Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

isak skrev:vilka tvingade oljebolagen investera minst 1,5 mille i E85 utbyggnad i glesbygd? därför du får åka 12 km för att tanka, jo MILJÖNISSEPARTIET! du får vara glad som klarar dig med 12 km vissa på landsbygden kan ha 12 mil o mera.
isak
Ja, vilket skit. De stängde vår mack som drevs av den lilla ICA-butiken. De hade inte råd att investera i E85 så nu har vi ca 1,5 mil till macken istället för 8km.
leiwi skrev:
erc skrev:Skönt att slippa åka till baksidan och grisa med lastbilspumparna...

"Vi med diselbilar tankar inte så ofta!! och aldrig på baksidan
"

??? Det var ju precis det ERC skrev. Att det var för 10 år sedan man fick tanka diesel på baksidan. Eller vad var det du menade leiwi?
Pumplagen gäller mackar som säljer mer än 1 miljon liter per år av Bensin/Diesel, dvs gäller inte de minsta mackarna på landsbyggden. Alla mackar som sökt dispans har också fått det. Riksdagens trafikutskott konstaterar att det inte finns någon samband mellan nedlagda mackar och pumplagen. Det är väl synd att ingen talat om för mackägaren att de kan söka dispans? Men det är snarare så att det är bekvämt att skylla på pumplagen. Då är det någons annans fel! Men det verkar inte vara så många som verkligen gör det utan det är snarare folk utan insyn i verksamheten som drar den slutsatsen. Synd att inte fler fokuserar på allt positivt pumplagen medfört. Nu har vi möjligehter att tanka förnyelsebara bränslen i stort sett hela landen. Det är verkligen en stor och positiv förändring.

Förövrigt är det ett stort steg bakåt att Dieseldrivna bilar vinner mark. När vi äntligen fått förnyelsebara bränslen tar vi ett steg bakåt och klamrar oss fast vid fossila. Ingen bra utveckling för varken miljö eller hälsa. Men nu verkar priserna på fossila drivmedel stiga och är nu rekordhöga för mars månad. Räkna med priser på 14 kr till sommaren och kanske 15-16 kr om 1-2 år. Det lär väl få Svensson som räknar kronor vid pumpen att omvärdera sina beslut.
Idag deklarerade Fp på nyhetsplats att de vil ta bort etanolsubventionerna för att låta fattiga människor få mat... Det är nog en öppen fråga om det är fosilbränslen eller etanol som blir dyrast att köra med. Ett är säkert: det går aldrig att planera sin framtid utifrån de politiska vinden för dagen. Det blåser snart i en annan riktning. Elbil är nog det som gäller för framtiden. Klart att dieselmotorn har 30% bättre verkningsgrad och motsvarande lägre CO-utsläpp / miljöbelastning jämfört mot mot bensinmotorn, dvs i de flesta i praktiken även etanolbilarna. (Ingen etanolbilägare jag känner tankar ens 50% etanol men har kraftiga skatterabatter och parkeringsförmåner.)
P1800 skrev:Idag deklarerade Fp på nyhetsplats att de vil ta bort etanolsubventionerna för att låta fattiga människor få mat... Det är nog en öppen fråga om det är fosilbränslen eller etanol som blir dyrast att köra med. Ett är säkert: det går aldrig att planera sin framtid utifrån de politiska vinden för dagen. Det blåser snart i en annan riktning. Elbil är nog det som gäller för framtiden. Klart att dieselmotorn har 30% bättre verkningsgrad och motsvarande lägre CO-utsläpp / miljöbelastning jämfört mot mot bensinmotorn, dvs i de flesta i praktiken även etanolbilarna. (Ingen etanolbilägare jag känner tankar ens 50% etanol men har kraftiga skatterabatter och parkeringsförmåner.)
FP har aldrig brytt sig om miljön så förslaget är föga överaskande och de får inte ens med sig övriga 3 regeringspartier i den här frågan. Så länge bönder får betalt för att inte odla sin mark är det bara skitsnack att påstå att fattiga männsikor inte får mat pga etanol. Upprepar man en lögn många gånger blir det en sanning.
"Det är glädjande att miljöbilarna blir allt säkrare, men när det gäller bränsleförbrukningen har utvecklingen av etanolbilar gått åt fel håll. Fossilbränsledrivna bilar blir allt snålare medan etanolbilar blir mer bränsleslukande.
– Det finns inget som motiverar tillverkarna att förbättra förbrukningen eftersom etanolbilen ändå är godkänd som miljöbil. Men det är inte miljövänligt att slösa med etanol även om det är ett förnyelsebart bränsle. Det är dags att ställa förbrukningskrav även på etanolbilar för att påverka utvecklingen, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam. "

Oj. Det är alltså dags...redan.
hur är det mattiasD.
handen på hjärtat hur stor % E85 resp-blyfri 95 blir det när du tankar?
FP kanske är de största realisterna.
isak
Jag skall inte svara i stället för MattiasD, men jag vet hans svar efter att jag läst många inlägg av honom. Men jag kan svara för mig själv. Jag tankar till 100% E 85. Jag har aldrig tankat annat i min nuvarande bil. Och jag vet inte vad P1800 har för bekanta, men de i min bekantskapskrets som har Flexifuel (Volvo/Ford) tankar nog 95% E85. Att FP har kommit med sitt utspel nu tror jag beror på att "matkärringen" Margit Paulsen har drivit den tesen i många herrans år. Men det är inte realistiskt att göra som FP vill i nuvarande läge. Men jag tror att de som kör på fossila bränslen har nog minst lika stor anledning att riskera få en större drivmedelsnota. De har dessutom inga alternativ.
isak skrev:hur är det mattiasD.
handen på hjärtat hur stor % E85 resp-blyfri 95 blir det när du tankar?
FP kanske är de största realisterna.
isak
Jag har tankat 100% E85 och skulle tanka BF95 i absoluta nödfall (tom tank och macken saknar E85). Men vi vet att Svensson räknar kronor och ören vid pumpen och därför är det viktigt att det utan tvivel ska löna sig att tanka E85. FP förslag kommer tyvärr bara innebära att ännu fler tankar BF95 i sina flexifuelbilar och fler dieselbilar skulle säljas. När vi äntligen har tillgång till förnyelsebara bränslen vore det ett stort misslyckande för miljö och våran hälsa.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]