Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kallagarge och har valt till båda. Min polare har en My 09 meddieselvärmare och är helnöjd.
Skulle själv vara intresserad av fjärrstart till dieselvärmaren men tycker att Volvos egen lösning (som enligt hörsägen lär vara samma kontroll som till Webasto..?) är onödigt dyr.
DEFA har däremot en betydligt billigare och i mina ögon bättre fjärr.
Finns det nån som testat att "para ihop" ARDIC värmare med denna? http://wup.defa.com/en/documents/SmartStart_ENGLISH.pdf

Själv skulle jag dessutom vara intresserad av att sätta in en el-värmare + kupévärmare + underhållsladdare som även dessa eventuellt kunde styras av DEFA-fjärren...?
Har inget emot att ha båda systemen.
Nån som tänkt i samma banor?

Till saken hör att jag aldrig haft nåt större problem med dieselvärmaren eller råkat ut för spänningsfall.
Service i höstas á 180 € (bor i Finland...) får väl anses som normalt & acceptabelt får man väl förmoda.

"OOPS! ...tydligen hamnade detta under "fel årsmodell" för min del...men kanske nån här har åsikter?
av rd350
Finns inget bättre än bränslevärmare! Har haft det de sista femton åren särskilt i vinter har det varit förträffligt! :D Kör man ofta med värmaren och har mycket korta turer är det bra att komplettera med en liten "ctek" laddare kostar ca 500-700 kr och är snäll mot bilens elektronik.
Gurra82 skrev:Undrar bara lite om dieselväremaren med tidur. Väntar på min V70 nya med detta, min fundering är bara om jag skall lägga till en traditionell motor och kupevärmare, har aldrig haft värmare och tidur på en personbil. Hur mycket slits värmaren osv? går den sönder ofta? (erfarenheten är att på lastbilen så krånglar de minst en gång om året, men den går ju oxå 9 timmar 3- fyra dagar i veckan) Någon som har haft problem? Hur klarar sig batteriet vid vardaglig användning av värmaren?
Det är få som svarat på den ursprungliga frågeställningen, som jag uppfattar som "är det bra att även köpa en vanlig motor- och kupevärmare" när man köper en bil med dieselvärmare?
(sedan lägger jag själv till frågan: "värmer dieselvärmaren upp även kupen?"
autumnleaf skrev:
Gurra82 skrev:Undrar bara lite om dieselväremaren med tidur. Väntar på min V70 nya med detta, min fundering är bara om jag skall lägga till en traditionell motor och kupevärmare, har aldrig haft värmare och tidur på en personbil. Hur mycket slits värmaren osv? går den sönder ofta? (erfarenheten är att på lastbilen så krånglar de minst en gång om året, men den går ju oxå 9 timmar 3- fyra dagar i veckan) Någon som har haft problem? Hur klarar sig batteriet vid vardaglig användning av värmaren?
Det är få som svarat på den ursprungliga frågeställningen, som jag uppfattar som "är det bra att även köpa en vanlig motor- och kupevärmare" när man köper en bil med dieselvärmare?
(sedan lägger jag själv till frågan: "värmer dieselvärmaren upp även kupen?"
Japp den värmer kupén :-)-)
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

jag beställde min 2,4d med elvärmare och kupeuttag Jag menar att det är bättre för både plånbok och miljö. På morgonen värmer jag bilen med el och på eftermiddagen med dieselvämaren, Tillsatsvämen har jag som regel avstängd eftersom jag inte uppfattar att den sänker förbrukningen på bilen när den redan är uppvärmd. När det är riktigt kallt, runt -20 till -30 behövs bränslevärmaren för komfortens skull. Jag tycker mig ha sett att momentanförbrukningen på färddatorn blir lägre också när det är så kallt. Svårt att säga säkert. Jag tror att det är en poäng med att inte använda tillsatsvärmaren under korta sträckor eftersom den knappast hinner göra nytta på 10 minuter, Däremot lär slitaget och sotbildning vara avsevärd. Men detta är mina teorier. Man skulle behöva mera data för att dra säkra slutsatser. Kolade med en verkstadskille som tyckte att värmaren alltid ska vara påslagen men mitt intryck var att han egentligen inte visste varför... Säkert finns det någon på forumet som har faktagrund och kunskap att utveckla detta ämne.

Ser man bilköpet på kort sikt så är det nog svårt att räkna hem extrakostnaden för elvämaren. man för ju rätt mycket diesel för 4000kr som elvärmaren lär kosta, Rent krasst är det säkert bättr ekonomi att stödladda batteriet istället för elvärme,
P1800 skrev:Hej,

jag beställde min 2,4d med elvärmare och kupeuttag Jag menar att det är bättre för både plånbok och miljö. På morgonen värmer jag bilen med el och på eftermiddagen med dieselvämaren, Tillsatsvämen har jag som regel avstängd eftersom jag inte uppfattar att den sänker förbrukningen på bilen när den redan är uppvärmd. När det är riktigt kallt, runt -20 till -30 behövs bränslevärmaren för komfortens skull. Jag tycker mig ha sett att momentanförbrukningen på färddatorn blir lägre också när det är så kallt. Svårt att säga säkert. Jag tror att det är en poäng med att inte använda tillsatsvärmaren under korta sträckor eftersom den knappast hinner göra nytta på 10 minuter, Däremot lär slitaget och sotbildning vara avsevärd. Men detta är mina teorier. Man skulle behöva mera data för att dra säkra slutsatser. Kolade med en verkstadskille som tyckte att värmaren alltid ska vara påslagen men mitt intryck var att han egentligen inte visste varför... Säkert finns det någon på forumet som har faktagrund och kunskap att utveckla detta ämne.

Ser man bilköpet på kort sikt så är det nog svårt att räkna hem extrakostnaden för elvämaren. man för ju rätt mycket diesel för 4000kr som elvärmaren lär kosta, Rent krasst är det säkert bättr ekonomi att stödladda batteriet istället för elvärme,
Att dieselvärmaren skulle påverka bränsleförbrukningen positivt är bara löjligt , den höjer förbrukningen med minst 10-15% om inte färddatorn är totalt missvisande , jag har en förbrukning efter färddatorn på 0.75 en verklig på nära 0.9l/mil.
Enligt verkstaden och flera här på forumet är det dieselvärmaren som tar mellanskillnaden.
M.a.o har jag en snittförbrukning på min Dieselvärmare på 0,15 l/ milen :roll:
Nja, inte hela mellanskillnaden, felvsining är en del av mellanskillnaden också..

Stäng av dieselvärmaren en hel tank så du får fram hur mycket felvisning du har, sen kan du räkna ut vad din värmare tar per mil...
Variosboy skrev:Nja, inte hela mellanskillnaden, felvsining är en del av mellanskillnaden också..

Stäng av dieselvärmaren en hel tank så du får fram hur mycket felvisning du har, sen kan du räkna ut vad din värmare tar per mil...
Men vad jag avsåg var att många påstår att dieselvärmaren minskar bränsleförbrukningen eftersom man minskar antalet kallstarter och får upp motortempen snabbare (hur man nu skall veta detta eftersom tempmätare saknas)
Det kan vara sant ! men totalt, så är den en bränsletjuv av stora mått.

Jag hade en BMW diesel tidigare , den fick upp värmen i bilen utan värmare(den hade ingen temp mätare heller)snabbare än V70n med dieselvärmare, så jag är lite fundersam över nyttan.

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]