Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Här hamnar man ju en deffentionsfråga, vad är korta streckor, och vad är behov?
Jag kör inte många långa streckor per år, men jag kör rätt vad det är med tungt lastade släpkärror, så det finns väl fler anledningar än omkörningar att välja en större motor..

Dessutom tycker jag att hela den här -omkörning kontra motorstorlek- är en rätt löjlig debatt egentligen!
Är det så att de ynka sekunder det gör skillnad i omkörningstid mellan 2.4D och D5 som är skillnaden mellan säker omkörning och inte säker omkörning, ja då kanske man ska ge fan i å köra om från första början!
:wink:
av swemax
Variosboy skrev:Här hamnar man ju en deffentionsfråga, vad är korta streckor, och vad är behov?
Jag kör inte många långa streckor per år, men jag kör rätt vad det är med tungt lastade släpkärror, så det finns väl fler anledningar än omkörningar att välja en större motor..

Dessutom tycker jag att hela den här -omkörning kontra motorstorlek- är en rätt löjlig debatt egentligen!
Är det så att de ynka sekunder det gör skillnad i omkörningstid mellan 2.4D och D5 som är skillnaden mellan säker omkörning och inte säker omkörning, ja då kanske man ska ge fan i å köra om från första början!
Fast under 2500rpm så är ju dessa motorer "identiska", hur ofta kör du runt med ett "tungt" släp och varvar 2500+rpm, det är väl snarare segdragning man är ute efter i dessa sammanhang eller har jag fel?

Vad gäller omkörningar så vill man väl vara så kort tid som möjligt på fel sida av vägen och för egen del så handlar det mer om att få bättre marginal än om huruvida jag skall köra om eller inte.
av Thebobboy
Variosboy skrev:Här hamnar man ju en deffentionsfråga, vad är korta streckor, och vad är behov?

Håller med. Behöver man en D5 gentemot en 2,4 d för att göra en "säker" omkörning så borde man kanske fundera över hur man kör från första början. Först och främst så börjar inte omkörningen då du ligger i motsatt fil, man accelerar upp bakom det fordon man kör om för att få så lite tid som möjligt i motsatt. Gör du inte så här så kör du om på ett fel och potentiellt farligt sätt.

Jag själv kommer troligtvis att skaffa mig en begagnad 2,4 XC70 så fort de kommer ut begagnat i hyffsat pris. Det räcker alldeles utmärkt för mina normala behov. Det är både ekonomiskt och miljömedvetet om man nu vill ha en bil i XC-storlek. :D
av Amli
Det är ju inte bara för att kunna dra tunga släp och göra snabba omkörningar man väljer den stora motor. Visst med tunga släp men en om körning blir aldrig snabb med en XC70 med diesel motor...
Själv tycker jag att hela känslan blir bättre om man har en stark motor. Bilen känns på något sätt mer spänstig och lyxigare enligt mig och ger bara hela bilen en bättre helhetskänsla, även om det inte är fullgas det rör sig om.
av joschua
astra1 skrev:Hej! Jag ska köpa en ny XC70 awd diesel. Det finns två motorer som jag väljer emellan, 2,4 D och D5. Vilken är vettigast att köpa? Skiljer det sig något i skatt?

Har också en annan fråga. Bilen levereras ju med dieselvärmare. Eftersom jag bara kör korta sträckor, funderar jag på, att även beställa elektrisk motorvärmare för att spara batteriet. Verkar det vettigt?
Har du inga problem med att lägga upp 20 lappar extra så köp en d5. Den går mycket bättre. Det är klart man man "klarar" sig med mindre effekt - kolla bara på v70 1,6d - den går ju att köra också även om den är slö. Men har du pengarna så är det väl självklart att du tar d5:an. Förbrukningen är ju detsamma så 2,4d har ju inte en enda fördel, om man bortser från priset.

/J
Användarvisningsbild
av Variosboy
"Mycket bättre" är väl ändå att ta i!

Däremot så skulle jag välja D5:an efterssom det är en AWD vi pratar om, och den kommer väl förmodligen vara utrustad med automat!? (AWD finns väl inte ens utan automat eller har jag fel!?!?)
av Triumph
Har en XC60 2,4d-awd My10 och jag tycker den är slö på högre varv (2500+), typ vid omkörning.
I övrigt är det en kanon motor med gott vrid.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kunde vara intressant att i sammanhanget veta vad du bytt ifrån för bil så vi vet vad din referns är när du säger slö.
av Amli
Variosboy skrev: Däremot så skulle jag välja D5:an efterssom det är en AWD vi pratar om, och den kommer väl förmodligen vara utrustad med automat!? (AWD finns väl inte ens utan automat eller har jag fel!?!?)
Jo, den finns med manuell. Jag har det i min.
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]