Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Har fått för mig att min D5 2010 ibland är slöare än normalt. Det känns som om gasresponsen är "segare" och att motorn inte ger rikrigt full kraft. Vid andra tillfällen drar det iväg så man tror att någon varit framme och trimmat bilen.

Inbillar jag mig eller är det något fel på bilen?

undrar

Henry
Användarvisningsbild
av LanFan
Jag har tyckt att min D5a (my10) inte känns riktigt pigg och den har dragit lite väl mycket soppa åxå. En dag nyligen larmade den för motorstyrningsfel och det byttes en givare. Det blev en helt ny bil. Nu går den riktigt bra och förbrukningen har sjunkt rejält, 1-1,5dl/mil. Det var tydligen rätt vanligt att den där givaren spökar. Kanske kan vara något liknande.

//LF
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Bara en tanke men har för mig att jag sett flera i detta forum haft problem med att laddluftröret lossnat eller delvis lossnat i klamman vilket medfört att du delvis tappar turbotryck. Vild chansning men kan vara värt att kolla.

Hittade en liknade tråd och vet att jag läst på fler ställen:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=50845

Här hittade jag en till som verkar haft samma problem med just V70II

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=49717

May the boost be with you :D
Användarvisningsbild
av P1800
Om problemet uppstår ibland så kanske det kan vara et samband med rengöringen av partikelfiltret som sker typiskt en gång per 100mil på min bil. Då ökar mometanförbrukningen 1-2 dl / mil. Kanske bilen även är slöare då? Men det är mera en spekulation. (2,4d -10)
Att diesekvaliteten skulle variera anser jag mindre sannolikt. Jag tankar alltid på Volvos mack "Tanka".

Är det inte något av bolagen som uppger att deras diesel skall innehålla mer "kraft"? Kommer inte ihåg vilket men tror det är Shell. Iofs kanske det bara gällde bensin och inte diesel.

Om något är fel i motorstyrningen kan då teknikern se detta via Volvos diagnosprogram?

/H
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det låter precis som regenereingen på din beskrivning..

Där har vi ytterligare en sak till min tråd om saker som borde finnas i en V70, i det här fallet en indikation på att regenerering pågår!
av Steff 99
Henry_Fågeljazz skrev:I instruktionsboken beskrivs inte att regenereringen skulle påverka körbarheten/motorkraften, men det kanske är så.

Någon som vet?

/H
Bilen blir mycket slöare och det märks även på färddatorn att bilen drar 50% mer bränsle, men som sagt inte ett ord om detta i instruktionsboken

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]