Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Åsberg
Hej ! Ngn som vet hur man lossar sina rails ? Har en V70n

//Fredrik
av rd350
Sitter täcklock över,sedan torx25 mejsel du tar dom utifrån/uppifrån. Ta det lungt med plastlocken när de är kalla!
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Ett tips är att använda 2 fiskben/falsben för att "bryta" bort täcklocken. När du får bort dem är det bara att lossa skruvarna och lyfta railsen rakt upp.
Användarvisningsbild
av opA
Var 2-3 personer för att göra detta.. enklast så :) Ju fler händer desto bättre !

Lossa de två täcklocken på varsin sida av railsen med hjälp av t.ex fiskben. Bänd dom försiktigt uppåt genom att föra in fiskbenet mellan gummitätningen och täcklocket och sedan uppåt... ett tips är att bända längst fram på täcklocket mot fronten och längst bak på det bakre täcklocket.

Lirka ur täcklocket och sedan fram med torxmejsel och skruva ut dom 4 torx per rails..

När du fått bort torxen så lyfter och lirkar en där framme och den andra där nere tills dom lossar.

Torka bort eventuell smuts innan du sätter på andra rails eller täckningslisterna.. eeeelller vad du nu tänkt göra. :mrgreen:

Här har du en bra bildtråd på hur du får bort railsen
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p254712

:-)-)
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Var 2-3 personer för att göra detta.. enklast så :) Ju fler händer desto bättre !
Varför? Inga problem att lossa skruvarna och lyfta av själv.

Lossa de två täcklocken på varsin sida av railsen med hjälp av t.ex fiskben
På V70:n är det tre täcklock på varje sida. Fram, mitten och bak.
Användarvisningsbild
av opA
Stupid-Flanders skrev:Varför? Inga problem att lossa skruvarna och lyfta av själv

Känns ganska idiotiskt att få frågan "varför".. alltid lättare att ha en person på varsin ända av railsen om railsen sitter hårt efter man fått bort torxen. Satt fast rejält på min V50 och då var de enklare att ha en person på varsin sida som kunde få loss dom.
Stupid-Flanders skrev:På V70:n är det tre täcklock på varje sida. Fram, mitten och bak.
Nej men vad underbart att du klargjorde detta då.. världen blev plötsligt en bättre värld att bo och leva i !
av Jonnybcool
Jag fliker en fråga om det är ok. Om man vill ta bort railsen så får man ersätta dem med en list om jag inte har fel? Nån som har koll på vart man kan få tag på såna? Antagligen Volvo iof men kan ju va värt att fråga :P

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]