Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svensson
Har problem med att min 740 är svårstartad när den är varm, någon som har någon ide om varför
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Testa med att byta pumprelä...
av Addekarlsson
Skulle snarare säga testa en annan kallstartsventil. :wink:
För jag misstänker att den startar hur lätt som helst när det är kallt (läs omkring nollan)?
En klassiker detta. Haft så på alla 740 jag haft iaf, och på dom har det löst sig när man testat en annan kallstartsventil.
Men det är mitt tips bara... :)
För skulle det vara pumprelät, skulle problemet alltid vara där.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Svensson
En dum fundering om kallstarts ventilen är paj. Då borde den väl vara svårstartad när den är kall och inte när den är varm
av Addekarlsson
Nej, det är just det som är grejjen i detta. En kallstartsventil kan "hänga" sig och inte känna av att bilen redan är varm. Då "chokar" den vilket innebär svårstartad bil när den är varm.
För det vet vi ju alla, att en varm motor vill inte ha extra soppa som en kall motor vill.

Men med detta inte sagt att det måste vara det felet. Men för mig med mina erfarenheter så lät det som detta fel. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Svensson
ok tack ska du ha
Användarvisningsbild
av Sparkz
Njaa... Det är ju styrenheten som bestämmer om kallstartventilen ska öppna. Om det nu är något fel med tempgivarsignalen så att styrenheten skickar ström till ventilen räcker det att koppla ur den och prova om det hjälper. Skulle vara om den läcker då... Bara att ta loss den och titta om den droppar isf.

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&[…]

Elpriset

Vid närmare eftertanke, vindkraftverk har ju […]

Läckage kylarvätska

Kanske någon frostplugg som lossnat? Billigt[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]