Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dirtdemon
Hej

Har svårt att få till "vettigt" ljud i stereon. Har sänkt basen till lägsta nivån och skruvat upp diskanten tll max.
Då tycker jag att det låter ok, men ska det verkligen vara så ?

Är lite besviken på ljudet i bilen, ljudet ska vara rent och man ska höra alla toner.
Inte som någon raggare i yngre ålder med bara bas i bilen.
Användarvisningsbild
av Doffen
Om du går inn i menyen på lydinnstillinger så har du Equaliser som du kan justere lyden med. Mye bedre enn bare ved å justere bass og diskanten.
Användarvisningsbild
av Appel
Härligt, du fick mig att känna mig betydligt yngre än mina 47 år!! :D

I övrigt så är de som Doffen säger, försök att justera din "normalnivå" med hjälp av equalisern och sedan kan man göra tillfälliga anpassningar med vanliga bas och diskantkontrollerna.

Hade du haft Premium Sound med Sub så hade du fått några justeringar till för att få bättre upplevelse av ljudet i kupén, utan att för den skull bli en ung raggare som mig...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Om du drar ner dom lägsta frekvenserna (200 och under) i EQ:n lite och drar upp dom runt och över 3000hz så blir det lite klarare och sången framträder bättre.

Tycker dock inte att du ska dra ner basen helt i menyn. Sätt basen två-tre steg över mitten och höj upp diskanten till nått 'snäpp' innan max.
av perhall
Tyvärr är nog inte HP lika bra som i förra V70:n. Å andra sidan är det ju grymt billigt (2000?). I min S80-2000 var std-stereon ungefär som BMW:s HiFi-system i en e39 jag hade då. Nu är Volvos HP inte så mycket bättre än BMW:s std-system (e60)...:( Detta oavsett inställningar,jag har testat alla.... XC90 med största anläggningen är grym!/PH
av erc
I jämförelse med många andra bilars ljudsystem tycker jag Volvos High Performance i nuvarande V70 låter riktigt bra. Lite justeringar i EQ'n behövs mycket riktigt. Enormt prisvärt tillägg!
av perhall
erc skrev:I jämförelse med många andra bilars ljudsystem tycker jag Volvos High Performance i nuvarande V70 låter riktigt bra. Lite justeringar i EQ'n behövs mycket riktigt. Enormt prisvärt tillägg!
Det håller jag med om! 2000 är ju inte mycket. Men på förra så lät det om jag minns rätt ännu bättre! /PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
det stämmer! Förra V70N hade bättre grejer. Man kan nästan säga att den nya performance är som den gamla std stereon. Lägre effekt och det jag saknar nu är mellanregister. Dock fortfarande bättre och mer prisvärt an konkurrenter.
av borstarmicke
perhall: håller med dig helt o fullt, ljudet i min -07 D5 var klart bättre med mer tryck o djup utan att basen blev "bumlig".
Hade en -02 med HP innan, otroligt stor skillnad...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det spelar ju ingen roll om Volvo stoppar i världens bästa och dyraste högtalarelement i bilen när "lådorna" inte är bra.

Tror det är därför basen år skräp.

Elementen i dörrarna har kanske 0.5 % distortion i basområdet.

Men lägg handen mot dörrsidan när du spelar, den fladdrar ju enromt och kommer agera som ytterligre högtalarelement som kanske ger 20% dist i basen. Därför blir det "bumligt" som ni säger. Ett kort basslag resulterar i en lång stund dörrfladder. (nu pratar jag inte om skrammel utan vibrationer)

Tror man tjänarmassor mer på att styva upp dörrsidan istället för dyrare element.

Eller skär bort all bas till dörrarna och kör det 100% i subben

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]