- tis 09 mar 2010, 21:31
#387638
Här kommer jag med en guide!
Innan själva guiden drar igång så tänkte jag bara skriva lite allmänt om hur det ser ut och så.
För det första (och kanske viktigaste).. Att manipulera bilen motorstyrning kan resultera att din motor pajjar ihop helt och hållet och jag kan ABSOLUT INTE HÅLLAS ANSVARIG PÅ NÅGOT SÄTT!
Och.. Bilderna i guiden får inte användas någon annanstans utan att man först kontaktat mig (via PM här på forumet) och frågat om lov..
Guiden riktar sig till dig som vill ha ut mer effekt ur en 700 / 900 (utom 960 med bensin 6:an).. På dessa nämnda bilar så sitter nämligen boxen där jag visar i guiden.
I vissa fall ska tydligen vissa chip ge mindre bränsleförbrukning också, men det är inget jag har provat själv så det är inte något jag vågar stå bakom.
Olika tillverkare lovar olika när det gäller sånt här, olika effekter och olika vridmoment.. Sen hur mycket det stämmer, det säger jag inget om. Bilen blir MYCKET piggare (förutsatt att man ställer upp laddtrycket också). Sen hur mycket piggare.. Det får ni prova ut själva.
Chippet jag köpt kommer ifrån http://www.vikingchip.se. Nypriset ligger på ca 1500 kronor. Nedan är lite siffror som vikingchip själva lämnar om det.
Trimchip B230et ~240hk. Varvstop 7300rpm.
Chippet är för motronic insprutningen alltså 740 turbo utan katalysator.
Alltså, ska du ha chip till din bil. Då ser du till att kolla upp vad du har för bil, motor, vad det är för sprut och sist men inte minst "boschnumret".
Nu finns det visseligen mängder med aktörer som säljer sånna här trimchip. Om intresse finns så kan vi nog knåpa ihop en rejäl lista på forumet.. Kort nämnt så har vi, bsr.se / vikingchip.se / klracing.se
Dåså. Då sätter vi igång med guiden..!
Först och främst. Leta upp din gamla pansarvagn, nu jävlar ska det grejjas!
Öppna passagerardörren och rikta blicken ner mot fotutrymmet.

Det sitter två plastbrickor och döljer två skruvar. Bilden visar den ena.

Använd en mejsel å pilla bort den. Sitter med nått clips aktigt..

Brickan är borta och skruven skruvas bort.

Nästa steg är egentligen bara att vålda bort plastkåpan som döljer boxen. Grejjen är den att dom här gamla inredningarna har en tendens att gå sönder. (speciellt den oxblodsröda har jag hört). Så var lite försiktig.
Hur som, kåpan är instoppad bakom andra kåpor, när du borjar slita å dra i den så ser du exakt hur dom gjort.

Och såhär ser kalaset ut när du fått bort kåpan :)

Nästa steg är att skruva bort ett gäng stjärnskruvar runt om boxen. Bara att stoppa in huvudet och en ficklampa och kika efter. Skruvar bort alla skruvar som håller i boxen. Boxen sitter som i en hållare.
När du gjort det. Dra boxen rakt bakåt så glider den ur sina skenor. Var inte rädd för att ta i lite.

Dags att ta bort kontakten. Den sitter med en metallklämma, så titta var tummen är på bilden och gör likadant. Tryck bort klämman och dra ur kontakten. Den sitter med en liten hake i underkant som du tydligt ser när du fått isär kontakten.

Bra jobbat :) Ta med dig boxen in i värmen och sätt dig. En kopp kaffe och en bit silvertejp över frugans mun gör stämningen perfekt.

Det berömda "bosch-numret" står på boxen. Och det är rätt viktigt. När du beställer chippet så kommer nämligen säljaren behöva numret. Mitt nummer är alltså: 0 261 200 026.

Vänd på boxen. På baksidan sitter det 4st stjärnskruvar i hörnen, bort med dom.

Det sitter små gummipackningar på insidan runt om, så det kan hända att locket sitter lite halvfast. In med en mejsel isåfall och vicka lite. Det ska släppa utan problem.

Lyft på locket så ser du följande..

Kretskortet du tittar på sitter fast med 2stjärnskruvar och 2vanliga plattmejselskruvar i varje hört. Bort med dom.
Sen, gummiploppen i mitten, bara att dra den rakt upp.

Vik försiktigt upp kortet.

På undersidan sitter det som är intressant.

Här är orginalchippet. Längst ner i höger hörn.

Kom ihåg nu vilket håll chippet sitter åt. För det nya ska dit åt samma håll. Det går att sätta dom fel.
Du ser på den här bilden att på höger sidan är det en liten urgröpning. En likadan finns på det nya, sätt dom åt samma håll!

Bort med det gamla chippet. Det är inga problem att göra som jag gör på bilden, att bända med en mejsel. MEN, här gäller det att vara försiktig och absolut inte vålda eller ta i. Utan pilla lite försiktigt rakt upp och låt chippet hoppa rakt upp ur sin sockel.

Lyfter bort orginalchippet.

Här är det gamla bredvid det nya. Här ser man att tillverkaren har tryckt ut mina 3 sista siffror på boschnumret på chippet. Alltså ska det sitta i den här boxen och inte i nån annan med ett annat nummer.

I med det nya chippet i sockeln, glöm inte att sätta det åt rätt håll!

Chippet ska ner en bra bit i sockeln, försiktigt - trycker ner det så långt som bilden visar.

Så, nu har mitt lilla vikingchip hittat ner på plats.

Vänd tillbaka kortet. Var lite halvförsiktig med detta..

Och tillbaka med skruvarna..

Och gummiploppen i mitten. Den är lite knepig att få på, men det går om man lirkar lite.

Skruva tillbaka locket.

Och ett bra tips är att spara orginalchippet om det är så att du skulle någongång vilja byta tillbaka :)

Sådär! Thats it, tillbaka med boxen i bilen nu. Sen ställer du upp laddtrycket till tillverkarens rekomendation, i mitt fall 1bar. Sen är det bara tuta och köra!
Om man nu skulle vara intresserad av vad som händer med bilen som just fått det här chippet i sig så är det bara å surfa in på den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=160 och läsa om hur jag upplever skillnaden när jag provkört lite 8)
/Ticken
Innan själva guiden drar igång så tänkte jag bara skriva lite allmänt om hur det ser ut och så.
För det första (och kanske viktigaste).. Att manipulera bilen motorstyrning kan resultera att din motor pajjar ihop helt och hållet och jag kan ABSOLUT INTE HÅLLAS ANSVARIG PÅ NÅGOT SÄTT!
Och.. Bilderna i guiden får inte användas någon annanstans utan att man först kontaktat mig (via PM här på forumet) och frågat om lov..
Guiden riktar sig till dig som vill ha ut mer effekt ur en 700 / 900 (utom 960 med bensin 6:an).. På dessa nämnda bilar så sitter nämligen boxen där jag visar i guiden.
I vissa fall ska tydligen vissa chip ge mindre bränsleförbrukning också, men det är inget jag har provat själv så det är inte något jag vågar stå bakom.
Olika tillverkare lovar olika när det gäller sånt här, olika effekter och olika vridmoment.. Sen hur mycket det stämmer, det säger jag inget om. Bilen blir MYCKET piggare (förutsatt att man ställer upp laddtrycket också). Sen hur mycket piggare.. Det får ni prova ut själva.
Chippet jag köpt kommer ifrån http://www.vikingchip.se. Nypriset ligger på ca 1500 kronor. Nedan är lite siffror som vikingchip själva lämnar om det.
Trimchip B230et ~240hk. Varvstop 7300rpm.
Chippet är för motronic insprutningen alltså 740 turbo utan katalysator.
Alltså, ska du ha chip till din bil. Då ser du till att kolla upp vad du har för bil, motor, vad det är för sprut och sist men inte minst "boschnumret".
Nu finns det visseligen mängder med aktörer som säljer sånna här trimchip. Om intresse finns så kan vi nog knåpa ihop en rejäl lista på forumet.. Kort nämnt så har vi, bsr.se / vikingchip.se / klracing.se
Dåså. Då sätter vi igång med guiden..!
Först och främst. Leta upp din gamla pansarvagn, nu jävlar ska det grejjas!
Öppna passagerardörren och rikta blicken ner mot fotutrymmet.

Det sitter två plastbrickor och döljer två skruvar. Bilden visar den ena.

Använd en mejsel å pilla bort den. Sitter med nått clips aktigt..

Brickan är borta och skruven skruvas bort.

Nästa steg är egentligen bara att vålda bort plastkåpan som döljer boxen. Grejjen är den att dom här gamla inredningarna har en tendens att gå sönder. (speciellt den oxblodsröda har jag hört). Så var lite försiktig.
Hur som, kåpan är instoppad bakom andra kåpor, när du borjar slita å dra i den så ser du exakt hur dom gjort.

Och såhär ser kalaset ut när du fått bort kåpan :)

Nästa steg är att skruva bort ett gäng stjärnskruvar runt om boxen. Bara att stoppa in huvudet och en ficklampa och kika efter. Skruvar bort alla skruvar som håller i boxen. Boxen sitter som i en hållare.
När du gjort det. Dra boxen rakt bakåt så glider den ur sina skenor. Var inte rädd för att ta i lite.

Dags att ta bort kontakten. Den sitter med en metallklämma, så titta var tummen är på bilden och gör likadant. Tryck bort klämman och dra ur kontakten. Den sitter med en liten hake i underkant som du tydligt ser när du fått isär kontakten.

Bra jobbat :) Ta med dig boxen in i värmen och sätt dig. En kopp kaffe och en bit silvertejp över frugans mun gör stämningen perfekt.

Det berömda "bosch-numret" står på boxen. Och det är rätt viktigt. När du beställer chippet så kommer nämligen säljaren behöva numret. Mitt nummer är alltså: 0 261 200 026.

Vänd på boxen. På baksidan sitter det 4st stjärnskruvar i hörnen, bort med dom.

Det sitter små gummipackningar på insidan runt om, så det kan hända att locket sitter lite halvfast. In med en mejsel isåfall och vicka lite. Det ska släppa utan problem.

Lyft på locket så ser du följande..

Kretskortet du tittar på sitter fast med 2stjärnskruvar och 2vanliga plattmejselskruvar i varje hört. Bort med dom.
Sen, gummiploppen i mitten, bara att dra den rakt upp.

Vik försiktigt upp kortet.

På undersidan sitter det som är intressant.

Här är orginalchippet. Längst ner i höger hörn.

Kom ihåg nu vilket håll chippet sitter åt. För det nya ska dit åt samma håll. Det går att sätta dom fel.
Du ser på den här bilden att på höger sidan är det en liten urgröpning. En likadan finns på det nya, sätt dom åt samma håll!

Bort med det gamla chippet. Det är inga problem att göra som jag gör på bilden, att bända med en mejsel. MEN, här gäller det att vara försiktig och absolut inte vålda eller ta i. Utan pilla lite försiktigt rakt upp och låt chippet hoppa rakt upp ur sin sockel.

Lyfter bort orginalchippet.

Här är det gamla bredvid det nya. Här ser man att tillverkaren har tryckt ut mina 3 sista siffror på boschnumret på chippet. Alltså ska det sitta i den här boxen och inte i nån annan med ett annat nummer.

I med det nya chippet i sockeln, glöm inte att sätta det åt rätt håll!

Chippet ska ner en bra bit i sockeln, försiktigt - trycker ner det så långt som bilden visar.

Så, nu har mitt lilla vikingchip hittat ner på plats.

Vänd tillbaka kortet. Var lite halvförsiktig med detta..

Och tillbaka med skruvarna..

Och gummiploppen i mitten. Den är lite knepig att få på, men det går om man lirkar lite.

Skruva tillbaka locket.

Och ett bra tips är att spara orginalchippet om det är så att du skulle någongång vilja byta tillbaka :)

Sådär! Thats it, tillbaka med boxen i bilen nu. Sen ställer du upp laddtrycket till tillverkarens rekomendation, i mitt fall 1bar. Sen är det bara tuta och köra!
Om man nu skulle vara intresserad av vad som händer med bilen som just fått det här chippet i sig så är det bara å surfa in på den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=160 och läsa om hur jag upplever skillnaden när jag provkört lite 8)
/Ticken
"Que deciderat paxem para bellum"