Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emma
Jag har en volvo 850, års -94 som beter sig väldigt underligt.

I onsdags när bilen hade stått avstängd i nästan 1 timme så började den låta, typ ett dovt tjutande.. :/ Den tystnade efter en stund, började sen igen, slutade. Och fortsatte sen låta efter att jag stängde av den, slutade efter en stund.

Och sen igår så drog den ur batteriet helt och fullständigt, fick bryta mig in i bilen för att komma in. För larmdosan gick det inte att låsa upp med, den startade sen utan problem med startkablar. Men fortsatte tjuta till och från även avstängd, tills jag kopplade ur batteriet. Har haft batteriet på laddning i natt och idag har batteriet inte laddats ur än iallafall.
Hade en kompis som kollade på det och han kom fram till att det iallafall är nånting som låter under batteriet, han trodde det var nån fläkt eller nåt?! Han drog ur en liten kabel typ framför/under batteriet och då slutade den låta, och har fortsatt vara tyst. Men vart den här kabeln och vad "grejen" som den sitter i har för funktion kunde han inte svara på. Men allting i bilen funkar nu även utan kabeln, ingenting som inte funkar eller beter sig konstigt..

Någon som har nån aning om vad det är?!
av nypa00
Har du farthållare i bilen?

För under batterihyllan sitter nämligen vacuumpumpen som pumpar trycket till pedalgivarna vid satt hastighet, om det nu är den strömkabeln som din kompis drog ur....
av Emma
nypa00 skrev:Har du farthållare i bilen?

För under batterihyllan sitter nämligen vacuumpumpen som pumpar trycket till pedalgivarna vid satt hastighet, om det nu är den strömkabeln som din kompis drog ur....

Nej det är ingen farhållare på bilen.. :/
av Jocke71
Troligen luftpumpen. Tror det kommit vatten i ditt relä så det är därför den lever eget liv. Byte relä är nog ingen dum idé. Men givetvis får man kolla så det verkligen är pumpen som går.
av Emma
Jocke71 skrev:Troligen luftpumpen. Tror det kommit vatten i ditt relä så det är därför den lever eget liv. Byte relä är nog ingen dum idé. Men givetvis får man kolla så det verkligen är pumpen som går.

Sitter luftpumpen under batteriet?
Användarvisningsbild
av taxi
Luftpumpen sitter under batteriet men man kommer nog lättast åt den underfrån, relät vet jag inte var det sitter, kanske ovan kylfläkten, sitter några stycken där. Är säkert nån här som vet mer exakt snart!
av *pettson*
luftpumpsreläet brukar sitta vid pumpen. Om reläet är flyttat så får dom lite olika placering. På balkens insida (ovan pumpen) eller ända upp till ovan kylaren. Men det lär inte vara svårare än att ta handen och följa kablaget.
av Emma
taxi skrev:Luftpumpen sitter under batteriet men man kommer nog lättast åt den underfrån, relät vet jag inte var det sitter, kanske ovan kylfläkten, sitter några stycken där. Är säkert nån här som vet mer exakt snart!

Okej, ska lyfta upp bilen idag och kolla på det där. Så får väl se vad jag hittar.. :/
av Emma
*pettson* skrev:luftpumpsreläet brukar sitta vid pumpen. Om reläet är flyttat så får dom lite olika placering. På balkens insida (ovan pumpen) eller ända upp till ovan kylaren. Men det lär inte vara svårare än att ta handen och följa kablaget.

Tack! Vi får se vad en ganska korkad flicka som jag kan hitta.. :P
av *pettson*
Emma skrev:
*pettson* skrev:luftpumpsreläet brukar sitta vid pumpen. Om reläet är flyttat så får dom lite olika placering. På balkens insida (ovan pumpen) eller ända upp till ovan kylaren. Men det lär inte vara svårare än att ta handen och följa kablaget.

Tack! Vi får se vad en ganska korkad flicka som jag kan hitta.. :P
Det har inget med korkad att göra, ber om ursäkt om du tolkade det som så. Tanken var att det finns flera placeringar, dels orginal och dels som folk placerat om sakerna på. Därför kan det ibland krävas att man själv följer kablaget istället.
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]