...

Moderator: Moderatorer

isak skrev:jag gillar ditt sätt att räkna VOLVOB20!

konkret inget svammel som TSV och andra försöker indoktrinera mig ock säkert andra som fortfarande har förmågan att tänka själva i behåll! har kört det mesta i fordonsväg sedan 1961 med vissa perioder i livet 8 000 mil år!
är ju ett under att jag överlevt med dåtidens bilar O FRI FART! på den tiden fick vi lära oss köra bil! placera bilen rätt vid sväng i gathörn för att ta så liten plats som möjligt, till gagn för medtrafikanterna.
isak
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____43109.aspx

:-)-)
Användarvisningsbild
av isak
chrissofsweden skrev:Jag har läst denna tråd sporadiskt och kunde utröna att de flesta är missnöjda med sänkningarna.

Personligen är jag fly förbannad på de ansvariga och vägverket för att de höjer hastigheten överallt, skapar förvirring och detta helt i onödan.

Jag tycker det känns som om de höjt hastigheten överallt och inte sänkt.. dessutom är det förbannat dumma hastighetshöjningar på vägar där det definitivt inte skall gå fortare.

Varför behöver vi köra i 120 km/h? Det drar bara mer soppa, sliter mer på bilen och minskar trafiksäkerheten.

:-(O) :-(O) :-(O)

Firefighter 575,
Christian
måste vara oekonomiskt med en T5a för dig??
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
chrissofsweden skrev: Varför behöver vi köra i 120 km/h? Det drar bara mer soppa, sliter mer på bilen och minskar trafiksäkerheten.
Christian
Har du körkort :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: siffran på skyltarna anger Högsta tillåtna hastiget, inte Lägsta tillåtna.

Alltså är det helt ok om du vill köra 100, eller lägg dig i konvoj med lastbilaran de tuffar fram i 85 även när det står 120 på skyltarna om du inte har märkt det när du far fram i T5an. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nu tar vi en fråga i taget..

Jag förstår ironin i att gnälla om ökade hastigheter och att köra en T5'a.. fast man behöver ju inte köra för fort bara för att man har en T5'a?

T5 eller 1,6l.. en bil är aldrig ekonomisk.

Och sen när tuffade alla lastbilar i 85 km/h? Jag vet att lagen säger 85 km/h.. men sen när följde majoriteten den bestämmelsen?

Att folk lägger sig i olika hastigheter är inte något jag tycker vi ska sträva mot. Tänk dig alla onödiga omkörningar och folk som vill ligga precis bakom tills en raksträcka dyker upp. Olyckor händer och att sträva mot en högre medelhastighet känns fel väg att gå. Tänk er dessutom vilka pengar det måste ha kostat oss.

Som exempel skulle jag vilja hänvisa till "lugnetleden" i Falun där dom har 80 km/h på en väg som är både smal, dåligt belyst och med dubbla rondeller samt en jättedålig utfart (vägen ner mot Sjukhuset, före Ica Maxi). Det är en hemsk väg vintertid.

Den andra vägen jag vill hänvisa till är den ovanför Rusta, början på motorvägen mot Borlänge. Varför i hela fridens namn ska en så dålig väg ha 110 km/h? Den har en urusel påfart, vägen i sig är "fel-balanserad" (minns inte ordet) och hur många olyckor har det inte skett efter denna h*lvetes väg. Dessutom har den varit uppe på tapeten flera gånger just för att den är så dålig och vad gör man åt saken? INGENTING!!

Nej, sänk hastigheterna hellre än att höja. Vill man få en kick så föreslår jag ett annat ställe att utföra det på. Det låter gubbtråkigt men jag har tagit hand om människor som varit riktigt illa däran, bara för att de ville leka lite..

Att vissa är riktigt duktiga på att köra finns det inget tvivel om.. men vägar är transportsträckor. Och ja, jag kör en T5 för jag tycker det är skitkul att köra.

Firefighter 575
Christian
Användarvisningsbild
av isak
moralkalle!
lastbilar har hastighetreglering på 90 km- i dag, äldre lastb- 86 km- vilket stämmer enligt GPS hastighet OM du vet vad det är?
ALLA personbilsmätare visar konstant +7-15 för mycket ÄVEN T5or! håll rätt på egen fart o SKIT i hur andra kör!
lugnetvägen känner jag väl till, utmärkt väg iaf-sommartid, vintertid är alla vägar hemska pga- väghållaren o klimatet vilket vi får leva med oavsett hur vi bedömer!
isak
isak skrev:moralkalle!
lastbilar har hastighetreglering på 90 km- i dag, äldre lastb- 86 km- vilket stämmer enligt GPS hastighet OM du vet vad det är?
ALLA personbilsmätare visar konstant +7-15 för mycket ÄVEN T5or! håll rätt på egen fart o SKIT i hur andra kör!
lugnetvägen känner jag väl till, utmärkt väg iaf-sommartid, vintertid är alla vägar hemska pga- väghållaren o klimatet vilket vi får leva med oavsett hur vi bedömer!
isak
Men helt seriöst.. varför försöker du dumförklara mig och dessutom med felaktiga siffror? Till att börja med får man kolla vad det står i instruktionsboken om hur fel hastighetsmätaren visar och hur dom mäter ex. FS (Fullskala). Sedan kan man börja räkna på det. Att säga +7-15 kan inte stämma då dom använder +-%. Dessutom har tester gjorts som visar att de flesta bilar ligger ca 5% FS fel. Kolla även på en termometer så får du se.. Den du har hemma står det säker 0,5% .. Står det dessutom FS på den är den inte så mycket att lita på..

Sen kan du inte påstå att man inte ska bry sig om hur andra kör. Genom att studera andras körbeteende så blir man bara en bättre förare. Förutse riskerna..

Vad gäller lastbilar så kan de precis som personbilar påverka hastighetspärren.

Moralkalle.. kom igen nu. Att racka ner på någon som bryr sig mer om andra känns lite... :-)-)

/Christian
Användarvisningsbild
av isak
vet du hur exakt GPS sateliterna håller sin bana?
vet du böterna för åkerinäringen med manipulerade hastighetsregleringar? vet du hur ofta de kontrolleras? vet du slutligen toleransen på dessa?
nissan som exempel åtgärdar inte h mätare som ligger 13 km för mycket felvisning skräckexempel, vad din T5a har felv- kan jag inte uttala mig om? men en däcdimension mindre vanligt vintertid gör 2-3 km till + . enligt egna fakta uppmätt med GPS! kan säkert flera på forumet verifiera!
vad bilfabrikanter uppger i instr-boken är totalt ointressant, det är juridik så de har ryggen fri!
för mig M-FL-gäller verklighet!
isak
Användarvisningsbild
av erikn
Var med dottern i helgen och spelade slutspel (innebandy, F96) i Falun, frugan bodde i Borlänge (jag i skolsalen med ungarna) och jag åkte med dit en gång. Jag tyckte att vägen till Borlänge var jätttefin, den var helt OK som 110 tycker jag.

Min Turbo (945) som jag har visar vid ca 50 ca 5 km för fort när jag jämför med GPS, kommer jag över 100 visar den ca 10 för mycket. Har inte kollat km-räknaren om den visar motsvarande fel, ska göra det vid tillfälle.
erikn skrev:Var med dottern i helgen och spelade slutspel (innebandy, F96) i Falun, frugan bodde i Borlänge (jag i skolsalen med ungarna) och jag åkte med dit en gång. Jag tyckte att vägen till Borlänge var jätttefin, den var helt OK som 110 tycker jag.
Den är jättedålig fram till City Gross.. det har hänt ett otal olyckor där.. rejäla olyckor. Be mig inte leta fram fakta för det orkar jag verkligen inte. Men jag har till och med vänner som voltat med bilen där, varav mitt intresse för just den vägsnutten.

Vad biltillverkarna uppger i instruktionsboken måste stämma för att ha ryggen fri fattar du väl? Hur mycket bil har Du kört egentligen, som uppenbarligen aldrig sett en lastbil överskrida hastighetsbegränsningen.. :roll:

/Christian
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]