Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Verkar som företaget har ett onödigt jobbigt sätt att göra affärer på. Jag kommer inte att skriva namnet här, vill nån veta går det bra att skicka ett PM.
Användarvisningsbild
av camaro69
bernersjo skrev:Du har definitivt rätt att ångra ditt köp enl distansavtalslagen (14dgr ångerrätt på allt via telefon/internet då det var ett företag). Sen om dom inte betalar tillbaka tycker jag absolut du skall ta det till Polisen, Konsumentverket m.m. Vore också tacksam om du höjde ett varningens finger för företaget ifråga genom att nämna det vid namn. Är dock osäker på hur det är att "hänga ut ngn". Antar att det är skillnad dock mot ett företag gentemot en privatperson? Visserligen onödigt om han skulle polisanmäla tillbaka för "förtal" eller liknande.. Kanske bäst att låta bli, men hoppas du får pengarna tillbaka!

Edit: Ring Sverker!! ;)
Vadå, hänga ut?

Medier hänger ut företag och privatpersoner dagligen av diverse olika anledningar. Säljer man dålig köttfärs hamnar man på "löpet" och får löpa gatlopp.

Men ett företag som blåser folk på pengar skulle inte få nämnas vid nam på ett Forum?
Knyt näven i fickan, bernersjo.
Det löser säkert problem med oseriösa företagare.

En kurs i juridik rekommenderas bernersjo.

Förtal, är ju ett brott som inte ens lyder under allmänt åtal.

5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

5 § Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.

Om jag köpt torrt snus i "Pelles kiosk". Skulle jag inte få berätta det för vänner och bekanta och varna dom för att slippa torrt snus?
av Lövet
En gång för alla:

Ett företag kan ALDRIG bli föremål för förtal. Enbart privatpersoner. Om du skriver att Lasses växellådsservice är ett skitföretag så är detta FULLT lagligt.
Användarvisningsbild
av camaro69
Lövet, du har helt rätt.

Det står i mitt inlägg också, fast inte lika tydligt som i ditt. :wink:
Användarvisningsbild
av bernersjo
camaro69 skrev:Knyt näven i fickan, bernersjo.
Det löser säkert problem med oseriösa företagare.

En kurs i juridik rekommenderas bernersjo.
bernersjo skrev:Sen om dom inte betalar tillbaka tycker jag absolut du skall ta det till Polisen, Konsumentverket m.m. Vore också tacksam om du höjde ett varningens finger för företaget ifråga genom att nämna det vid namn. Är dock osäker på hur det är att "hänga ut ngn".
Om du läser igen vad det var jag skrev så sa jag INTE att han skulle "knyta näven i fickan"!. Dessutom så vet jag om att jag inte har stenkoll på juridiken, så ditt utförliga svar uppskattas. Dock så förstår jag inte riktigt hur du tänkte då jag också skrev "ÄR DOCK OSÄKER.....". Dvs jag påstod inte att det var på ett speciellt sätt. Däremot var min tanke att man skulle slippa onödigt tjafs genom att skriva av sig på diverse forum. Men du som har koll på juridiken, är det helt okej så visst, varför inte.. Skriv på bara...
av Lövet
camaro69 skrev:Lövet, du har helt rätt.

Det står i mitt inlägg också, fast inte lika tydligt som i ditt. :wink:
Du uttryckte det så finkänsligt att jag kände mig tvungen att förtydliga lite för att få fram budskapet 8)
Användarvisningsbild
av CP2
Det hela har tagit en vändning till det betydligt bättre då jag just fått ett sms med kollinr från säljaren och besked om att min nya vinkelväxel är på väg med Bussgods.

Tack till alla som tyckte jag skulle stå på mig! :D
Användarvisningsbild
av CP2
Detta företag lovar en hel del på sin hemsida, betydligt mycket mer än de i verkligheten håller. Nu är det en vecka sedan jag lovades en vinkelväxel som skulle passa min bil men jag har varken sett röken av denna eller ens ett sketet kollinr på Bussgods. Han svarar ej på varken mail eller via telefon. Kundsevice är nog tyvärr inte riktigt hans grej..så handlar ni här var beredd på en del strul.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
CP2 skrev:Det hela har tagit en vändning till det betydligt bättre då jag just fått ett sms med kollinr från säljaren och besked om att min nya vinkelväxel är på väg med Bussgods.
Vad hände med det kollinr du fick då?
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]