Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av räsermange
Nu har s60:n gått ca 5800 mil så det är dags för 6000 milsservice!

Frågan är var man ska göra den? Ska man göra den på Bilia, vilket troligtvis blir det dyraste alternativet eller ska man välja nån annan verkstad (finns väl en del i Stockholmsområdet) där det är billigare?
Har inga planer på att sälja bilen förräns den är riktigt gammal, så det där med stämpeln i boken spelar inte så hemskt stor roll.
Har även haft funderingar på om man kan göra servicen själv, men det kanske blir svårt om den är komplicerad. Vad säger ni kunniga?
av NCR
räsermange skrev:Nu har s60:n gått ca 5800 mil så det är dags för 6000 milsservice!

Frågan är var man ska göra den? Ska man göra den på Bilia, vilket troligtvis blir det dyraste alternativet eller ska man välja nån annan verkstad (finns väl en del i Stockholmsområdet) där det är billigare?
Har inga planer på att sälja bilen förräns den är riktigt gammal, så det där med stämpeln i boken spelar inte så hemskt stor roll.
Har även haft funderingar på om man kan göra servicen själv, men det kanske blir svårt om den är komplicerad. Vad säger ni kunniga?
Tänker du behålla bilen tills den rasar så visst, gör gärna servicen själv med delar från Biltema. :roll: Men om du har tänkt att nån skall vara det minsta intresserad av den om 7-8 år så se för sjutton till att ha riktiga stämplar i boken. Har du råd att skaffa bilen kanske du borde ha råd att serva den också eller vad säger du?
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
räsermange skrev:Nu har s60:n gått ca 5800 mil så det är dags för 6000 milsservice!

Tänker du behålla bilen tills den rasar så visst, gör gärna servicen själv med delar från Biltema. :roll: Men om du har tänkt att nån skall vara det minsta intresserad av den om 7-8 år så se för sjutton till att ha riktiga stämplar i boken. Har du råd att skaffa bilen kanske du borde ha råd att serva den också eller vad säger du?
Du kan få några volvo stämplar av mig om du vill.
Få se hur bra bilen håller o hur bra man kan lura folk om 7-8 år
Bra Bil i upplandsväsby är billigare än Bilia.
Upplands Motor är absolut billigast, mkt bra Service o snabbt går det.
Användarvisningsbild
av CarMan
efter som att du frågar om man kan serva den själv o inte bara gör det, så anser jag att du har för lite kunskap om hur man servar en bil (service är mycke mer än olje byte)
sen så finns det ju andra märkesverkstäder än bilai & andra otrer än Stockholm.
Akn i visas fall bli billigare att åka 10 mil även om bränsla idag är dyrt
av NCR
greeeken skrev:
NCR skrev:

Du kan få några volvo stämplar av mig om du vill.
Få se hur bra bilen håller o hur bra man kan lura folk om 7-8 år
Bra Bil i upplandsväsby är billigare än Bilia.
Upplands Motor är absolut billigast, mkt bra Service o snabbt går det.
Nu var jag ironisk när jag pratade om Biltema så klart.

Så länge det är en aukt verkstad som gör servicen är det naturligtvis ok!

Annars är logiken "jag skall ha bilen jättelänge så jag vill snåla på servicen" så dumt att man får höjt blodtryck...
av räsermange
Tack för alla snabba svar :D

Blir kanske Bilia Haga Norra som får göra servicen. Den är köpt beggad där i september förra året, så om de hittar några ursprungliga fel borde det väl gå lättare att fixa dem på garantin, eller vad tror ni?
Annars lät det ju intressant med Bra bil och Upplandsmotor :???:
av räsermange
Annars är logiken "jag skall ha bilen jättelänge så jag vill snåla på servicen" så dumt att man får höjt blodtryck...
Var i mitt inlägg stod det att jag hade den inställningen? Du kan ju försöka läsa lite noggrannare nästa gång innan du går igång och blir spydig.

Det jag skrev var att stämplarna (inte servicen) spelade mindre roll och att jag funderade på att göra servicen själv om den inte var för komplicerad, vilket den helt klart verkar vara.
Tanken där var väl att man skulle kunna göra det själv om 6000mila-servicen bara innebar enkla saker som byte av luftfilter, påfyllning av olja etc. , förstår nu att det inte riktigt är det som det handlar om.
av NCR
räsermange skrev:
Var i mitt inlägg stod det att jag hade den inställningen? Du kan ju försöka läsa lite noggrannare nästa gång innan du går igång och blir spydig.

Där stod det, i och med att "inga stämplar" innebär att "Loffe på hörnet" har gjort servicen vilket i sin tur innebär att servicarna inte har blivit gjorda korrekt vilket slutligen innebär att din bil INTE kommer att ha det värdet den egentligen skulle ha haft i slutändan.

Sen att det kommer som en överraskning för dig att det i en service ingår mer arbete än ett oljebyte, tja....jag har läst så många inlägg där folk lägger ner 300.000:- på en bil och sen tycker att 4000:- är rasande mkt för en service att jag kan spy. Det innebär att folk har pappa banken som hjälp och kanske inte egentligen har råd att ha bilen utan funderar på att ta genvägar, och det i sin tur leder till att nästa person som får din bil kommer att hamna här och klaga på "vilken skitkvalitet den beggade "knappt inkörda" S60 a 25.000 mil han/hon har köpt har".

Hade du frågat "vilken aukt verkstad i min geografiska närhet har det bästa priset på service" hade det varit en helt annan fråga.
av jbl
Fördelen med att lämna den till auktoriserad Volvo verkstad är att man kan få i nya programvaror som gör att man klarar sig ifrån drift störningar.

Jag frågade pris på 6000mila servicen här hos Upplandsmotor i Uppsala och dom tar 4750kr och då lämnar jag med stift. Priset är även baserat på den dyrare Castrol R-tec 0W30. Normalt slår dom i TXT 5W30 i min bil.

Dessutom har dom personliga meckar där och jag är mycket nöjd med min personlige meck.
Användarvisningsbild
av CarMan
räsermange skrev:

Det jag skrev var att stämplarna (inte servicen) spelade mindre roll och att jag funderade på att göra servicen själv om den inte var för komplicerad, vilket den helt klart verkar vara.
Tanken där var väl att man skulle kunna göra det själv om 6000mila-servicen bara innebar enkla saker som byte av luftfilter, påfyllning av olja etc. , förstår nu att det inte riktigt är det som det handlar om.

Att byta dom delar som ingår i servicen är ju inte svårt, men det är ju inte det som är servicen. det svåra är ju att ha 100 koll på vad man ska titta på & sen kunna göra en bedömning om det är rätt eller fel & vad som måste göras, elelr vad som orsaket detta / eller om man sak göra nått föra t inte få problem inan nästa service.

hur sak bilen låta, hur ska den kännas? var exakt ska jag kolla på handbroms wirarna & hur mjuka ska framvagns bustningarna vara på denna modell? hur kollar jag glappet i just denna länkarm? den kanske liger i spän nu så man inte känner det?
vilka niplar sak rengöras till vevhus ventelationen & var sitter dom m.m.

att byta delar är ju inte att serva bilen...
Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]