Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snogrön
Hej!

Har Volvo V70 Bi fuel -05 som stoppar under körning på gas, den gör det utan förvarning. Har haft den på verkastad för felsökning och om bytade ut gastankventilen, men detta hjälpte inte utan mina problem kvarstod. Ganska dyrt ca 7500 kr.

Någon som har haft samma problem eller några andra tips mottages tacksamt.
Någon som kan konsumentköps lagen och vet vad som gäller kan jag få tillbaka arbetskostnaden ?
av snogrön
Hej

Vet inte men enligt verkstaden så finns det givare som skall ge felkoder om den inte ger "rätt tryck" och bilen ger inga felkoder överhuvudtaget. Den går 30 mil utanvidare sen kan den stoppa helt tvärt bara.
av Fred
Gassystemet sätter tyvärr väldigt sällan felkoder, det är inte alls integrerat i diagnossystemet på samma sätt som de övriga systemen.

Kan du beskriva lite mer vad du gör när bilen lägger av? Som Martin skrev, dör bilen helt eller slår den över till bensin? Sker detta under landsvägskörning eller i stadstrafik. Allt du kan berätta är av vikt för att kunna komma med tips på vad du ska kolla.

Vanligt fel när bilen dör vid urkoppling i korsningar och dylikt är spjällhuset. Det finns massor av trådar om detta, eftersom det gäller alla bilar med Magnetti Marelli-spjällen, så gör en sökning på spjällhus eller gasspjäll så finns en massa information av vad ett skitigt/trasigt spjällhus gör med motorn och hur man åtgärdar det.

När det gäller reparationskostnaden så är det nog svårt att få tillbaka något. Bilbranschen fungerar så nuförtiden, delar byts ut för att testa om det avhjälper felet. Gör det inte det så får kunden ändå betala och åka vidare med en trasig bil. Kunskapen om hur bilens komponenter fungerar finns inte hos mekarna utan de är bara delbytare. Att laga en bildel förekommer knappt heller...

Här kan du läsa om hur konsumentköplagen fungerar.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
låter i mina gron som en gasfördelare
av snogrön
Hej Fred!

Tack för era tankar, skall utveckla vad jag vet.

Bilen dör och kopplar inte om till bensin drift, den stannar och är svår att starta efteråt man får köra den ganska lång stund på startmotor för att den skall starta.
Problemet har uppkommit i stadskörning och någon gång på landsväg, tror jag frikopplade då. Jag tycker att varvtalet dippar ganska mycket då jag frikopplar, alltså att den går till ca 400 rpm innan den går upp till tomgångsvarvtal.

Skall till verkstaden i veckan reparatören vill kolla gastrycket igen och titta på felkoderna, han har har forskat i bils symptom men säger att han itne varit med om denna feltyp efter byte av gastankventil. Han verkar kunnig och mycket trevlig är även den som jobbar med gas bilar på den verkstaden.

Vet inte vad för spjällhus jag har men bilen är tillverkade 2005-02 tror jag.

Skall kolla om konsumentköps lagen, kollegans far har en bilverkstad.

MVH

Johan
av Fred
Hej Johan!

Du har precis samma symptom som jag hade i min bil efter att jag köpt den, dock dog min aldrig på landsväg fast det kan ju bero på körsätt också. Att bilen är svårstartad efter att den fått tjuvstopp beror på att insuget är fyllt med metan när man kört på gas. Eftersom bilen alltid startar på bensin och bensin ska blandas med luft så måste metanet "vädras ur" innan bensinen kan antändas.

Har du märkt av att bilen varit svårstartad vid kall/kylig väderlek? Alltså när bilen stått avstängd länge och lufttemperaturen varit under +10°? I så fall är det med största sannolikhet din gasregulator som läcker.

Min bil slutade dö i korsningar efter att spjällhuset bytts ut. Dock märkte jag på hösten att den blev svårstartad när det blev kallare och efter det som kallas "bubbeltestet" konstaterades att regulatorn läckte. Efter att även den bytts ut fungerar bilen perfekt och har mycket bättre kraft än innan! :D

Mvh
/Fred
av snogrön
Hej Fred!

Tack för förklaringen ang spjällhuset, jag har inte haft problem med att den varit svårstartad tidigare. Men idag efter jobbet så var den lite trögare än vanligt.

Var på verkstaden i morse och justerade gastrycket till ca 970 enligt instruktion, den "reglerade fint enligt mekanikern och han han sa att regulatorn var okej med tanke på att den reglerade som den skulle, han körde en felkodssökning utan anmärkning samt att han laddade ner ny programvara i bilen.

Men det som hände idag efter att den varit lite svårstartad var att den stoppade då jag tryckte ner kopplingen och den gick på bensin (den orange lampan blinkade på petrol knappen): Bilen var kall, startade den igen gav gas och körde iväg, den kopplade över till gas och gick som den skulle hela vägen hem ca 5 min stadskörning. Trycker denhar en tendens till att dippa lågt i vartal innan den skall gå över till tomgångsvarvtal. Kan det vara spjällhuset som bråkar? Tänkte lyfta på det och rengöra, eller finns det någon "tomgångsfunktion " som kan vara problemet.

Tack för alla bra svar på mina frågor

MVH

Johan
av Fred
Hej igen Johan,

Nu har du skrivit lite samma fråga i två olika trådar men jag svarar i denna.

Om bilen tjuvstannar även på bensin bör det inte vara regulatorn, men man kan inte vara helt säker. Du kan testa att göra bubbeltestet för att kolla om den läcker. Kolla här hur det går till.

Att regulatorn "reglerar som den ska" betyder egentligen ingenting, vad jag har förstått så kan alla mätningar visa att regulatorn är i toppform trots att den läcker... :roll:

Om vi säger att regulatorn är OK så är spjällhuset nästa sak att misstänka. Detta är ju P2-bilarnas stora sorgebarn, vilket Volvo tvingats erkänna själva, och dåliga spjäll kan ge symptomen att bilen dör vid urkoppling.

Min bil går som ett skott efter att en massa saker bytts ut. Dock har jag också lite störande tomgångsdippar vid frihjulning och ingen verkar förstå vad det kan bero på. Min egen misstanke är VVT-ventilen. Den styr kamaxlarna vid olika varvtal och någon med liknande dippar fick den utbytt och problemen försvann. En ny ventil kostar 1100 spänn plus packning så det känns inte så kul att byta på chans. Eventuellt försöker jag skaffa en från skroten, som gått få mil, för halva priset bara för att se om det gör någon skillnad.

Mvh
/Fred

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]