ?
Har säljaren "bara sagt" eller finns det på kontraktet ?
Du kan lätt hamna i en diskussion där ord står mot ord !
Kan du få din Volvomek att intyga att Kamrem var i uselt skick och inte bytt vi 16 000 mil ?
I alla händelser Lycka till
Freddie
Inget skrivet om kamremsbytet, Förre brukaren gjorde all service "svart" och skrev inget i serviceboken, Men sa till bilhandlaren om att det var bytt enligt servicerekommendationerna hos Volvo, Säljaren sa till mig att det var bytt och att bilen var bra servad även om det var gjort svart. Kan ringa till bilbolaget om det skulle behövas men dom skulle ju aldrig erkänna om dom hade gjort nåt så dumt som att lura mig för att få tjäna lite pengar själva...

Jag har iaf mailat bilfirman och påpekat felen och skrivit vad jag vill ha och stött mig mot konsumentköpslagen så vi får hoppas att det löser sig.

Tack!
av llesrof
Får jag vara nyfiken och fråga om det är en auktoriserad firma du köpt av eller är det någon skruttsäljare med vimplar runt en grusplan? Jag har svårt att tänka mig att en firma som Nybergs Bil skulle byta in en bil som är svartservad och där all dokumentation saknas. Köper man en bil med dolt förflutet så får man nästan utgå från att man måste byta kamrem och göra en storservice direkt när man köpt den.
Användarvisningsbild
av CarMan
fins det inget anteckning eller kvitto på att kamremen är bytt, så ska både firam & du ta det som att kamremen inte är bytt, även om förra ögaren bytte den dan innan bilen byttas in.
Har man inte dokumentation på såna här viktiga grejor så får man stå sit kast (får då et lägre inbytes pris)

men för din egen del så ska du ju ha kollat vad som står i bilens VDN deklaration innan du köper bilen. det är lag på att en sån måste finnas & de fel som inte står där åker säljaren på att fixa, förutsatt att han redovisat att deta fel är i normalt skick. Vissa saker kan ju vara normala för miltaler/årtaler.

du ska rådfråga din konsumentupplysningsman på din komun
Användarvisningsbild
av Jensen
[/quote]

Inget skrivet om kamremsbytet, Förre brukaren gjorde all service "svart" och skrev inget i serviceboken, Men sa till bilhandlaren om att det var bytt enligt servicerekommendationerna hos Volvo, Säljaren sa till mig att det var bytt och att bilen var bra servad även om det var gjort svart. Kan ringa till bilbolaget om det skulle behövas men dom skulle ju aldrig erkänna om dom hade gjort nåt så dumt som att lura mig för att få tjäna lite pengar själva...

Jag har iaf mailat bilfirman och påpekat felen och skrivit vad jag vill ha och stött mig mot konsumentköpslagen så vi får hoppas att det löser sig.

Tack![/quote]

Vad fick dig att köpa bilen då dom förklarar att bilens tidigare ägare
servat den svart utan kvitton dokumentationer mm???
Jag tror att du kan få det svårt att få dom att betala för ett kamremsbyte
då du accepterat att det inte finns någon dokumentation.
Du har även en undersökningsplikt som köpare, vill dom jävlas ordentligt med
dig så kan dom kräva att du skall köra ner så att deras egen verkstad skall få göra
en egen bedömning av kamremen.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]