Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dimster
Hej!

Vågar man köpa en S80 T6 2005a med ca 12000 mil på mätaren? Med tanke på alla spökhistorier om automatlådan så börjar man ju undra. Finns det något man bör vara extra noga med eller finns det något sätt att kolla att automatlådan är helt reko?
av rd350
Priserna brukar ju vara ganska "rätt" på dessa bilarna, mycket (jätte mycket) bil för pengarna. Har du sen bara en ägare på dom milen och han/hon inte är i tjugoårs åldern är det väl ganska lungt. Problemen som funnits på dessa bilarna är kanske inte så stora om man jämför med andra märken. Lite bortskämd med 940 kvalitet är man nog! Kolla oljestickan på lådan och lukta på den, får inte lukta bränt och vara kolsvart.
av dimster
Personen i fråga är i 40-års åldern och har ägt bilen ganska länge. Däremot går det upp en varningsklocka för mig om att priset på bilen med tanke på utrustning (fullsmetad utom RTI) är väldigt lågt. Jag har dock ännu inte sett/kört bilen.

Finns det verkligen en oljesticka till den automatlådan? För i S80 2,5T, som visserligen har en annan låda, så finns det ingen sticka.
Var sitter den oljestickan någonstans?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Det är skamligt nog, första bilen jag köper privat :oops: . Har alltid köpt från bilhandlare tidigare.
en 05:a har inga problem med sina automater på samma sätt som 99-00. Japp det finns en oljesticka. Oljan ska vara klarröd och inte lukta bränt. Är bilen fin=köp och byt sedan oljan i automaten.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Är du orolig gör ett M-test alternativt Bildiagnos hos SBP, då får du ju en bra genomgång av bilen. Om du ändå är orolig be personen lägga till Blockets begagnat garanti så har du ju lite mer trygghet i 6 månader :P

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]