...

Moderator: Moderatorer

Bussar som "väntar" på 30/50 vägar med att köra ut från en hållplats tills man är precis bakom dom och måste tvärnita. :twisted:

Omkörningar på motorväg som tar 1 vecka att utföra.

Folk som tutar / blinkar för att man gör en omkörning i högerfältet på motorväg när det inte är någon bil i högerfältet.

Folk som inte blinkar vänster för vänstersväng i rondeller, samt höger för högersväng.
björck skrev: Omkörningar på motorväg som tar 1 vecka att utföra..
Tänker du på lastbilar, eller folk som kör om med farthållare inställd på 2km/h högre än du?
björck skrev:Folk som tutar / blinkar för att man gör en omkörning i högerfältet på motorväg när det inte är någon bil i högerfältet.
Det är inte tillåtet. Jag skulle inte tuta / blinka men sänder gärna en tyst förbannelse.
björck skrev:Folk som inte blinkar vänster för vänstersväng i rondeller, samt höger för högersväng.
Jag kan hålla med, men det är inte obligatoriskt.
björck skrev:
Folk som tutar / blinkar för att man gör en omkörning i högerfältet på motorväg när det inte är någon bil i högerfältet.
Jag hade blivit mer irriterad på den slapptask som ligger i vänsterfilen på motorvägen och vägrar flytta på sig så att andra kan köra om. Fast det är kanske samma slapptask som du menar? Om de är så ointelligenta att de ligger och såsar i vänsterfilen är de förmodligen ouppmärksamma också och då skall man passa sig noga för att köra om dem på insidan. Inte minst för att det är olagligt.
av Daddan
Jag skulle säga: Det mesta går att irritera sig på men i Stockholm går det inte att fundera på alla fel som omgivningen gör! Jag brusar upp bara om:
-Det blir nära krock. Då tutas det och blinkas kan jag lova...
-Folk som kör med huvudet mellan benen och inte är hjälpsamma i trafiken (typ, vägrar släppa in i filer vid kökörning osv.).
-Folk som är otydliga med vad de vill (Kom att tänka på klassiska bumpersticken: Jag missade kursen i tankeläsning, använd blinkers).
StringerBell skrev:Jag bländar givetvis av så fort jag ser lyktorna på det mötande fordonet. Det är så jag själv vill bli bemött.
Så fort man ser lyktorna tycker jag verkar extremt mycket för tidigt.
Tänk om man har en extremt lång raksträcka, då skulle man ju få blända av jättetidigt.

Har själv lärt mig att man skall blända av när mötande bländar av eller när man själv blir bländad.
Användarvisningsbild
av Brainy
StringerBell skrev:
björck skrev: Omkörningar på motorväg som tar 1 vecka att utföra..
Tänker du på lastbilar, eller folk som kör om med farthållare inställd på 2km/h högre än du?
Personligen så brukar jag gasa på om det är någon som bara ligger lite långsammare än mig så jag kommer om snabbt och får en lucka direkt.

Men när jag hamnar bakom någon som uppenbart inte har någon farthållare och pendlar +-10km/h och jag har fritt bakåt då låter jag omkörningen ta precis så lång tid som den tar utan att lägga ur farthållaren.
StringerBell skrev:[
björck skrev:Folk som inte blinkar vänster för vänstersväng i rondeller, samt höger för högersväng.

Förvisso inte men det underlättar bra nog mycket för oss som kör långtradare!!

//David
Nybbe_gefle skrev:
StringerBell skrev:[

Förvisso inte men det underlättar bra nog mycket för oss som kör långtradare!!

//David
Ja, ni sitter så högt också så ni faktiskt kan se bilarna på andra sidan rondellen.
Om dagen håller mången trafikanter hastighet och är laglydiga. Det är bra. Inget att irritera sig på. Sedan övergår oftast dagen till mörker och på kvällen natten, då gäller tydligen inte lagen längre. Då kör folk som bara den. Är det 90 väg ja då är det ingen som vill hålla 90 utan då håller man minst 110. Folk vet precis var fartkamerorna kommer och inför dom, vill man hålla 90. :-(O)

Dom ligger och trycker en i arslet tätt tätt trots att det på den vägsträcka jag talat om händer mycket mycket viltolyckor. Varför i h*****e :-(O) ligger folk och trycker en i arslet och inte kan uppföra sig som folk om nätterna i sina bilar???

Sen kommer vi till omkörningen. Då ligger personen och slickar en i sidan för att ungefär poängtera att, hörrö din galning varför håller du 90 när det är mörkt? Det finns ändå inga länsmannsbilar ute nu?

Nedan följer ett brev:

Kära trafikpoliser. Jag tycker att ni borde åka ut med civilbilar om kvällar/nätter och ta fast dessa helvetes avkommor och bötfäll personerna i fråga. Ni skulle få in så mycket pengar eftersom det skulle stannas var bil.

ett tips!
av llesrof
vedhuggarn skrev: Varför i h*****e :-(O) ligger folk och trycker en i arslet och inte kan uppföra sig som folk om nätterna i sina bilar???
Eftersom det inte finns någon rationell förklaring är det nog så enkelt att dessa förare är dumma i huvudet. Skall man ge sig på någon vetenskaplig förklaring kan det bero på att deras hjärna inte fungerar som hjärnan hos en normal människa. Deras hjärnor har en mycket låg kapacitet och då går det mesta av processorkraften åt till att bearbeta den bristfälliga informationen ögonen tar in när det är mörkt. Ungefär 98 % av hjärnans processorkraft går åt till att bearbeta det ögonen tar in. Resterande 2 % skall då klara av resten, till exempel skicka signalen till hjärnarn att det klias i röven, att man vill höja volymen på stereon, skicka SMS och liknande. I och med detta hamnar sunt förnuft ansvarskänslan i något slags "limp home mode" och går med kraftigt reducerad effekt. En effekt av detta, eller snarare en bug i dessa klena hjärnor, är att när hjärnan bearbetat synintrycket och skickat vidare informationen att det till exempel står en älg på vägen, är att informationen om älgen skall omvandlas till ett tryck på bromsen av de 2 % som sköter resten av jobbet. Denna information kommer då att hamna i kö och bearbetas först när föraren är klar med byte av CD-skiva eller vad han/hon nu håller på med.

I dagsljus behöver deras hjärnor inte jobba lika hårt med synintrycken och då finns också mer kraft över till förnuft och ansvar.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 552

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(