Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
Marlboroman skrev:Det går på din försäkring. Deras gäller bara om verkstaden brinner ner och din bil står där inne.
Är det verkligen så? Varför är i så fall verkstäderna så noga med att bilar de tar emot måste stå i låst utrymme under nätterna?
Det är ju en fråga för verkstaden och hur dem ställer sig till det. Det är långt från alla verkstäder som ställer in alla bilar. Jag har råkat ut för stöld vid verkstad och hamnat i ett jäkla rassel med försäkringar. Men erfarenheterna av det säger att verkstadens försäkring sällan gäller, utan det är din försäkring på bilen som täcker det absolut mesta.
andreas_lofgren skrev:Om kundparkeringen är ett publikt område så lär inte Volvo behöva ta något ansvar alls. Spelar ingen roll vem som har nycklarna. Ni menar att det skulle vara annorlunda om en Volvoanställd eller du själv ställer bilen i samma ruta?
Var dit jag ville komma. Står bilen ute på en "öppen" parkering kan ju inte ägaren av parkeringen ha ansvaret även om det i det här fallet är en verkstad.
Stupid-Flanders skrev: Står bilen ute på en "öppen" parkering kan ju inte ägaren av parkeringen ha ansvaret även om det i det här fallet är en verkstad.
De verkstäder jag använt låter inte bilen stå ute på "en öppen parkering". Om inte bilen hämtas innan kvällen körs den in i verkstaden igen under natten.
Blev av med frontgrillen på min bil under ett besök hos Bilia.
Har TS råkat ut för detta när bilen varit inlåst på verkstaden ska Bilia självklart stå för kostnaden.
de flästa verkstäder brukar skriva i motagningsbrev eller dyrligt att dom inte ansvarar för stölder under verkstadsbesöket.

Om du som kund har en laptopp synligt i baksätet, lämnar in nyckeln & näd du på kvällen hämtar bilen så är rutan trasig o datorn borta. tycker du att verkstan ska ge dig en ny dator? (eller har du som kund andsvar för din egendom?)

Jag var med om en rätt konstig sak en gång.
En person hade köpt sig en begagnad bil, av en annan privat person. På vägen hem gick nått sönder, så han tog bergare. bilen bergades till oss (det var kväll o allt var stängt) Nyckeln la bergar killen i nyckel inkastet.
Dagen där på riger kunden till oss o talar om att hans bil är bergad till oss, men det är bara det att vi varken har bil eller nycklar !!!
Det låg andra nycklar i nyckel inkastet, dessa saknades inte.

Vem bär ansvaret?
Hur kunde man ta nyckeln?
Hur kunde man hitta bilen nyckel hörde till
Hur fick man bilen därifrån? (den var inte körbar, ett bakhjul snurrade inte)
CarMan skrev:Det låg andra nycklar i nyckel inkastet, dessa saknades inte.
Vem bär ansvaret?
Hur kunde man ta nyckeln?
Hur kunde man hitta bilen nyckel hörde till
Hur fick man bilen därifrån? (den var inte körbar, ett bakhjul snurrade inte)
Hrm, låter som om bärgaren har bärgat bilen någon annanstans, slängt in ett par andra nycklar till er (vilken han likväl kunde skita i antar jag) och helt enkelt behållit bilen... :)
Har ni inga kameror eller liknande över er gård/parkering? Det hör kanske till ovanligheterna...
Kan vara lurigt dock med försäkringarna, speciellt när man frivilligt lämnar ifrån sig nyckeln till bilen.. Bäst är att ringa det egna försäkringsbolaget och kolla med dom!

Edit: Detta hade ju faktiskt hänt och var inget hypotetiskt fall enligt ditt inlägg. Minns du hur det gick sen ur försäkringsperspektivet i det specifika fallet?

Edit2: Fick formulera om mig, klockan är ändå mkt och är inte helt nykter.. :roll:
CarMan skrev:de flästa verkstäder brukar skriva i motagningsbrev eller dyrligt att dom inte ansvarar för stölder under verkstadsbesöket.

Om du som kund har en laptopp synligt i baksätet, lämnar in nyckeln & näd du på kvällen hämtar bilen så är rutan trasig o datorn borta. tycker du att verkstan ska ge dig en ny dator? (eller har du som kund andsvar för din egendom?)
Jag är fullständigt medveten om att verkstaden inte tar ansvar för lös egendom som förvaras i bilen. Men det är en dj**la skillnad på en lap top och bilens ordinarie delar. Vad skulle trådskaparen gjort, tagit med sig frontgrillen hem?
Vist är det skillnad på att ha en dator löst i bilen & om nån tar en backspegelkåpa.
men på en stor parkering är det ju enklat för en tjuv att demontera en backspegelkåpa på 4 sekunder utan att nån märker nått.

Om verkstan ska vara ansvarig för bilarna på parkeringen (delar & skador) så vil dom säkert ha en egen inlåst parkering där ingen annan kan komma in, sen ska nån flyta bilen dit också.

vem är det som i slutändan som b etalar lönen till den som flyttar bilen & betalar den extra parkeringen med inhängnad o allt???
Jo det är ju kunderna i form av dyrare priser på reprationer.

skulle ni som kunder gå till en betydligt dyrare verksta om ni då viste att verkstan ersatte en stulen backspegelkåpa, om det mot all förmodan skulle ske?
eller väljer nien billigare verksta?
Hur det gick med den försvunna bilen vet jag inte. man jag vet att den inte bergades till annan verksta uten till våran.
När jag tänker efter så var det desutom nått strul med försäkringen då bilen inte hunnit ställas över på nya ägaren (kan ha varit en firma han köppt den av o inte en privatperson)
CarMan skrev:Hur det gick med den försvunna bilen vet jag inte. man jag vet att den inte bergades till annan verksta uten till våran.
När jag tänker efter så var det desutom nått strul med försäkringen då bilen inte hunnit ställas över på nya ägaren (kan ha varit en firma han köppt den av o inte en privatperson)
Hur är det? Om någon "stjäl" min bil med min nyckel så räknar ju försäkringsbolaget inte det som stöld utan olovligt brukande. I bästa fall får man en självrisk på 10 % (Lägst 5.000:-) i sämsta fall ingen ersättning. Om nu bilen stjäls på bilfirman, som inget ansvar har, vad gör man då?

Ok tack för svaret. Kollade tändstifte[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]

Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]