Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag blev lite fundersam om vad ni övriga på forumet använder för motorolja i era bilar?
Har kommit över Castrol TXT Softech 5-W40 för 47 kr/litern som jag tänkte köpa. På de tidigare servicerna har de lagt Castrol SLX Longlife. Har någon någon kommentar om skillnadern mellan dessa?

/Henrik
av jbl
Båda är mycket bra oljor.

SLX ger en något bättre bränsle ekonomi medans TXT 5w40 ger ett bättre skydd vid höga temperaturer.

SLX har något bättre kallstartsegenskaper.

Du kan lugnt köpa den billigare TXT 5W40.
av EvilEd
Castrol TXT Softech 5-W40 för 47 kr/litern ?
Det är ju "gratis" :wink:
Var kan man hitta oljan till det priset?

Vid 6000 mila servicen använde Bilia Mobil 1 Synt S i min bil
innan var det Castrol nånting.
Användarvisningsbild
av G-kraft
helsyntetiskt ? det var som hittat 47:-/litern, var köper du det ????
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag fick en 0W-40 olja på senaste servicen. Glömde fråga om fabrikat, men jag gissar på Mobil. Känns lite ovant att bara oljan går på nära 1100 kr :shock: men den räcker ju iofs 2000 mil.
av haxpet
A80TD skrev:Jag fick en 0W-40 olja på senaste servicen. Glömde fråga om fabrikat, men jag gissar på Mobil. Känns lite ovant att bara oljan går på nära 1100 kr :shock: men den räcker ju iofs 2000 mil.
Och jag hoppas att den oljan finns kvar efter 2000 mil också. :)

Med dom allt bättre oljorna som finns idag så är det snart möjligt att köra 3-4000 mil mellan servicarna. Men det finns väl andra saker som kommer emot.
av Perra N
EvilEd skrev:Castrol TXT Softech 5-W40 för 47 kr/litern ?

Synt S är ingen Mobil 1 (5W30, 0W40 5W50) Synt S är den gamla formulan 5W40 som slutade vara Mobil 1 någon gång i slutet av 90-talet.
Vad betalade du för den /liter?
av EvilEd
Perra N skrev:
EvilEd skrev:Castrol TXT Softech 5-W40 för 47 kr/litern ?

Synt S är ingen Mobil 1 (5W30, 0W40 5W50) Synt S är den gamla formulan 5W40 som slutade vara Mobil 1 någon gång i slutet av 90-talet.
Vad betalade du för den /liter?
Vad är det för tillverkare om det inte är Mobil 1?
Gamla formulan 5w40 som slutade vara Mobil 1?
Förklara gärna, är nyfiken och intresserad:)

Sen säger vissa att oljan inte är helsyntetiskt medan vissa säger att den är det..

Hur som helst, på flaskan som jag har i bilen står det
"Mobil 1 Synt S 5-40W fully synthetic" och den kostade på
Bilia i Sthlm 144kr/litern (på 1 liters flaska, det var ngt billgare på servicen,
tror det var 125kr/litern då)

Mvh
/ed
av Perra N
Synt S heter numera den olja som innan hette Mobil 1, eftersom den nya Mobil 1 med "Super Syn technology" har fått lite nya ingredienser, och de ville inte ta bort den gamla, då den uppfyllde höga krav ändå. Kan ju vara att dom du servat hos haft ett gäng över sedan innan. Priset du gav är ok, den nya kostar lite mer.
Användarvisningsbild
av henka35
Jag köper den i Finland.
En mack som heter SEO hade ett erbjudande på 19,90 € för 4 liter. Med dagens kurs blir det 47 kr/liter.

/Henrik
Den stora annons-tråden

Dyrt med bromsar, 175 000:- och det är halva […]

Behöver jag byta belägg och skivor?

Håller med, det räcker att typ ko[…]

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]