Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slin
Hej
Har sökt runt lite på forumet ang. vilken olja jag ska ha till min V70- 07 170 hk. Hittat många och långa trådar, men blir inte klok på vad jag ska ha. Bilen har gått 17000 så inga gatantier finns. Gått som tjänstebil, 1 brukare. Volvo har kört på castrol R-tec. när de servat. Jag planerar dock att byta olja var 1000 mil. Kan jag då köra på ngn billigare olja som inte är longlife.Naturligtvis vill jag ändå ha en högkvalitets olja. Finns det någon fara i att byta från longlife till en "icke" longlife olja? VAD rekomenderar ni?
av J.F.S
Jag rekommenderar att du kör på en olja som har den klassning Volvo anger. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vilken det är men det står i instruktionsboken. Tillverkare på olja anser jag inte är lika viktigt. Jag använder själv Swedols olja.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Många tror att dyr olja=bästa oljan men det är inte alltid så. Du ska ha en helsyntetolja som uppfyller kraven för din motor. Eftersom du inte har turbo anser jag inte att du behöver byta mellan intervallen om du inte kör mycket stad/korta sträckor. Du har swedol:s olja, finns på Granngården, på sdcc.se finns BP visco 7000 till bra bri. Du har också biltemas olja som fungerar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
1000 mil känns lite överdrivet, gör ett oljebyte på 1500 i stället, mellan ordinarie servicear. Inga problem med en hyfsad syntetolja som inte är longlife.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]