Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masen
Är det någon som har logiken på diselvärmaren, jag har en xc 70 -06 (tillverkad dec.05).
Har just haft den på lagning för 5500kr.
Vad kan jag göra för att förlänga livslängden? (bra grej när den funkar)
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av isak
undvik korta körningar så värmaren får optimal förbränning.
vet att det inte ä lätt att styra alla gånger.brukar själv starta den manuellt om det finns möjlighet.
tror att den mår bättre då den håller bränkammaren renare?
isak
av Marbas
Eftersom brännaren startar automatiskt (om bilen är kall och utetempen är 5 grader eller mindre) så är korta sträckor förödande. Själv brukar jag vid sådana här tillfällen starta brännaren manuellt om jag t.ex. ska ett kort ärende. Då kommer brännaren att gå från jag startade bilen första gången, under tiden jag handlar (eller vad jag nu gör) tills jag är hemma igen, då jag stänger av den. På så sätt undviker jag två korta körningar med brännaren och får en lång istället.
Användarvisningsbild
av isak
du uttryckte dig mycket bättre.
isak
av masen
Tack för tipsen! det är nog många kronor som kan sparas in om fler än jag lär mig.
En fråga till; om jag startar den manuellt så blinkar det när man startar motorn, det ska jag ignorera och stänga av den efter avslutad kortkörning?
av Marbas
Så länge du startat den manuellt så blinkar "På", oavsett om motorn är igång eller ej. Orange triangel lyser också. Så är det i alla fall på min D5 MY04, kan vara annorlunda på andra årsmodeller. Detta är i sin ordning.

Om blinket går från "På" till fast "Av" utan att du stänger av den, så har brännaren stannat av sig själv. Förhoppningsvis pga att den kört i en timme, annars har den stannat pga något fel... Tre sådana "stopp pga fel" (stopp efter en timme ej inräknat) och du måste "nollställa" brännaren för att få igång den (går att göra genom att lyfta av en batteripol några minuter men felet kvarstår ju).
av masen
Tack för infomationen och tipsen!
Nu kan jag kanske förlänga livslängden på den!

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]