Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av POS
Hej
Har precis haft min 855 glt -97:a på service. Den har rullat drygt 25600 mil. Med mig hem fick jag ett serviceprotokoll med tillhörande "roman" av anmärkningar och brister. Pust och stön, det här ser inte bra ut och mycket pengar rör det sig om med tanke på de ca-priser de noterat. En del kan jag givetvis fixa själv men med detta oljeläckage tänkte jag höra mig för lite först. För att citera mekanikern: OLJELÄCKAGE VB-MOTOR (KAMAXELLÄGESGIVARE?). Så lyder noteringen. Jag tror jag har lokaliserat läckan och tagit en bild som jag kan skicka om någon vill hjälpa mig. (Kan inte infoga en bild i tråden??? eller?). Om jag har förstått rätt så är där lite olja kring den nedersta skruven på kamaxeln bakre packbox längst mot förarplats. Alltså den som är omgiven av stålfästet till övre motorfäste (se Haynes sid 2A*7 kap 5). Nu har jag nog trollat bort mig själv men hoppas att det är någon som förstår....

Hur som helst. Är detta något som jag behöver bekymra mig över? Kan det vara packboxen som läcker lite? Byta? Svårt? Det är inte tillstymmelse till några oljedroppar utan bara lite kletigt runt just denna skruv.

Tack på förhand.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw