Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borstarmicke
Har haft en 2.4D 175hk aut. i 2 månader nu och är supernöjd med den!
Bytte bort vår -08 2.5T 200hk aut. som jag upplevde som slöare, men framförallt törstig, brukade snitta minst 1,05l/mil.

Senaste tankningen på 2.4D:n var 0,75l/mil vid pumpen o då har jag dubbade 225:or, helt ok.

Provkörde en 1.6 i höstas mest för skoj skull men eftersom vi har husvagn så gick den ändå bort.
Tyckte den var helt ok i stadstrafik upp till 3:ans växel men sen hände inte mycket på de högre växlarna.

Kan inte vara kul att köra fullpackad till fjällen med takbox...
av Lövet
borstarmicke skrev: Kan inte vara kul att köra fullpackad till fjällen med takbox...
Kan det inte vara värt det att ha det lite jobbigt 1 vecka om året för att få mycket lägre förbrukning de övriga 51?
av Tobbev
andreas_lofgren skrev:
borstarmicke skrev: Kan inte vara kul att köra fullpackad till fjällen med takbox...
Kan det inte vara värt det att ha det lite jobbigt 1 vecka om året för att få mycket lägre förbrukning de övriga 51?
Håller med dig till 100%. Många verkar köpa bil för förutsättningar som sker några få veckor, eller t.o.m dagar, om året.
av erc
Nittiofemprocentsregeln är vettig. Den bil man köper ska klara 95% av de uppgifter man kan föreställa sig. Dock verkar många använda femprocentsregeln istället...

Mina slöa miljöbilar (Megane ST 1.5dCi MY10 och V70 II 2.0F MY09) får ibland vila medan jag kör hyrd Mustang i USA, hyrd S-klasse i Tyskland, hyrd skåpbil vid flytt eller hyrd Rolls Royce vid bröllop. :)
av Lövet
Jag kan villigt erkänna att jag köper bil efter 5% regeln (bra namn!) då jag i stort sett alltid åker på mycket trafikerade vägar där jag inte alls kan utnyttja motorn. Men jag kan om jag vill! :twisted:

Å andra sidan är nog min totala körsträcka cirka 5% av normalbilisten också. Åker kollektivt 95% av tiden.
av Amli
Det beror ju mycket på om man köper bil med hjärna eller hjärta skulle jag säga. Är man ekonomiskt lagt, ser bilen som något som bara ska ta dig från A till B så är 1,6:an svårslagen.
Har man någon som helst gen som gillar att köra bil väljer man något annat. Men det är desto svårare att försvara ekonomisk och miljömässigt ;-//

Jag kan oxå utan tvekan säga att jag köper bil efter 5%:aren ;-// (D)
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:Jag kan villigt erkänna att jag köper bil efter 5% regeln (bra namn!) då jag i stort sett alltid åker på mycket trafikerade vägar där jag inte alls kan utnyttja motorn. Men jag kan om jag vill! :twisted:

Å andra sidan är nog min totala körsträcka cirka 5% av normalbilisten också. Åker kollektivt 95% av tiden.
Ja men då har du ju löst det. De 95%-iga "förnufttransporterna" löser du på annat sätt. De 5%-iga "rolighetstransporterna" löser du med din bil.
av erc
Nittiofemprocentsregeln är ju en förnuftsregel. Väldigt många bilar hamnar låååångt utanför den regeln. Men - när man börjar väga kvasiförnuftiga argument mot varandra, då kan nittiofemprocentsregeln komma till hjälp även när det gäller skojigheter.

Nu finns det ju faktiskt många med ytterst begränsade volymtransportbehov. För dem skulle ju faktiskt en Porsche Cayman S vara förnuftigare än en fullsmetad XC70... Varför köra omkring på en massa död plåt?

Ett annat bra exempel på när nittiofemprocentsreglen kan användas är när jag själv - varenda jäkla gång - beställer bil funderar på detta med dragkrok. Jag lockas av att ha tillgång till dragkrok men inser - varenda jäkla gång - att fem till tiotusen kronor för något jag nyttjar en halv dag under bilens livsläng är korkat. För andra kan det gälla valet av motor, valet av ljudanläggning eller andra ganska kostsamma val.
Senast redigerad av 1 erc, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
borstarmicke skrev:Har haft en 2.4D 175hk aut. i 2 månader nu och är supernöjd med den!
Bytte bort vår -08 2.5T 200hk aut. som jag upplevde som slöare, men framförallt törstig, brukade snitta minst 1,05l/mil.

Senaste tankningen på 2.4D:n var 0,75l/mil vid pumpen o då har jag dubbade 225:or, helt ok.

Provkörde en 1.6 i höstas mest för skoj skull men eftersom vi har husvagn så gick den ändå bort.
Tyckte den var helt ok i stadstrafik upp till 3:ans växel men sen hände inte mycket på de högre växlarna.

Kan inte vara kul att köra fullpackad till fjällen med takbox...
Det konstiga är ju att 2,5T ses som mycket törstig och nya 2,4D som snål. Ändå verkar den inte ens dra 30% mindre vilket är en gammal tumregel för hur mycket en diesel drar jämfört med bensin.

Men ok ändå.. jag tycker eg att varken 2,5T eller 2,4D är så snåla jämfört med de bästa konkurrenterna.

PH
Användarvisningsbild
av leiwi
jag skulle nog kolla upp det där med släpvagnsvikten om du skall montera dragkrok, jag har fått uppgift om att släpvagnsvikten är 800 kg på drivE
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]