...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
llesrof skrev:
Vägen där de sänkt 20km/h har knappt någon trafik, den går "genom skogen" och är hyfsat backig. På vintern förstår jag att de sänker hastigheten, men nu verkar det vara permanent. Tycker istället de borde laga alla gropar och bulor som gör att man får köra på fel sida av vägen för att behålla oljetråget på bilen, DET är väl trafikfarligt om något
Det låter ju som att man inte skall köra speciellt fort på den vägen i alla fall. Bara för att det står en viss siffra på en skylt så måste man inte köra i den hastigheten om man riskerar att fö oljetråget sönderslaget. Man får använda sitt omdöme och anpassa hastigheten.
Javisst anpassar man hastigheten, men nu är jag tvingad att hålla nere hastigheten på hela sträckan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Näe, jag tror att de flesta argument mot sänkt hastighet bottnar i ett allmänt myndighetsförakt.
Vad beror myndighetsförakt på, jo två saker-

1. Man skapar lagar och regler som allmänheten tycker saknar verklighetsförankring.

2. Myndigheten tycker att man själv står över lagen och inte behöver följa sina egna lagar och regler, de gäller ju bara för den dumma massan.

-------------

Nåväl, nu ska jag förklara skillanden mellan 80 km/h och 90 km/h för er som inte fattat.

Om man tex kör 5000 mil i tjänsten på ett år tar det 69 timmar längre att köra 80 än 90 km/h.

69 timmar är nästan två arbetsveckor.

Om jagkör 90 km/h räcker alltså tidsvinsten mot 80 för mig till att tex:
-Ta två veckor semester och vandra i fjällen eller
-Ta två semesterveckor på sjön eller.
-Ta två semesterveckor och renover huset eller
-Ta två veckor ledigt och åka till medelhavet på solsemester.
Istället för att sitta 69 extratimmar bakom ratten i 80 km/h.

Eller för att inte tala om skillanden mot 70 km/h

Då blir det en hel arbetsmånad över som man skulle kunna åka till Thailand och och ligga på beachen i 4 veckor isället för att sitta den tiden extra i 70km/h bkom ratten
av llesrof
Vad beror myndighetsförakt på, jo två saker-

1. Man skapar lagar och regler som allmänheten tycker saknar verklighetsförankring.

2. Myndigheten tycker att man själv står över lagen och inte behöver följa sina egna lagar och regler, de gäller ju bara för den dumma massan.
Ligger det inte lite i sakens natur att herr Svensson skall tycka att myndigheternas regler saknar verklighetsförankning? Alla tycker ju att de vet bäst själva och att inga myndigheter skall lägga sig i deras liv. Att man sedan gnäller som fan på myndigheterna när det gått åt helvete och det alltid är någon annans, gärna en myndighets, ansvar, behöver vi kanske inte ta upp här. Demokrati är bra på många sätt men det innebär inte att något behöver vara bra eller rätt bara för att de flesta tycker så. "Allmänheten" och dess åsikter är kanske inte alltid någon bra måttstock.
Nåväl, nu ska jag förklara skillanden mellan 80 km/h och 90 km/h för er som inte fattat.

Om man tex kör 5000 mil i tjänsten på ett år tar det 69 timmar längre att köra 80 än 90 km/h.

Snick-snack... jag vidarutvecklar ditt resonemang lite. Tänk om man lägt dessa två veckor på humanitärt arbete i tredje världen istället för att roa sig? I princip blir de fattiga i världen ännu fattigare på grund hastighetsgränserna i Sverige, om man tänker så. Långsökt, javisst, men det är ditt resonemang också. Eller är du konsekvent i ditt tänkande gällande onödigt tidsslöseri eller gäller det bara när det passar syftet? Man förlorar rätt mycket tid på extra långa fikaraster, privatsurfande, slösnack med kollegor och annat som går ut över arbetstiden. Ja för att inte tala om all tid man sover bort, kanske super bort, slöar bort framför TV:n eller bara ägnar åt att tjafsa med folk på internet. Eller står i kön på Ica. Eller en massa annat. Näe, ditt resonemang är extremt teoretiskt. Men för skoj skull så kan du ju tänka på den minskade risken du utsätter dig för genom att köra 10 Km/tim långsammare. Du kanske kommer att få dö av ålderdom när du är 98 år istället för att omkomma i en olycka om tre år bara för att du höll 90 istälet för 80. Vad är det värt mot två veckor per år? Detta resonemang är också extremt teoretiskt. Dessutom blandade jag in lite sannolikhet också.

Det är möjligt, och till och med troligt, att olycksstatistiken inte påverkas på flertalet av de sträckor där hastighetsbegränsningen sänkts, men det är en annan diskussion. Här gällde det, om jag förstod saken rätt, huruvida man klarade av att hålla koll på alla olika skyltar. Och det ser inte jag som något större problem. På de vägar jag kör dagligen har tempot sjunkit och det tycker jag är utmärkt med tanke på hur hårt trafikerad vägen är i förhållande till dess skick och utformning.
Användarvisningsbild
av erikn
I vissa fall är sänkningar gjorda av annan anledning än det som sägs. Väg 225 från Vårsta till Sorunda var tidigare blandat 70/90 vilket var helt ok enligt mig, där det var 70 var vägen smalare och det fanns mer hinder på sidorna. Men sedan sa man att man måste sänka till 70 på hela sträckan pga att det finns för mycket hinder på sidorna.

Snick snack säger jag, många delar är både breda och det är åkrar på sidorna. Jag är helt övertygad om att det är en kostnadsfråga, en 70-väg behöver inte underhållas på samma sätt som en 90-väg. De kan låta vägen förfalla längre tid innan de måste utföra underhåll.

Jag har ingen aning om vad de har för regler o.s.v. hos vägverket när det gäller underhåll, någon får gärna upplysa mig om jag har fel att det måste vara olika standard på vägen beroende på om det är 70 km/h eller 90 km/h.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:[
Snick-snack... jag vidarutvecklar ditt resonemang lite. .
Varför skulle det vara snick-snack, du utvecklar ingenting ditt resonmang. Vi skulle ju tala hårda fakta som du sade och inte tyckande och svamlande.

Detta är fakta:

Det tar exakt 69 timmar och 26 minuter längre tid i 80 km/h än i 90 km/h.

Min arbetstid är 37,75 timmar per vecka.

Det motsvarar alltså 1.85 arbetsveckor i förlorad arbetstid / extra arbetstid i 80 mot 90 km/h

------------------------------------------------------------------------------

Vi kan köra på diskussionen med mera fakta....

En fartkamera kostar lika mycket som att vaccinera och kanske rädda livet på 40.000 spädbarn i Afrika.

Fartkameran räddar kanske 1 liv i bästa fall.

Självklart ska man kör försiktigt och ansvarsfullt, men mn måste ha lite perspektiv på det och inte bara gapa på bilar och fart.

Själklart krockar NOLL bilar och ingen blir skadad eller dödad om vi drar ned farten till NOLL och ser till att fordon står still, det fattar väl jag också.

Dock tyckte jag att 90 km/h var en bra kompromiss vad gäller risk. Det är ju inget som hindar en att sakta av lite om man ser ett hinder eller skymd kurva, tät trafik osv även om det är 90. Istället för att vägverket ska piska alla att köra 80 hela tiden.
av llesrof
Jag har inte ifrågasatt någon fakta, bara dess relevans i sammanhanget. När du hänvisar till din insparade personliga tid så undrar jag om du är konsekvent och tillämpar samma resonemang i andra sammanhang när det gäller att spara tid eller om denna fakta bara är intressant när den gynnar dina syften? Ja, eftersom just sparad personlig tid verkar vara ett argument för dig.
älvklart ska man kör försiktigt och ansvarsfullt, men mn måste ha lite perspektiv på det och inte bara gapa på bilar och fart.
Absolut, men jag anser att man tappar perspektivet när man drar paralleller med två sammanhängande veckor på playan och istället för att lägga den tiden på sänka hastigheten med 10 Km/tim under 5000 körda mil per år. Min personliga uppfattning är att denna parallell är extremt långsökt, precis som min parallell med att lägga tiden på humanitärt arbete i tredje världen. Men det är ändå, som du säger, fakta. Det finns mycket som kan förbättras i trafiken. Hela idén med att sänka hastigheterna verkar konstig när allt annat i samhället bara skall gå fortare och fortare. Om det är en bra eller dålig utveckling är en fråga av smått filosofisk karraktär och skall nog inte diskuteras här. Det bästa vore ju om alla vägar var planskillda, hade rejäla avåkningszoner och man slapp mötande trafik och djur på vägen. Men det har vi inte råd med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hela anledning till att det kom upp överhuvudtaget var att jag blev påhoppad utanför bensinmacken av ett antal utsända "Säljare" från TSV som pushade stenhårt för säkningarna och de dränkte mig i en massa broshyrer som som var fulla med agument om att tidsskillanden var totalt försumbar...

Blev rätt trött på deras tjatade under det att jag tankade och därför gjorde jag denna överslagsräkning i huvudet och gav dem detta exempel.

Då såg de bara paffa ut och sade "de hade vi ingen aning om" ..... de hade tydligen inte funderat på detta i sin argumentationsträningskurs innan TSV skickade ut dem, de kunde bara rabbla broschyren utantill....

Jag måste göra saker förståeliga för mig själv..... om man tex säger att stadskulden är 1111 milliarder säger det inte ett skit. Säger man däremot att den är 118000 kr / person så blir det begripligt.

Detta var ett sätt för mig att begripa tidsskillanden på 80 och 90 .
av llesrof
Det är bra, jag gillar ditt sätt att konkretisera saker. Jag försöker också förenkla, men som alltid finns det flera sidor och aspekter. På den sträcka jag kör så kanske jag förlorar 5 minuter åt vardera håll varje dag. Det stör inte mig eftersom det finns så oändligt mycket annat jag slösar bort min tid på. För de flesta är det nog inget problem att det tar några minuter längre tid när de skall till jobbet och om, jag säger om, detta ör till gagn för trafiksäkerheten så tycker jag inte att det är något stort problem. Jag har denna tid. Jag kan ändå inte spara ihop alla dessa minuter och ta två veckors semester.
Användarvisningsbild
av isak
jag gillar ditt sätt att räkna VOLVOB20!

konkret inget svammel som TSV och andra försöker indoktrinera mig ock säkert andra som fortfarande har förmågan att tänka själva i behåll! har kört det mesta i fordonsväg sedan 1961 med vissa perioder i livet 8 000 mil år!
är ju ett under att jag överlevt med dåtidens bilar O FRI FART! på den tiden fick vi lära oss köra bil! placera bilen rätt vid sväng i gathörn för att ta så liten plats som möjligt, till gagn för medtrafikanterna.
isak
Jag har läst denna tråd sporadiskt och kunde utröna att de flesta är missnöjda med sänkningarna.

Personligen är jag fly förbannad på de ansvariga och vägverket för att de höjer hastigheten överallt, skapar förvirring och detta helt i onödan.

Jag tycker det känns som om de höjt hastigheten överallt och inte sänkt.. dessutom är det förbannat dumma hastighetshöjningar på vägar där det definitivt inte skall gå fortare.

Varför behöver vi köra i 120 km/h? Det drar bara mer soppa, sliter mer på bilen och minskar trafiksäkerheten.

:-(O) :-(O) :-(O)

Firefighter 575,
Christian
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]