Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mra
Blir det någon skillnad utav att montera ett sportluft filter (öppet filter) till en sugmotor 2,4L s60?

Blir den piggare?
Mer hk?
Är det värt det?
För och nackdelar?
Tips på filter?
av Schröder
Blir den piggare?-------------Inte mycket alls
Mer hk?---------------------Vissa företag lovar 15hk, ren fantasi! Kanske 5hk om du har tur......
Är det värt det?-------------Är nog väldigt individuellt.
Fördelar---------------------Råare ljud ifrån motorn helt klart!
Nackdelar-------------------Kan gå ojämnt på tomgång och vissa modellers luftmassemätare brukar packa ihop! Vid ej inoljat filter kan grus m.m. titta in i motorn!
Tips på filter----------------K&N filter brukar vara av bra kvalitet och finns modellanpassade.

Ps: Det är mycke viktigt att du oljar in dessa öppna filter om dom inte är det vid köp redan, annars renar de luften väldigt dåligt! Grus, smuts och andra tråkigheter kan lätt komma in i motorn om det ej är riktigt inoljat! Även efter rengöring/tvätt av filtret måste du olja in det. K&N har sådana rengörings satser med både olja och rengörings vätska....

MVH Schröder
av mra
Låter som det inte är värt det...

Dessutom ska det inte vara någon rally bil så ljudet som ni pratar om tror jag inte gör sig så mycket på denna bil.
Filter är rätt så dyrt i jämförelse vad det gör för nytta, hade det leverarat 15hk extra hästar kanske det hade varit intressant.

Såg och att det fanns chip och dem sa också att det ger max 15extra hk men det skulle kosta 2000kr.

Ett filter kostar väl ca 2000kr så 15hk av filter och 15hk av chip ja då för 4000kr skulle man ha 30 extra hk så kanske det är något att fundera på OM det är så.
Låter för bra för att vara sant eller?
av mra
Bagy skrev:Chip ger dig inte 15hk, det ger dig kanske en lite mer varvvillig bil. Min åsikt är att det absolut inte är värt pengarna.
Var det jag misstänkte...

Så egentligen finns det inte så mycket man kan göra med en 2,4L motor utan turbo.
Hörde rykten (vet inte om det är sant eller ej) att är någon plugg som bromsar in luften och utav att byta filter skulle man komma runt "pluggen" typ att den är nertrimmad?

Som sagt bara hört omvägar att det kanske är så inget som ni hört något om?
jag får nog hålla mig till mina 170ponnys med andra ord :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Du får inget rally ljud som du skrev.
Bara ett råare ljud. Det låter verkligen gött.
Du hör det inne i bilen samt om du står utanför.
Piggare? nja man får för sig det pga ljudet.
Hästkrafter får du bara om du optimerar motorn med ett öppet filter Så med chip så är det visst möjligt att få 15 extra hästar.
Istället för att olja in filtret lite då o då med risk att förstör aLMM så köp ett nytt istället.

Jag har gjort så o har inte haft problem på 2 år.

Som någon skrev. Det är indviduellt om man vill sätta ett filter eller inte.
Annars kan man sattsa på ett annat avgassystem
av mra
greeeken skrev:Du får inget rally ljud som du skrev.
Hästkrafter får du bara om du optimerar motorn med ett öppet filter Så med chip så är det visst möjligt att få 15 extra hästar.
Istället för att olja in filtret lite då o då med risk att förstör aLMM så köp ett nytt istället.

för ca 4000kr tycker jag inte 15hk (om det nu blir 15hk) är speciellt prisvärt.
Visst ljudet är väl fränt att ha men samtidigt alldeles för dyrt för lite coolt ljud ;)
Användarvisningsbild
av greeeken
mra skrev:
greeeken skrev:Du får inget rally ljud som du skrev.

för ca 4000kr tycker jag inte 15hk (om det nu blir 15hk) är speciellt prisvärt.
Visst ljudet är väl fränt att ha men samtidigt alldeles för dyrt för lite coolt ljud ;)
Beror om 600 kr är dyrt för lite ljud. Som sagt det är upp till var o en För mi del är det helt klart värt det. Man vet ju själv att det inte är en racer man har men trevlig ljud är alltid skönt att ha

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]