Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
han ska ha olika styrbegränsare om man har 16" 17" eller 18" hjul (det är ju breden som skiljer men volvo har "fasta bredder på sina")
sen vid fult rattutslag så kan vissa däck ha sån konstruktion att dom kan turscha i & tärför siter en förstärming på innerskärrmen (man vill ligga så nära marginalen som möjligt för att ej tappa för mycke styrradie.)
av haxpet
Jag har hört att det lär skrapa i med 18", men har inte hört att det skrapar i med 17". Jag kör med 17" både vinter som sommar och det skrapar inte i någonstans. Men jag har inget sportchassie (tror jag) och bilen känns mycket högre än vad S60:in gjorde.

Har funderat på att sänka 30-40 milli runt om, men om det börjar skrapa i så vet jag inte om det är värt det.
av Volvo-power
Tjena! Har en S 80 från -00 och jag har nyligen satt på 19 tummare
med 235/35 sulor, det konstiga är att det endast skrapar i höger
hjulhus . Väldigt mysko men men jag är inte den ende som
har detta problem tydligen . Hej svejs!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo-power skrev:Tjena! Har en S 80 från -00 och jag har nyligen satt på 19 tummare
med 235/35 sulor, det konstiga är att det endast skrapar i höger
hjulhus . Väldigt mysko men men jag är inte den ende som
har detta problem tydligen . Hej svejs!!
Det är inte att problem, det är en egenskap.
Storskilnad på dessa begrepp i mitt huve ialla fall.
av Pebben
Tycker också det är rätt kasst av Volvo att göra det så trångt, jag menar BMW 3-Serie funkar med 245 20" fram utan att skrapa i. Visserligen raka motorer längsled men ändå en mindre bil. Även audi som har tvärställda motorer har löst detta mycket bättre...
Ta "R"en som exempel som kostar över 500 000kr ny. Kommer ut från Volvo och hör att däcket skrapar i. Känns ju som om det var en KIA man körde i. Tycker definitivt att det är ett problem!
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:Tycker också det är rätt kasst av Volvo att göra det så trångt, jag menar BMW 3-Serie funkar med 245 20" fram utan att skrapa i. Visserligen raka motorer längsled men ändå en mindre bil. Även audi som har tvärställda motorer har löst detta mycket bättre...
Ta "R"en som exempel som kostar över 500 000kr ny. Kommer ut från Volvo och hör att däcket skrapar i. Känns ju som om det var en KIA man körde i. Tycker definitivt att det är ett problem!
ja det beror ju på vad man prioriterar. breda däck eller att pasagerarna i bilen ska bli så lite skadade som möjligt vid en eventuell krock.

sen vet jag inte om det är så dåligt att man inte får på bredare än 235 utan skrap! på en familje bil.

En egenskap är något som man har "byggt" in i bilen, det är altså inget som är trasig & därför orsakar detta.
ett problem/fel är nått som ma inte bygt in & det fins då en felande länk som går att åtgärda.
av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:Tycker också det är rätt kasst av Volvo att göra det så trångt, jag menar BMW 3-Serie funkar med 245 20" fram utan att skrapa i. Visserligen raka motorer längsled men ändå en mindre bil. Även audi som har tvärställda motorer har löst detta mycket bättre...
ja det beror ju på vad man prioriterar. breda däck eller att pasagerarna i bilen ska bli så lite skadade som möjligt vid en eventuell krock.

sen vet jag inte om det är så dåligt att man inte får på bredare än 235 utan skrap! på en familje bil.

En egenskap är något som man har "byggt" in i bilen, det är altså inget som är trasig & därför orsakar detta.
ett problem/fel är nått som ma inte bygt in & det fins då en felande länk som går att åtgärda.
Tja ta Saab 9-5, säkrare än Volvo eller iaf. lika säker för att slippa mothugg :). Det går utmärkt med så breda däck.

Sen kan jag väl hålla med om att 235 räcker, men det funkar inte på Volvo för det skrapar. Men det sämsta av allt är att bilarna säljs orginal med däck som skrapar i. En sak är väl om man byter själv, men att sälja en bil för över 500 000kr det är tänkte att det skall skrapa i tycker jag är kasst. Sänker känslan i bilen. Bättre då att sätta på 225 och smalare fälgar än att passera gränsen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:
CarMan skrev:

Tja ta Saab 9-5, säkrare än Volvo eller iaf. lika säker för att slippa mothugg :). Det går utmärkt med så breda däck.

Sen kan jag väl hålla med om att 235 räcker, men det funkar inte på Volvo för det skrapar. Men det sämsta av allt är att bilarna säljs orginal med däck som skrapar i. En sak är väl om man byter själv, men att sälja en bil för över 500 000kr det är tänkte att det skall skrapa i tycker jag är kasst. Sänker känslan i bilen. Bättre då att sätta på 225 och smalare fälgar än att passera gränsen.
fast nu tuschar det ju i o inte skarapar i! man ligger presis på gränsen för att få maximal svängradie.

Jag kan inte Saabarna, men det är möjligt att dom har 235 på orginal fälg, det säger jag inte imot.

HUr vet du om Saaben är lika krocksäker? Det kanske den är, men jag vet inge det då jar inte har sett mer än dom tester som görs i fasta vinklar & hastigheter = fel.
av Pachipachihand
Hur kan kan ens tillverka en bil som tar i vid rattutslag med standard dimension på däck (235/40-18)
av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:
CarMan skrev: ja det beror ju på vad man prioriterar. breda däck eller att pasagerarna i bilen ska bli så lite skadade som möjligt vid en eventuell krock.

fast nu tuschar det ju i o inte skarapar i! man ligger presis på gränsen för att få maximal svängradie.

Jag kan inte Saabarna, men det är möjligt att dom har 235 på orginal fälg, det säger jag inte imot.

HUr vet du om Saaben är lika krocksäker? Det kanske den är, men jag vet inge det då jar inte har sett mer än dom tester som görs i fasta vinklar & hastigheter = fel.
Nä Saab har mig veterligen enbart 225 original, men jag har själv haft 235 på och det funkar finfint.
Nä det är ju inget allvarligt fel så men jag tycker det är ett stort skönhetsfel på en såpass dyr bil. Man gör inte så. Precis som att dörren inte passar i sitt läge utan skrapar lite och går trögt. Det är inte ett fel utan en egenskap. Jag köper inte det för på en bil skall det inte vara så tycker jag. Dessutom fixar Saaben det med 2 meters bättre svängradie än Volvo trots att det inte skrapar i.
Nä det vet jag ju inte eftersom det helt beror på vilken typ av olycka vi pratar om. Det jag går efter är verkliga krockar där Saaben ligger högre än Volvo. Kan man inte gå på det eller inte tro på EuroNcap så får man väl helt enkelt köra en Nissan Micra från -88 glad i hågen och tänka att jag tror inte på krocktester. Man får helt enkelt gå på det man vet. Har sett en frontalkrock i verkligheten mellan en Saab 9-5 och en S60. S60 föraren dog och 9-5 föraren fick operera höger knä. Nu säger jag inte att Saab är så mycket bättre för jag tror det är mer tillfälligheter än bilen som avgör. Dock tror jag ändå inte att Volvo är säkrare bara för att de har mindre hjulhus än Saaben.

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]