Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarkusK
Hej, jag misstänker att min lmm har gjort sitt. När jag rycker ur kontakten till den när bilen står på tomgång händer det ingenting alls, likväl när jag startar upp den utan kontakten i, ingen skillnad alls på tomgången.

Är det bara att köpa en ny lmm?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vad är det för problem och symptom du har?
Eller har du bara testat att rycka din LMM och se vad som händer

Att koppla ur LMM vid tomgång borde väl inte orsaka så mycket, luftflödet är väl ganska konstant och styrenheten borde ha något rimligt referensvärde som den använder istället om den saknar signalen. Därav borde det inte påverka varvtalet direkt.

Sedan är det väl aldrig någon jättebra idé att lossa kontakter lite hur som helst, styrenheterna får all möjlig konstig information då. Dessutom behöver man rimligen nollställa adaptionen & felkoderna efter att man kopplar in den igen.
av MarkusK
Det är en t5a, några felkoder har jag inte, men efter att ha läst runt lite så kan lmm vara trasig fastän ingen felkod ges.

Problemet är att bilen går som skit vissa dagar, den rycker under gaspådrag.
Har bytt alla tänddelar och bränslefilter samt mätt upp bränsletrycket.
Är så att lmm är brun inuti förmodligen på grund av att det satt ett gammalt filter som va fullt med skit (filtret va så skitigt att det var brunt istället för vitt)

Har en kompis med en glt -98 och när han rycker ur kontakten till lmm så får bilen en orolig tomgång (varvtalet pendlar)
av *pettson*
spjällpotentiometrar är ju en förbrukningsvara som ingen verkar komma ihåg. Ger oftast ingen felkod men ger oregelbundna värden när man gasar.
av Nordin83
Hade en T5a (1998) förut som gick som skit, ryckte jämt vid gaspådrag, jag drog ur kontakten på Lmm och provade köra då, då gick bilen jämt och drog i väg som den skulle... sen köpte jag ny LMM på lagabasen och felet försvann .. Alltså min LMM var trasig! Men om du är osäker kaske du känner någon som har en likadan motor som du som du kan låna LMM av bara för att bli säker på felet?
av Nordin83
kör ändå.. :)

som det låter så är "symptomen" identiska med hur min var när LMM framlidit. LMM är ett ett bra fel, ätt att byta och inte värst dyr

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]