Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knetha
Sedan kanske ett halvår har det "gnällt till" när jag släpper upp kopplingen vid backning eller stillastående -> 1:an. Inte varje gång kanske men ofta då bilen är kall och nystartad. Gnäller bara till i kanske 1-3 sekunder och ingen känsla av något slirande under körning.

Är det dag för kopplingsbyte ? Eller kan det vara annat som ger dessa symptom ? :?:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det där är väl en sjuka som kom redan på 850, och är bara ett skönhetsfel. då kan man få det där ljudet, men att det funkar i övrigt. så att så länge den inte slirar ska det bara va att åka vidare.
Användarvisningsbild
av Knetha
Men det har inte vart så tidigare... Men du menar att man märker när det är dags att byta koppling ? Har man svårt att komma iväg med bilen då eller "hur mycket" slirar det ? (Alltså: Vad är de första tecknen på att kopplingsbyte är att vänta ?)
av Kena
Byt koppling när den börjar slira på lamellerna, inget man bara gör i förebyggande då det kostar nästan en hel del att byta.
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Jag bytte koppling på min V70-04a. Jag märkte att den var slut då det blev väldigt svårt att få i växlarna samt gick det inte att köra iväg mjukt på ettans växel. Hela bilen skakade och ryckte. Kopplingen tog dåligt med andra ord.

Det felet du beskriver med ett gnällande ljud har jag också haft men då räckte det med en smörjning vid kopplingspedalen som Helmia gjorde gratis åt mig. Ljudet har inte kommit tillbaka och det var fyra år sedan.
Användarvisningsbild
av Knetha
Smörjningen låter ju som en enkel idé, men det är inte vid pedalen som det "gnäller" utan det är utanför/under bilen. Jag antar att ditt gnällande var från infästningen av pedalen eller liknande ?
Hej

Ja, alltså kopplingen på min S80, -01 2,4I skriker nått så inåt hel--te i vissa lägen. Den skriker högst när den är kall och har stått i garage som håller några plusgrader, då skriker den så att jag tror att grannarna hör det på morgonen. Och alltid i själva dragläget när som mest "slirmoment" läggs på kopplingen. Det kan o-så komma vid andra tillfällen, men med betydligt lägre ljud och mycket mer sällan. Nr bilen stått kallt men med motorvärmare så skriker den inte. Tror att det är fukt/värme-relaterat på nått sätt.

Så länge kopplingen funkar som den ska, ids jag inte bry mig nu längre.

Mvh
Användarvisningsbild
av Lorden
Volvo4life skrev; Jag bytte koppling på min V70-04a. Jag märkte att den var slut då det blev väldigt svårt att få i växlarna samt gick det inte att köra iväg mjukt på ettans växel. Hela bilen skakade och ryckte. Kopplingen tog dåligt med andra ord.

Jag är ju rätt så ny med den här typen av Volvo, har en XC70 -01 sedan någon vecka. Kopplingen tar långt upp och beter sig som du beskriver, så jag antar att det är dax. Men det jag då undrar är kostnaden kring detta eller hur pass svårt det är att byta själv?
Användarvisningsbild
av Lorden
Bilia i Segeltorp ska ha 16.329:- för kopplingdbytet inkl matr. Lägger man till 1.370:- så byter dom packboxen på utgående axeln samtidigt, kan ju vara bra att byta den i "förebyggande syfte" när dom ända har lådan nere. Någon som vet om bättre priser än så här i Stockholm??

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]