Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henrikd86
Hej.
Jag ska förhoppningsvis få kolla på en 440GLT från 89 nästa torsdag. Jag är dock lite skraj efter att ha läst om alla problem ni har här i forumet. Jag undrar i princip bara vad jag ska vara uppmärksam på när jag kör och kollar på den.
Tacksam för alla svar :wink:
/Henrik
Användarvisningsbild
av boostofta
Det är mest rost som är bekymmret på en -89, samt ev. luftmassemätaren. Se till att allt fungerar. kolla att den är servad och kamrem bytt.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Då var det imorgon jag ska dit :)
Tack för tipset boostofta!
Jag har hört att det ska vara två "problem" med den. Det ena problemet är att halvljusen inte tänds när man startar bilen. Det kan väl inte vara så dyrt att fixa?
Sen det andra problemet är att mittkonsolen ska vara lös men det ska han försöka att fixa, någon som vet om det är ett varningstecken eller något liknande?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) nej åk och kolla det verkar ju inte vara så oöverkommliga fel, kolla upp så den inte är för rostig bara och att den verkar gå bra, tomgången kan vandra lite speciellt när den är kall men annars brukar det inte vara några större fel på dessa bilar, jo kolla upp om kamrem och löphjul är bytt vid rätt intervaller annars kan det bli dyrt :(

Vetten
Användarvisningsbild
av boostofta
ang. halvljuset så är volvos 400serie de enda volvobilar (jaja av de som anses rulla i trafik idag) som ej har automatiskt halvljus, det är alltså inget fel.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Nu har jag börjat bli lite spänd ;)
Jag har aldrig köpt en bil innan, ska man fråga om papper för att se om kamrem och löphjul är bytt? Om, inom vilka intervaller ska man byta dem?
När ska den vara servad?

Jag har frågat mina kompisar och min pappa om vad luftmassemätaren är men jag har inte fått några stabila svar, vissa säger att det är en sak som sitter vid kylningen och jag kommer inte ens ihåg vad min pappa sa.

Jag är kanske lite väl optimistisk om jag säger att jag hoppas på svar innan klockan 14 då jag ska åka
MVH Henrik
Användarvisningsbild
av boostofta
klart du ska se papper från service.
Kamremmen ska bytas varje 9000mil eller 5 vilket som kommer först.

luft masse mätare kan inte du som lekman kolla bara så där. men om den är kass eller på gång så kommer bilen att rycka. kan vara en gång vid ett litet tillfälle, för att sedan bli värre och motorn tappar kraft osv.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Jag köpte den :lol:
Jag tror jag gjorde ett kap. Den hade bara haft en ägare och endast rullat 7280 mil :???: 8): Det fanns det bara en pytteliten rostfläck (1x1 cm) vid bakrutan. Den gick också bra. Motorn och kopplingen var superba.
Jag tittade i papperna och kamremmen var bytad -99 då den hade gått 4500 mil och den hade blivit servad i januari i år. Skatten var också betald till februari 2007 :D så nu slipper jag betala den direkt.
För denna bil fick jag ge 10000 kr, helt otroligt.
Nu får jag hoppas att den inte blir stulen bara.

Tack för all hjälp
/Henrik
Användarvisningsbild
av Gizz
Grattis. Det är en 1.8 liters motor i den va? Har själv en 440 SE-94 med 2.0 liters motorn. Gillar bilen ganska mycket trotts att alla tycker att det är en skitbil. Har haft den sen den hade gått 9500 mil nu har den gått 18500 mil. Inte haft så mycket strul med den.

Håll koll på kamremmen bara. En polare skar sin motor p.g.a. kamremmen. Han hade haft bilen stående ett tag medan han jagade en ny katalysator. Men när han efter ett bra tag bytt kat så startade han bilen och sen gick remmen. Lagom kul. Är kamremmen bytt 99 så är det ju dax att byta igen om man ser till 5 års regeln.
Användarvisningsbild
av henrikd86
Det vet jag inte, det står ingenstans :S
Var kan man se vilken motor det är?

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]