Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joj2
#388690
Hej.

Jag kör aldrig fort och gillar inte de "lågprofildäck" :oops: som sitter monterade på v40:n. Nu har det blivit dags för nya sommarsulor på V40:n och undrar därför om jag utan andra åtgärder helt sonika kan byta ut dagens 205/55/15 mot "högre" 205/60/15 ? Det blir både billigare och snyggare men frågan är om det riskerar att börja skrapa vid full sväng/last? Som ni förstår tänkte jag behålla de gamla fälgarna.

Rullomkretsen ökar ju också marginellt och hastighetsmätningen påverkas, är detta något som bilprovningen bryr sig om? ??:-/

Tacksam för svar.
av juste
#388715
Har för mig att det står i registreringsbeviset vilka däck man får ha. Men det var ett tag sedan jag såg det så jag kanske kommer ihåg fel. Vilka däck som utanför de tillåtna får plats, har jag ingen aning om.
#388767
Den dimesionen ligger ju inom 5% regeln och det är ju trots allt 5mm mindre sektionsbredd på däcken i 60-profil i tabellerna, vilket ju kan skilja mot verkligheten. Det man däremot lär ha i åtanke är att dem blir 2 cm större i diameter. Men så länge dem inte tar i någonstans, vilket dem väl inte gör om du inte har sänkt den så så säger i SBP nåt om dimensionen.
Användarvisningsbild
av leiwi
#388835
enklast är ju att montera 195/60/15 i stället omkretsen ökar då från 190,5 till 193,2 en ökning med 1, 3 % vilket är helt försumbart med tanke på att hastighetsmätarna visar mellan 4-6 % fel

förmodligen kommer även din bränsleförbrukning att minska med 4-8 % med 195 profil
av pero02
#388893
leiwi skrev:enklast är ju att montera 195/60/15 i stället omkretsen ökar då från 190,5 till 193,2 en ökning med 1, 3 % vilket är helt försumbart med tanke på att hastighetsmätarna visar mellan 4-6 % fel

förmodligen kommer även din bränsleförbrukning att minska med 4-8 % med 195 profil
Kan 'du förklara hur bränsleförbrukningen ska minska med 4-8% För mig låter det enormt konstigt...Bilen har fortfarande samma vikt och aerodynamiska utformning. Att friktion och masströghet hos hjulen skulle ge se stor skillnad låter inte troligt.
av unox
#388900
pero02 skrev: Kan 'du förklara hur bränsleförbrukningen ska minska med 4-8% För mig låter det enormt konstigt...Bilen har fortfarande samma vikt och aerodynamiska utformning. Att friktion och masströghet hos hjulen skulle ge se stor skillnad låter inte troligt.
att det ger 4-8% har jag ingen aning om men har du provat en vanlig mountainbike och sedan testat en slimmad "tävlingscykel"? det är ju grym skillnad i hur lätt dem rullar.

Breda däck med låg profil blir dessutom spårkänsliga när man kör på slitna vägar tex vanliga 2+1 vägar.
#388919
joj2 skrev:Hej.

Jag kör aldrig fort och gillar inte de "lågprofildäck" :oops: som sitter monterade på v40:n. Nu har det blivit dags för nya sommarsulor på V40:n och undrar därför om jag utan andra åtgärder helt sonika kan byta ut dagens 205/55/15 mot "högre" 205/60/15 ? Det blir både billigare och snyggare men frågan är om det riskerar att börja skrapa vid full sväng/last? Som ni förstår tänkte jag behålla de gamla fälgarna.

Rullomkretsen ökar ju också marginellt och hastighetsmätningen påverkas, är detta något som bilprovningen bryr sig om? ??:-/

Tacksam för svar.
Ja hade inte lagt på 205/60-15 på den bilen iaf. Det hade sett dumt ut plus att hastighetsmätaren hade visat helt galet. Om jag inte är helt fel ute så ska det ligga 185/55-15 på den bilen från fabrik. Vi brukar lägga 185/65-15 om nu kunden vill ha på något billigare alternativ och om man inte gillar "lågprofildäck" .
Användarvisningsbild
av leiwi
#389175
pero02 skrev:
leiwi skrev:enklast är ju att montera 195/60/15 i stället omkretsen ökar då från 190,5 till 193,2 en ökning med 1, 3 % vilket är helt försumbart med tanke på att hastighetsmätarna visar mellan 4-6 % fel

förmodligen kommer även din bränsleförbrukning att minska med 4-8 % med 195 profil
Kan 'du förklara hur bränsleförbrukningen ska minska med 4-8% För mig låter det enormt konstigt...Bilen har fortfarande samma vikt och aerodynamiska utformning. Att friktion och masströghet hos hjulen skulle ge se stor skillnad låter inte troligt.
Ja pero02 jag skall försöka förklara mej

Ja det är så att bilens vikt och aerodynamiska utformningen inte har någon betydelse i just detta fall eftersom de parametrarna är lika både före och efter ett däckbyte
Det som är den vesentliga skillnaden i detta fall är FRIKTIONEN , och friktionen "kostar mycket" när det gäller bränsleförbrukning. Om man då minskar däckens yta mot vägbanan så minskas även friktionen mellan däck ock vägbana därav får man en i många fall en stor minskning av bränsleåtgången.

Kan kanske tillägga att däckens Uppbyggnad och material kan göra att däck med samma dimension kan ha olika friktionsvärde detta gör att man inte kan klart bestämma den minskade bränsleåtgången detta gör
att den sätts till mellan 4-8 %
av joj2
#389457
Tack för input!

Förlåt ett däck-pucko, men kan man verkligen lägga på däck med bredden 195 på samma fälg som det idag sitter ett 205-däck på? Jag trodde att fälgen blev för bred för ett sångt däck..,... Har jag fel? ??:-/
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]