Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av backs
Har lånat hem en 850 SE -94 som jag ska ge besked om inom 2 dygn.
Den har stått ett par veckor hos bilhandlaren, men blir lite orolig ändå.

Vid inbromsning skakar bilen, eller hackar/skuttar sig fram kanske man skulle säga, och drar dessutom åt höger.
Vet att det kan vara rostbeläggning på skivorna efter stillastående, men efter 10-15 inbromsningar och 10 mils körning har det ändå inte försvunnit.
När jag sedan parkerade hemma vid garaget ryker det ganska mycket från vänster frambroms... luktar skit!

Dessutom går bilen på samma sätt vid körning, inte hela tiden, men 5 av 10 mil, på samma sätt som vid inbromsning. Rycker och skakar i ratten när man kör. Sedan kan det plötsligt vara helt borta.

Den skriker/skrapar dessutom lite vid fullt rattutslag till höger.
Bilen gick dock igenom besiktningen utan anm. för någon månad sen. Några ideér om vad detta kan vara och vad det sedan kan kosta att åtgärda?

Kanske är dumma frågor, men är HELT grön på volvo, detta blir andra bilen om ja nu köper. Haft en liten sketen golf innan, så jag har ingen aning om vad som är normalt/onormalt osv.

Tacksam för snabba och bra svar!
Användarvisningsbild
av dahumbug
Låter ju definitivt som ett allvarligt fel! Men visst, det går säkert att åtgärda.

Jag tycker att du ska kontakta en Volvo verkstad och beskriva felet för dem och be att få veta vad det kan tänkas vara, hur mycket det kostar att åtgärda ("mellan tummen och pekfingret") och om det kan ha orsakat några ytterligare skador på bilen.

När du sedan åker tillbaka med bilen till bilaffären tycker jag att du ska ta med dig säljaren ut på en tur med bilen och visa honom bristerna som du upptäckt. Förklara att du är intresserad av den men att bilen i så fall måste åtgärdas innan köpet eller prissänkas, motsvarande det belopp som Volvo verkstaden uppger att det kommer att kosta att åtgärda bristerna.

Att bilen godkänts på besiktningen för nån månad sen är ointressant om det är så att det finns sådana brister som du beskriver. Då måste det hänt något efter besiktningen, annars har jag mysket svårt att tro att den skulle gå igenom "u a".

Om du köper bilen med bristerna och får ett sänkt pris ska du ta i nån tusenlapp extra pga det merjobb det innebär för dig att åtgärda det själv.

Kom ihåg att man aldrig gör en bra bilaffär, man gör bara mer och mindre dåliga. :lol:

Skriv gärna och berätta hur det gått och vad säljaren sa angående dina påpekanden.
av jbl
Bromsskivorna är skeva. Broms ligger på = renovering eller utbyte av oket beroende på skadan. Men det kan även vara beläggen som sitter fast och gör att det går varmt.

Men bromsskivor bör bytas samt belägg. Koll av ok och troligtvis renovering eller utbytes ok.

Skriker skrapar kommer nog även det ifrån bromsarna att det skärvar. Påliggande bromsar. Men du får nog ta bilen till nån som kan bilar lite bättre.

Jag skulle kräva att handlaren åtgärdade alla felen innan du köper den. Gör han inte detta så titta på en annan bil.

Det kan ju vara fler fel som är dolda pga problem med bromsarna.
av backs
Tack så mycket för åsikter och tips, det var dock lite i onödan.

Skulle köra till OKQ8 för att hissa upp bilen, men när jag körde ut från parkeringen och skulle bromsa vid en stoppskylt fortsatte jag ändå. Bromsplattan i mattan och ingenting händer. 3 decimeter från en vit passat. Den bilhandlaren får ett j-vligt surt samtal imorgon.

Kan ju vara bra att veta för framtida 850-köpare. Märker ni något av det jag försökt beskriva, så spring för livet. (Eller kör.)
Skakningar i ratten vid körning, och speciellt vid inbromsning efter några mils körning betyder alltså bromshaveri. Om man har lite otur alltså.

/ Calle
av Pebben
Se vad JBL har skrivit:

De felen behöver inte vara speciellt allvarliga eller dyrt att åtgärda. Är det en väldigt fin bil i övrigt tycker jag definitivt att du skall de säljaren att årgärda felen och sen slå till om priset är rätt och allt annat är okej.

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]