Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#388502
Bilen:
V70 -00, 140hk, automat, 23000mil, välservad. ("nya" motorn o lâdan)

Symptom:
Vid motorstart startar motorn, varvar upp och dör sedan. Efter nâgra försök startar den och allt är frid och fröjd.
Ofta hjälper det att gasa till lite just när den varvar upp, dâ funkar allt som det ska.
Helt slumpmässigt, kan inträffa flera gânger pâ raken och sedan inte alls pâ mânader.
Väderförhâllande verkar oväsentliga.

Genomföra âtgärder:
Felkodsutläsning, ingen felkod funnen. Immobilizerantenn, kontrollerad, bytt osv. Allmänn kontroll av kablage kring rattstâng osv sâ gâtt verkstaden kunnat utan att riva halva bilen. Samma problem med bâda nycklarna.

Förslag frân verkstaden:
1;Nästa gâng, kör rattjusteringen upp och ner o se om det kan vara ett glapp i nâgon kontakt eller kabelhärva.
2; Starta om allt, dvs ut ur bilen lâs, lâs upp, starta osv.

Förslag frân forumet önskas!
#388608
sidhabo skrev:Låter ju lite som slumpmässig el fail nånstans ....
Har du provat verkstans tips när det felar ? Gick det bättre då ?
Givetvis har det inte jävlats sedan senaste verkstadsbesöket :-)
#388610
Marlboroman skrev:Spjället, kampositionsgivare elelr grundtändlägesgivare om ajg ska gissa på nåt.
OKI, ska ta med förslagen till verkstan nästa gång.
#388681
Jag har samma problem som du. Fast det uppträder oftare, ungefär varannan till var tredje start.
För det mesta när jag startar den kall. 2-5 startförsök brukar det bli.

symptom: startar bilen och efter 1-3 sekunder senare klipper den tvärt av och stannar (kanske inbillning men, det låter som en liten förhöjning i varvet precis när den klipper av)

Har haft den på Volvo 3 gånger utan att dem hittat felet. Mecken upplevde själv felet. Dock finns det inga felkoder alls!
Det som är gjort är: Bytt Immobilizerantenn, rengöring av spjällhus samt vehusventilation, felsökning kablar och slangar.

Volvo S70 -98 B5252 S automat

Så har någon ett tips att ge så är jag tacksam, Volvoverkstan känns inte som ett alternativ..... :|
#388956
Lyfte på huven idag och tänkte gå igenom jordflätor och slanganslutningar för att se om mecken missat något. Efter 10 minuters sökning hade nog ett helt duvslag kunnat campa i truten på mig. Slangkopplingen på insugets vänstra sida (mitt emot spjällhuset) hade en reva på 2x10mm! Dessutom var kopplingen dålig till MAP:en. Inget av detta hade volvomecken sett på felsökningarna. 2500:- i sjön på taskig felsökning. Jaja, köpte lite slang på OK tills jag rett ut det med Volvo. Har tyckt att tomgången legat lite högt (950) men nu så ligger den stadigt på 850 snurr :) Återkommer efter lite provkörningar/ provstarter om det var hela felet. :roll:
#388960
Knaz skrev: Återkommer efter lite provkörningar/ provstarter om det var hela felet. :roll:
Ok, du har hittat nåt att ta på Knaz, vilket alltíd känns bra :D
I fortsättningen vore det bätter ifall du startar en egen tråd för ditt problem. Blir alltid mega rörigt när man har 2 olika bilar i samma tråd. Även ifall de verkar behandla typ samma problem.
Grejen är ju att lösningen på era "samma" problem kan ju var helt olika.
No big deal, men bara att jag vet av erfarenhet att det blir stökigt när man har 2 bilar i samma tråd :wink:
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]