Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falo01
Undrar hur antenndragningen är i Volvo XC70-05.

Går det att sätta in en grenkoppling till antennen någonstans? Eller är det omöjlig kabeldragning i bilen?

Vägrar borra upp hål i tak/sidor eftersom RAKEL snart slagit ut hela systemet med att lyssna, vill inte ha hål i taket när det är så kort tid kvar av "lyssningstid".

Vet om att mottagningen blir sämre med Volvos inbyggda men det får vara så.

Så vart kan man gå in i bilen och hitta ev. skarv för att sätta grenkopling för en DLS?

Tacksam för seriöst svar.
Användarvisningsbild
av flyvert
Beskriv vad du har för radio (HU-xxx).

Har för mig att en del volvos har antennen i bakre stötfångaren och att det då sitter en aktiv förstärkare till höger bak i skuffen.
Om du har en sådan bil är det nog inte lämpligt att koppla in DLSen efter förstärkaren (eftersom den troligtvis endast förstärker radiofrekvenserna för AM/FM radion och kan göra att scannern får för hög signal, eller ingen bra signal), snarare före. Men vem vet, de kanske rent utav lirar ihop? Då är det ju bara att sätta in en splitter (för att få rätt impedans mot utgångs/ingångsförstärkare - likt man gör i radio/TV urtagen i hemmet - Clas i Sjön o Kjell har signalsplitters i sina sortiment). Kan ev. gå bra även utan splitter.

Det kanske går att koppla in sig på trådarna i glaset i sidobakrutorna (de som jag tror är TV-antenn)?

/f
Användarvisningsbild
av Falo01
Så jag ska ner till höger bak i bilen & rota, ja det kan vara bra att veta. Har en 650 radio i bilen.

Vore ju fint om man kunde sätta en y-kabel innan antennförstärkaren. Är rädd att kabeln är hel utan "hederlig" radiokontakt som går att koppla in y-kabeln i.. rädd att det är ngn helgjuten modell som man inte vill gå in & klippa i. :x

Tack för ditt svar!

Ngn annan som vet lite om detta?
Användarvisningsbild
av Falo01
Tack för inläggen.

Jag har skaffat en glasantenn från Kjell & co, får se hur den kommer funka täckningsmässigt, satte den i ett bakfönster.

Nu kommer problem 2.. vart ska man ta strömmen till radion för att den ska bli snyggt och bra.
Vill inte ha konstantström, för då kan jag ta från batteriet.

Känner att jag är för dålig tekniker för att montera bort radiopanelen i bilen...
Finns det ngn annan bra plats att ta ström ifrån?
av Lenke
Tjena!

Ett annat alternativ är ju en smidig bärbar scanner. Kör själv med en Uniden som funkar kanon. Man slipper krångel med montering, lätt att ta med sig! Men visst kanske inte så bra idé att köpa nytt nu när nya systemet är på gång. Mvh/Lenke.
av JimmyK
Falo01 skrev:Tack för inläggen.

Jag har skaffat en glasantenn från Kjell & co, får se hur den kommer funka täckningsmässigt, satte den i ett bakfönster.

Nu kommer problem 2.. vart ska man ta strömmen till radion för att den ska bli snyggt och bra.
Vill inte ha konstantström, för då kan jag ta från batteriet.

Känner att jag är för dålig tekniker för att montera bort radiopanelen i bilen...
Finns det ngn annan bra plats att ta ström ifrån?
Ta strömen från ciggaret uttaget. då stänger strömmen av sig när du stänger av bilen. På baksidan altså via strömtjuv.
Användarvisningsbild
av isak
enklast är att tjuva på lämplig ledig säkring i instrumentsbrädan på förarsidan, väljer du 15 el-30 ström.tycker jag är ett smidigt alternativ.
lycka till
isak

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]