Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej e helt ny på forumet köpte en s60 d5 03 för 4 veckor sen då fick jag reda på att länkarms bussningarna va kassa på båda sidorna och att krängningshämmarstaget höger bak glappade på vägen hem började hjullagret höger fram låta illa inhandlade nya länkarmar hjullager spindelleder krängningshämmarstag yttre styrleder fram båda sidorna samt nya krängningshämmarstag ibak på biltema åkte till brorsans kompis som har verkstad som bytte alla delarna åkte därifrån kom 500m sen lät det som f visade sig spindelleden hade hoppat av då bytte han till den gamla så försvann det ljudet nu till problemet har ett molande ljud låter som hjullagret fram det e helt nytt sen knakar det fram bägge sidor vid minsta lilla ojämnheter i vägen samt höger bak blir snart galen då allt e bytt ÄR BILTEMA DELAR SÅ KASSA eller dåligt monterat är inte så duktig på å skruva själv väldigt tacksam för svar
Ja, tyvärr har du nog varit lite "dumsnål", min erfarenhet är att Biltema har en sämre kvalitet. Det finns säkert folk här som tycker tvärtom....

När det gäller "gnisslet" vid minsta gupp, så är det nog övre fjädersäte som gett sig, hade samma på min S60.
gnisslar inte det knakar i fram fanns inte innan bytet kan det blivigt förstört i samband med bytet av delarna e inte så bilkunnig läste mycket här på forumet innan jag vågade handla delarna på biltema vad borde jag göra
vanlig hederlig felsökning är det som gäller. lysna vilken del sommlåter...
molande ljud kan vara däck eller hjullager
oljud vid oljämnheter kan vara drivaxlar som är lösa, eller glappa leder, kan också var fjädersäten.
hjullagrena e nya kan man montera dom fel så dom låter har även nya däck på bilen ska till bilmeken sen så ska han gå igenom så allt sitter som det ska vet ej hur duktig han e på å skruva han har en verkstad men när jag frågade om han skruvat något med s60 sa han nej men att konstruktionen e den samma som flesta volvo e det någon som har några tips o råd som underlättar arbetet vet ej om han slarvat eller ej tänker kolla när han går igenom delarna o bilen kan det vara något moment han glömt hissade upp bilen igår såg då att dom yttre styrlederna inte var åtdragna det e åtdraget nu därför blir jag lite frågande hur duktig han e vad bör jag vara uppmärksam på att han gör
TACKSAM FÖR ALLA RÅD O TRICKS
att byta en del på en bil är oftast ganska enkelt.
att felsöka på ljud o vigrationer är iblend svårt, då krävs erfarenhet av bilmodellen.

varför lämna in bilen till en som inte skruvat med dessa bilar?
om man inte her dragit åt styrlederna så har han heller inte gjort en fyrhulsmätning.

Vad bör du vara uppmärksam på... ja föjlande:
har han F-skatte sedel.
har han skate skulder.
har han försäkring.

Personligen skule jag inte våga ge nycklarna til den killen...
det enda missljudet som fanns innan jag bytte delarna var hjullagret sen hade han jag köpte bilen av fått besked vid förra servicen att det var glapp i bussningarna på länkarmarna samt att det var glapp i k staget höger bak samt något glapp i styrväxeln o dom inre styrlederna var nybytta förstår ingenting allt e ju bytt känns som något glappar ifram vad kan han ha gjort för misstag man blir orolig när man kör med små barn i bilen vet ej vad jag ska göra han skyller på delarna men ska gå igenom allt igen biltema delarna borde väl inte glappa när dom e nya nån som vet någon duktig bilmek i skaraborg som har bra priser om han inte får ordning på bilen idag då jag redan blivigt näst intill ruinerad redan KAN BILTEMA HÅLLA SÅ DÅLIG KVALITET har ingen lust att köpa nya delar för flera tusen till tack för råden jag fått
Jag har bytt länkarmarna på min V70 och stabilisatorstagen i framvagnen delar ifrån Biltema eller som endel säger Feltema. Jag har kört ca 4000 mil med dem på och inte haft några problem alls, verkar som du haft riktig otur med verkstaden som inte löst problemen.
Lycka till.

Ps när jag köpte min v70 var det fortfarande garanti kvar på bilen, den hade gått 9500 mil då och jag visste om framvagns problemen på volvo, haft ett par st tidigare. Kollade därför extra noga och det var oljud ifrån framvagnen. Kontaktade Volvo i Värnamo och talde om problemen, de tog in bilen och fixade till felen. Allt var bra tills jag körde hem bilen, då man fick ha ratten helt på snedden för att köra rakt fram. Vände tillbaks och frågade om de inte provkör bilar efter att de ( fixat ) bilar.
Bara att konstatera att märkes verkstäder inte alltid är så lyckat att lämna in till. :lol:
Mvh Daniel
gick igenom allt igår allt sitter men det såg ut som fjädrarna låg mot innerskärmen när bilen va upplyft efter vi var klara åkte det upp en v70n i liften då såg det ut att vara mycket mer mellanrum mellan fjädern och innerskärmen än på min s60 e helt oteknisk själv men meken sa att när vi sänker bilen så kommer det inte ligga imot nånstans tycker det verkar konstigt då s60 v70n verkar ha samma framvagns detaljer då borde väl det inte vara sån skillnad i avstånd mellan innerskärmen och fjädern min s60 är ett år nyare om det nu spelar någon roll meken hittade det molande ljudet
MITT NYA BILTEMA HJULLAGER :evil: det va ett hack i hjullagret när man hade lös det och knakandet ibak e kvar meken menade att det kanske va bussningarna på den stora krängningshämmaren som går rätt igenom bakvagnen
men det lät inget innan bytet av dom små krängningshämmarstagen
VAD SKA JAG TA MIG TILL TACKSAM FÖR ALLA RÅD O SVAR

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]