Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Är sugen på att piffa upp min V70-04 med en uppsättning nya fälgar. Funderar på en större dimension, typ 16, 17 eller kanske till och med 18 tums.
Någon som har erfarenheter från detta? Hur påverkar det bilens beteende? Är det värt pengarna att gå upp i dimension? Vilka däckdimensioner blir bäst?
Tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
av Guru
Fälgstorlekar och rekomenderade däckdimensioner finner du här. http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm
Väljer du andra fälgar än Volvos så se till att även ET-måttet är samma (eller väldigt nära) så är det inga problem. Undvik så kallade navringar för bästa funktion. Med andra ord, välj en fälg avsedd för din bil!
Går du upp till 225 bredd eller större behöver du utslagsbegränsare. Detta för att dina nya bredare hjul inte ska ta i vid fulla rattutslag. Svängradien ökar och känslan av en pråm ökar men vill man ha fina hjul så... :D
Större fälgar --> lägre profil på däcken --> ökad styrkänsla. Eller rättare sagt, du får snabbare respons då det är mindre gummi som kan flexa. Tycker även att med 15" (har det på vinterdäcken) så känns V70N väldigt "slapp" i bakvagnen just pga att det är hög profil på däcken. Har man dessutom standardfjädring blir det extra påtagligt.
Med 225/45-17" är det ingen större skillnad på komfort, inte så att jag reagerar nämnvärt i alla fall.
Nackdelarna är att däcken är dyrare och i de flesta fallen tyngre men det ingår liksom i konceptet.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du får räkna med något högre förbrukning för rullmotståndet ökar. Jag skulle välja 17" av den anledningen att det finns mycket på marknaden och att 16" och 17" däck är ungefär lika dyra. Tänk på att inte köpa skitdäck som linglöong Wanli mm.

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]