Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har en V70 2.0 1997 års modell som nyligen har börjat läcka servoolja. Hade den inne på kamremsbyte förra veckan i o m 22500-mila servicen och mecken slog en kik på läckaget när han ändå höll på. Tydligen behövs styrväxeln bytas ut samt styrservopumpen. Letar efter begagnat och men har inte fått kläm på om jag ska ha en smi eller trw styrväxel. Enligt produktskylten i motorrummet, där man under nummer 21 skall kunna utläsa vilken man har (4 för trw, 5 för smi) står det S... hela den raden lyder 2221EVS, helt bombis att det inte är en femma. Några tips omvilken styrväxel jag har eller ska ha? Får man tag på en begagnat i hyfsat skick antar jag att detta är bättre än att försöka serva den gamla eller vad tror ni grabbar? Tack på förhand!
Hej! Är du inte på fel rad på chassieplåten och läser? Har för stunden bara tillgång till fickdata på c70n men plåten bör vara samma på v70n, där står chassiekoden på raden näst längst ner i andra raden. Sju positioner med två tecken i första pos. Sista pos. ska vara styrväxeln med 4 för trw och 5 för smi. Riktigt som du säger att det inte är lönt att rota i den gamla men varför ska du byta pump?
Tjena! Jo, pumpen går men har tagit stryk av för låg vätskenivå menar han, således det föreslagna bytet av styrservopump. Den låter tidvis ganska illa och trots att olja finns i systemet så jobbar den som om nivån vore låg. Behöver kanske inte nödvändigtvis vara att pumpen är slut, kanske är skit/luft i systemet med. Prio ligger dock på att få stopp på läckan så kanske är den här tillsatsen något man kan prova medan jakten efter beggad styrväxel går vidare. Det läcker ganska ordentligt dock så jag misstänker att man nog måste fixa byte av styrväxeln ändå. Vart ute och plåtat skylten nu, kan försöka bifoga bilden om den skulle vara till någon hjälp, men jag har dubbelkollat och jämfört med andra som undrat på forumet och det står likförbannat S på slutet... skylten i motorrummet ovanför vänster framdäck. Mystiskt! Tack för era snabba svar. Mvh//Johan
S:et är en femma...
Jag har beställt delar och hela styrväxlar som SMI när det står S och det har funkat. Produktskyltstansningavdelningen* på Volvo har nog gjort ett misstag.

*(Ser det framför mig: En gubbe i ett hörn där nere med städ, handslägga och en hög med stansar huller om buller i en gammal GB-glasslåda...) :lol:
Haha, precis! :D SMI it is then. Vet nån om det är kinkigt mellan olika årsmodeller? Hittat flera beggade SMI styrväxlar som suttit på bilar som är något år nyare, 98or & 99or V70, AWD och så, även 97or 960...kan något sådant passa? Tack igen för era snabba svar!
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]